طراحی کافی شاپ Oh! / معماری Atelier A + B Opposite Architecture

طراحی کافی شاپ Oh! / معماری Atelier A + B Opposite Architecture

طراحی کافی شاپ Oh! / معماری Atelier A + B Opposite Architecture

طراحی کافی شاپ Oh! ، شیچنگ، چین

معماران: Atelier A

مساحت: 153 متر مربع

سال ساخت: 2019

عکسبرداری: Byungmin Jeon

کافه بازسازی شده Oh! که در گولو، بیجینگ مرکزی واقع می باشد،

کافه بازسازی شده Oh! که در گولو، بیجینگ مرکزی واقع می باشد، هویت ساختمان قدیمی خود را بازگردانی کرده است و به منظور برآورده کردن جنبه های زیبایی و عملکردی، در طراحی آن از متریال های مدرن استفاده شده است.

فلسفه طراحی کافی شاپ Oh! در نمای آن مشخص است که نیمی از آن با آجرهای سنتی چینی و چوب و نیمه دیگر که بستنی فروشی است، با موزائیک سبز روشن دکور شده است. برای هارمونی ایجاد کردن با وجود چنین کنتراستی از سقف تایلی و تیرهای چوبی استفاده شده که حس و حال تازه ای به فضا داده اند، اما برخلاف اصل و تاریخ ساختمان نیستند.

قاب چوبی ساختمان وضع موجود نگه داری و با تیر مسلح شده است. البته این موارد از چشم پوشانده نشده اند، چرا که طراح مایل بوده تمی روستیک و واقعی به فضا بدهد. تایل های قسمت میانی سقف، کنار گذاشته شده اند و یک سقف شیشه ای کار گذاشته شده است تا از نور طبیعی بهره گرفته شود و تیرهای زیبای چوبی به صورت اکسپوز در بیایند.

برای تأمین امنیت، سقف مسطح ورودی بازسازی شده تا میزان تحملش در برابر بار افزایش پیدا کند و بخشی از دیوارها با گچ اندود شده اند، در حالی که برخی از آجرهای قدیمی همچنان در معرض دید هستند. برای مبلمان کافه از میز و صندلی های چوبی استفاده شده است. سطح بزرگ میزها از کنده چوب درست شده است. کف و همچنین بخشی از دیوارها با موزائیک سبز رنگ با طرح ساده پوشیده شده اند که با سازه چوبی ساختمان در هماهنگی قرار دارد.

ساختمان سابق که دارای یک طبقه بوده، حالا به یک ساختمان چند طبقه تبدی شده است. مشتریان وارد یک راهروی کشیده می شوند، دالانی که در آن درهای دو لنگه دیده می شود. پیش از آن که افراد وارد فضای زیر سقف ام شکل شوند، از یک راهروی بزرگ با سقف کوتاه رد می شوند. سقف این کافه در پروسه بازسازی کوتاه شده است، چرا که باید لوله های تهویه هوا از نظر پوشانده می شدند و کنتراستی با وسعت فضا ایجاد می شد. لامپ های خطی برای تاکید روی تیرهای سقف و افزایش عمق کار گذاشته شده اند. پنجره روی نما به صورت یک مستطیل افقی کار گذاشته شده تا وقتی یک نفر از بیرون به داخل کافه نگاه می کند، عمق فضا را کاملا احساس نماید.

روی قسمت بام نیز بازسازی صورت گرفته، به صورتی که فضا افزایش پیدا کند. به عنوان مثال، سقف مسطح به تراس تبدیل شده، تعدادی پله به عنوان فضای نشستن روی شیب بام قرار گرفته اند و تعدادی میز ایستاده روی سطح بالایی در مجاورت بام کار گذاشته شده اند که بهترین فضا را برای لذت بردن از منظره ایجاد کرده اند.

در کافه Oh! شما شاهد بیش ترین تغییرات ممکن با حفظ ساختار اصلی ساختمان و تاریخ و پیشینه آن هستید، چیزی که بیش تر معماران امروزی در جهت رسیدن به آن گام بر می دارند. القای حس قدیمی یک ساختمان با کمک متریال های مدرن و پیاده کردن ایده های جدید که اکثرا با بهره گرفتن از نقاط قوت وضع موجود به نتیجه رسیده اند، نکاتی است که در طراحی این کافه مشاهده می کنید. شما در کافه Oh! یک فضای جدید و امروزی را تجربه می کنید که از معماری گذشته اش چیزهای زیادی به ارث برده و با کمک تاریخ خود به شکلی که اکنون پیدا کرده، دست یافته است.

 

 

منبع: Archdaily

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری