طراحی کافی شاپ Casa da Severa / معماری José Adrião

طراحی کافی شاپ Casa da Severa / معماری José Adrião

طراحی کافی شاپ Casa da Severa / معماری José Adrião

طراحی کافی شاپ Casa da Severa ، مرکز فرهنگی، لیسبون، پرتغال

معماران: José Adrião

مساحت: 2014 متر مربع

سال ساخت: 2012

عکسبرداری: Hugo Santos Silva

مهندسی سازه: MB – Engenharia

مهندسی تاسیسات: MB – Engenharia

پیمانکار عمومی: AGP, Arada Gestão de Participações

سرپرست کارگاه: Câmara Municipal de Lisboa

کارفرما: Câmara Municipal de Lisboa

 

طرح پیشنهادی این پروژه، تبدیل یک واحد مسکونی در  Largo da Severa، منطقه Mouraria، لیسبون به یک فضای فرهنگی به نام Casa da Severa بود.

ساختمان سابق، شامل سه طبقه، یک فضای زیر شیروانی و مجموعه ای از شش آپارتمان مستقل بود که مشکلات عدیده سازه ای و شرایط زندگی دشواری داشت، مانند سیستم فاضلاب مخدوش و فضاهای کوچک و باریک.

برای تطبیق دادن این ساختمان با برنامه جدید، طراحان تصمیم به تخریب کل فضای داخلی گرفتند، اما نما را به همان شکلی که بود، حفظ کرده و آن را در تناسب با بافت منطقه نگه داشتند.

Casa da Severa یک کافه/رستوران است که به صورت مستقیم و به کمک یک راه پله از میدان دسترسی دارد و این موضوع به آن عملکرد یک فضای عمومی را می دهد. اتاق اصلی این کافه دارای حداکثر ارتفاع در دسترس است و یک محیط با عمق زیاد دارد. بالاترین نقطه این فضا ارتفاعی برابر با 6.5 متر دارد. یکی از دیوارهای این فضا به ویدیو پروژکتور اختصاص داده شده است.

طبقه همکف این کافی شاپ، قسمتی است که فضاهای تکنیکال مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی و انبار را در خود جای داده است. یک آسانسور به افراد معلول امکان می دهد از همه فضاها استفاده کنند.

راه پله خارجی به عنوان یک بخش الحاق شده به فضای داخلی ایفای نقش می کند. با توجه به این که کلا متراژ کمی در حدود 24 متر مربع در دسترس است، طراحان تصمیم گرفته اند این فضای الحاقی را به بیرون ساختمان منتقل کنند. در روزهای گرم، آهنگ های غمگین و فولکلور در این کافه پخش می شود و آن را به صحنه ای دعوت کننده و باز به سمت میدان و شهر تبدیل می سازد.

 

 

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری

منبع: Archdaily