طراحی کافی شاپ BigSmall / معماری designRESERVE

طراحی کافی شاپ BigSmall / معماری designRESERVE

طراحی کافی شاپ BigSmall / معماری designRESERVE

طراحی کافی شاپ BigSmall ، دونگچنگ، چین

طراحان داخلی: designRESERVE

مساحت: 10 متر مربع

سال ساخت: 2018

عکسبرداری: Boris Shiu

طراحی گرافیک: Meat Studio

نقاش: Eddie Shen

مشاورین: Songhua Zhang Group

کارفرما: Beijing BigSmall Coffee

طراحی کافی شاپ BigSmall در بخش غربی کیانمن قرار دارد که از نظر تاریخی، اولین خیابان های تجاری بیجینگ را تشکیل می دهد و در مجاورت میدان تیانانمن و محور تاریخی شهر واقع است. کافه BigSmall به عنوان بخشی از برنامه بازسازی محله ها و جهت احیای زندگی شهری این محله تاریحی از جانب دفتر بازسازی ساخته شد. این فضای جمع و جور 10 متر مربعی که از خیابان اصلی دسترسی دارد، در نقش یک ورودی به سمت شبکه ای عمل می کند که شامل چند اقامتگاه و حیاط می باشد که تحت مدیریت گروه هتلداری Mandarin Oriental هستند.

طراحی کافی شاپ BigSmall در بخش غربی کیانمن قرار دارد

چالش طراحی، تبدیل این فضای مینیاتوری و کوچک به یک ویترین و همچنین یک اتاق نشیمن برای قسمت های فعال این محوطه بوده است.

طراحی کافی شاپ BigSmall در بخش غربی کیانمن قرار دارد

این فضای باریک برای دو منظور کاربرد دارد، یکی کافی شاپ در طول روز و دیگری بار در زمان شب. شیفت برنامه به شکل یک مکانیسم روی نمای بیرونی به نمایش در آمده است.

بخش بالایی نما از فولاد ضد زنگ و صفحه های برنجی و به صورت نیم دایره ای ساعت مانند اجرا شده است. در زمان روز، عقربه ساعت که لوگو کافی شاپ را به همراه دارد، در طول مسیر تعیین شده حرکت می کند. وقتی هوا تاریک می شود، صفحه لوگو پشت نشانه مربوط به بار پنهان می شود و تغییر عملکرد فضا را نشان می دهد. این حرکت نجومی شکل در ویترین کافه، یک نوع زمان سنج برای این فضا و ساز و کار آن ایجاد کرده است.

سقف اصلی و مسطح با پنجره های سقفی قوسی شکل جایگزین شده است و نور خورشید را به داخل فضای کافه که رو به شمال دارد، می آورد. این موضوع باعث می شود فضای کافه مثل یک محیط باز به نظر برسد. خط آسمان ساختمان حیاط مجاور از طریق پنجره های سقفی قابل دیدن است و حس حضور در یک حیاط سنتی را ایجاد می کند. کل فضای بار با استفاده از متریال های مشابه نما یعنی فولاد ضد زنگ و برنج با نما یکپارچه شده است که سبب می شود این دو بخش (نما و بار) هم از نظر سازه ای و هم از نظر بصری یکی به نظر برسند. شیشه و آهن در کنتراست با تیرهای چوبی قدیمی و دیوار سیمانی قرار دارند. این ترکیب هنری باعث ایجاد تغییرات دراماتیک در بخش تاریخی بیجینگ شده است.

تیم طراحی designRESERVE با درک فلسفه و ریشه های BigSmall در فرهنگ شهری، قصد این را داشته که یک جور پنهانگاه برای هنر خیابانی بیجینگ ایجاد کند.

تیم طراحی designRESERVE با درک فلسفه و ریشه های BigSmall در فرهنگ شهری، قصد این را داشته که یک جور پنهانگاه برای هنر خیابانی بیجینگ ایجاد کند. به همین منظور دو دیوار این کافه با نقاشی هایی از یک نقاش بومی تزیین شده اند. رنگ های پر طراوت و شکل های شاد این نقاشی از خیابان قابل مشاهده اند و رنگ و شور مورد نیاز را به ظاهر خاکستری این محله بیجینگ تزریق می کنند. در جبهه رو به روی نقاشی، یک درب فولادی بالارونده وجود دارد که منوی کافی شاپ با سبک و سیاق آگهی های خیابانی معمول در شهرهای چینی روی آن نقاشی شده است. وقتی در بار و میان دیوارهای نقاشی شده و درب بالارونده بنشینید، به نظر می رسد در یک پیاده رو نشسته اید.

در هنگام شب، درب بالارونده جمع شده و بالا می رود و قفسه های مشروب ساخته شده از پنل های اکریلیک و قسمت های برنجی را به نمایش می گذارد. ردیف های بطری شیشه ای آب جو در مقابل آینه های دایره ای و گچ قرار داده شده اند. نور با تم گرم در میان قفسه های شفاف امتداد پیدا می کند و آن ها را به سطوحی روشن بدل می سازد که بازتاب شیشه ها، آینه ها و فلزهای اطراف را نشان می دهند. سمفونی نور و بازتاب به این فضا حس یک غار اسرار آمیز را می دهد که حس کنجکاوی عابرین در پیاده رو را بر می انگیزد.

 

 

منبع: Archdaily

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری