طراحی کافی شاپ Coffee and Bikes / معماری BureauVanEig + Biq architecten

طراحی کافی شاپ Coffee and Bikes / معماری BureauVanEig + Biq architecten

طراحی کافی شاپ Coffee and Bikes / معماری BureauVanEig + Biq architecten

طراحی کافی شاپ Coffee and Bikes ، پارکینگ، دلفت، هلند

معماران: Biq architecten, BureauVanEig

مساحت: 2100 متر مربع

سال ساخت: 2018

عکسبرداری: Riccardo de Vecchi

تامین کنندگان: GRAPHISOFT, Kawneer, Velas, Autodesk, Trimble

محصولات مورد استفاده در این پروژه: ARCHICAD 22

تیم طراحی: Marjolein van Eig, Rick Wessels, Marcel Berghout, Paul Voorn

کارفرمایان: TU Delft

مهندسی: Aronsohn

منظر: BureauVanEig / Biq architecten

مشاورین: Smiths van Burgst / Draaijer en partners

پیمانکار: JP van Hoek

این پارکینگ که در کمپ TU Delft قرار دارد، 2100 دوچرخه را در خود جای داده

این پارکینگ که در کمپ TU Delft قرار دارد، 2100 دوچرخه را در خود جای داده و در کنار خود یک تعمیرگاه دوچرخه و یک کافی شاپ نیز دارد.

تبدیل انبار بزرگ دوچرخه به یک پاتوق جذاب بود.

پاتوق جذاب

چالش اصلی در طراحی، تبدیل انبار بزرگ دوچرخه به یک پاتوق جذاب بود. این هدف با قرار دادن کافی شاپ و تعمیرگاه در یک حجم کشیده و شفاف روی زمین شیب دار سرسبز تامین شد؛ فضایی که از یک طرف با میدان  TU Delft و از طرف دیگر با انبار دوچرخه در ارتباط است.

این موقعیت بیش تر حس یک پاویون را به فضای مذکور می دهد تا یک انبار. یک پلکان در راستای ورودی کافی شاپ و تعمیرگاه نیز وجود دارد که نقش یک گالری را هم ایفا می کند و به میدان دید دارد. در بخش بالای کافی شاپ، طبقه دوم پارکینک وجود دارد که در واقع، نقش فضای نشیمن کافه را ایفا می نماید. ورودی ها و راه پله های متعددی در اطراف ساختمان، جذابیت و دسترسی در همه طرف را فراهم می سازند و دوچرخه سواران را به داخل دعوت می کنند. خانه موجود در گوشه نیز به عنوان برج دیدبانی به فضا اضافه شده است.

حجم شفاف روی دامنه سرسبز

حجم شفاف روی دامنه سرسبز

تطبیق پذیری، جنبه مهمی از این طرح است. دامنه سرسبزی که ساختمان روی آن قرار گرفته، دوچرخه ها را از دید پنهان نموده و ساختمان را در دل محیط اطرافش فرو برده، به طوری که دسترسی آن را از همه سو فراهم نموده است. این دامنه همچنین اجازه نمی دهد افراد دوچرخه هایشان را جلوی نما قرار دهند. در ضمن، این طرح باعث می شود دوچرخه ها در طبقه همکف از دید پنهان شوند، در حالی که دوچرخه سوار همچنان به بیرون دید آزاد دارد و در عین حال، احساس امنیت می کند. تعمیرگاه در طبقه همکف قرار گرفته و در ارتباط مستقیم با پارکینگ است. کافی شاپ در ارتفاع 1 متری قرار داشته و به میدان و پارکینگ دید دارد. ارتفاع ساختمان متغیر است و به فضای نشیمن، حس و حال خاص خودش را می دهد.

سازه فولادی انعطاف پذیر

سازه فولادی انعطاف پذیر

سازه فولادی روی یک شبکه 5 در 6 متری قرار گرفته است. این شبکه استانداردهای چارچوب دولایه را رعایت نموده و امکان گسترش در آینده را نیز فراهم ساخته است. اتصالاتی که ستون را به تیرها وصل می کنند، خشک بوده و با این حساب، دیگر نیازی به وجود بست هایی که فضای دوچرخه ها را اشغال می کنند، نیست. جان پناهی که در بخش بیرونی کار گذاشته شده، روی نما سایه انداخته و به آن عمق می دهد.

سازه فولادی روی یک شبکه 5 در 6 متری قرار گرفته است

معماری کمپ

معماری کمپ

معماری بنا از TU Delft الهام گرفته شده است. ظاهر پروژه با عملکرد آن تطابق دارد. این طرح از سنت شیکاگوی ساختمان های کمپ میش ون در روهه پیروی می کند. قاب های سبز پنجره ها به ساختمان، شخصیت خاصی بخشیده اند.

تعامل اجتماعی

این پاویون جدید دوچرخه سواری، سرزندگی را به قلب کمپ TU آورده است. با طراحی ساختمانی که از همه جانب به اطراف مرتبط است و قرار گرفتن قسمت کافی شاپ آن به سمت خورشید، این پاویون توانسته فضایی ایجاد کند که هر فرد در آن می تواند ساعات خوشی را پشت سر بگذارد. فضای خام سابق مختص دوچرخه ها حالا به یک مکان مشهور تبدیل شده که حس سرزندگی و تعامل را به محیط آورده است.

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری

منبع: Archdaily