طراحی کتابخانه خانگی Vac / گروه معماری فارمینگ (Farming)

طراحی کتابخانه خانگی

طراحی کتابخانه خانگی Vac / گروه معماری فارمینگ (Farming)

طراحی کتابخانه خانگی  Vac

معمار: معماران فارمینگ

محل: ویتنام

معمار تیم معماری: Viet Dung An

مساحت : 55 متر مربع

سال اجرای پروژه : 2018

عکس ها: Thai Thach، Viet Dung An

امروزه در شهر هانوی ویتنام، مردم مایلند که در خانه ­هایشان نشانه­های خاصی یا همان المان­های شهری کوچکی بسازند. از قبیل قرار دادن حوض­های ماهی در مقابل خانه­ هایشان، آکواریوم ­های آبرزیان یا با کمی هزینه بیشتر ساخت حوض و برکه­ هایی که به زبان محلی به”برکه کای” معروفند. علاوه بر این، وضعیت آلود­گی­ های گیاهی در شهر موجب گرایش افراد به کشت سبزیجات تازه در فضاهای مسکونی شده و پرورش گیاهان در خانه به امری ضروری تبدیل شده است. در حال حاضر، بسیاری از خانواده­ ها به زراعت سبزیجات و گیاهان در خانه می­پردازند. با این حال اغلب از روش هایی استفاده می­کنند که خود به خودی است. در واقع بدون برنامه­ریزی سازمان یافته و بدون در نظر گرفتن جنبه­ های زیبایی شناسانه معماری انجام می­گیرد. ساکنان در جعبه­هایی از جنس فوم گیاهان را می­کارند و در فضای باریکی در خانه، یا در فضای سبز بالکن یا روی تراس قرار می­دهند.

مدل شهرسازی VAC که توسط گروه معماری فارمینگ پیشنهاد شد

مهندسان معمار شرکت فارمینگ سیستم VAC (پرورش و همزیستی گیاهان، آبرزیان و حیوانات) را مجددا در یک منطقه شهری طراحی و اجرا کردند. هدف معماران تنها بکارگیری کارآمد منابع طبیعی نبود بلکه می­خواستند انواع متفاوت گیاهان و حیوانات را در محیط شهری طی آزمایش­های مطلوبی به کار گیرند.

طراحی کتابخانه خانگی

 

طراحی کتابخانه خانگی با الگوی VAC چگونه کار می کند؟

خصوصیت اصلی طراحی الگوی VAC از روش پرورش آبزیان آکواپانیک گرفته شده است. سیستم آکواپانیک یک سیستم آبزی پروری سنتی (تکثیر حیوانات آبزی) با هیدروپونیک (کشت گیاهان در آب) در یک محیط همزیستی است. در واقع کشت گیاهان بدون خاک است. روش آب کشت (هیدروپونیک) نسبت به کشاورزی در خاک مزیت­های زیادی دارد و به آب کمتری نیاز داشته و بازدهی بیشتری دارد. آکواپانیک برای تامین مواد مغذی رشد گیاهان از گردش آب در حوض ماهی بهره می­گیرد. نیتریت یا همان باکتری نیتریت ضایعات و مواد زباله ه­ایی که در آب آکواریوم وجود دارد را به مواد مغذی و مناسب گیاهان تبدیل می­کند. گیاهان نیز آب حوض را تصفیه می­کنند و آب پاک مناسب آکواریوم را تامین می­کنند.  سیستم  با بکارگیری انرژی­ های تجدید پذیر (با انتقال انرژی خورشیدی) و کاهش استفاده از تعداد پمپ­ها و تفکر صرفه­جویی در مصرف انرژی و حفظ منابع طبیعی طراحی شده است. ماهی های داخل حوض امکان چرخش و جریان آب به لایه­های پایین را به طور طبیعی به حداکثر میزان ممکن می­رسانند. علاوه بر این، برق روشنایی و مصرف پمپ از انرژی ذخیره شده پانل­های خورشیدی بر روی بام تامین می­شود.

طراحی کتابخانه خانگی

سازه کتابخانه خانگی VAC از فرم بیانی قاب­های چوبی استفاده می­کند. این فرم فنی ساختار انعطاف پذیر و سازگاری خلق می­کند. فرم چوبی همانند تقسیم کننده و سازماندهی فضایی عمل می­کند، در واقع فضای عملکردی متفاوتی را این شبکه چوبی نشان می­دهند و فضا را تعریف می­کند.

کتابخانه خانگی VAC، فضای کتابخانه روبازی برای بچه ها است. بچه­ های صاحبخانه و همچنین کودکان همسایه­ ها در این مکان می­توانند با هم بازی­کنند، کتاب بخوانند و درباره مدل اکولوژیکی سازه ساختمان به صورت بصری یاد بگیرند. بچه ها یاد می­گیرند که “برکه­ های کای” صرفا آبزیان خانگی برای تماشا نیستند. آنها می­آموزند که ضایعات و مواد زائد در حوض برای رشد گیاهان استفاده می­شود و می آموزند آب مورد نیاز سبزیجات چطور تامین می­شود و چگونه توسط گیاهان تصفیه می­شود و به برکه برمی­گردد. مرغ و خروس هایی که در زیر این قاب چوبی پرورش می­یابند در کنار قاب­های چوبی تخم گذاری می­کنند و برای طبخ غذا از این محصولات ارگانیک استفاده می­شود. در واقع یک هدف دیگر از نگهداری مرغ و خروس­ها، استفاده از فضولات آنها برای باغبانی و پرورش گیاه است.

کتابخانه خانگی VAC

کتابخانه خانگی VAC

تحریریه پویانو: غفاری

archdaily.com