طراحی کافی شاپ با سبک صنعتی ، دکوری که جان می دهد برای کافه نشینی!

طراحی کافی شاپ با سبک صنعتی ، دکوری که جان می دهد برای کافه نشینی!

 

اگر صحبت از بهترین سبک های دکوراسیون داخلی برای طراحی کافی شاپ به میان بیاید، قطعا طراحی کافی شاپ با سبک صنعتی یکی از اولین گزینه هایی است که به ذهن می رسد. اصلا شاید چندان بی راه نباشد اگر بگوییم این سبک یک جورهایی برای طراحی کافی شاپ به وجود آمده است! البته سبک صنعتی و منشا آن ارتباطی با کافه داری ندارند، اما راستش را بخواهید، خصوصیات این سبک جان می دهد برای طراحی یک کافه امروزی و جوان پسند. اگر قرار است به زودی کافه دار شوید یا دوست دارید دکوراسیون کافه فعلی خود را تغییر دهید، با پویانو همراه شوید تا خصوصیات یکی از جذاب ترین سبک های مناسب برای طراحی فضای کار خود را بشناسید.

سبک صنعتی چیست؟

سبک صنعتی، سبکی است که تا مدتی قبل اصلا سبک محسوب نمی شد و در واقع، تنها قسمتی از زندگی کاری ما را تشکیل می داد، اما چندی نگذشت که این سبک با بی پردگی و جذابیت خاصی که از همین خصوصیت آن حاصل می شود، نظر بسیاری را به خود جلب کرد. در سبک صنعتی به جای مواجه شدن با تزییناتی که صرفا برای زیبایی به کار می روند، سطوح و اشیای کاربردی و خشنی می بینیم که اگر بخواهیم ساده توصیفشان کنیم، می توانیم در یک جمله بگوییم که “خودشان هستند”! در واقع، در سبک صنعتی هیچ عنصری تظاهر به چیزی که نیست، نمی کند. همه چیز به شکل واقعی خود نمایش داده می شود و زیبایی این سبک نیز در همین به نمایش در آمدن ذات واقعی عناصر و مصالح است. در این سبک از پوشش و مخفی سازی خبری نیست و اشیای دست دوم مقبولیت زیادی دارند. این ها خصوصیاتی هستند که سبک صنعتی را از دیگر سبک ها متمایز ساخته و آن را به یکی از سبک های محبوب امروزی تبدیل کرده اند.

چرا سبک صنعتی؟

سوال خوبی است! از میان این همه سبک، چرا باید سبک صنعتی را برای طراحی دکوراسیون کافه انتخاب کرد؟ جوابش ساده است. حتی ممکن است خودتان هم از قبل بدانید. کافه ها مکان های عمومی و محبوبی هستند که شاید دنج باشند، شاید شلوغ باشند و شاید چیزی میان این دو، اما چیزی که درباره همه آن ها صدق می کند، این است که مخاطب آن ها را اکثرا قشر جوان جامعه تشکیل می دهند و فضایشان نیز فضایی است که باید تا حد امکان عملکردی، جمع و جور و دلچسب باشد. اگر همه این ها را کنار هم بگذارید، می بینید که در سبک صنعتی، مجموعا کل چیزی که نیاز دارید، قابل دسترسی است.

شاید علت دیگری که سبک صنعتی را برای طراحی کافه مناسب می کند، این باشد که سبکی بی آلایش و رک و راست است. بیشتر ما به کافه میرویم تا برای دقایقی هم که شده، خود خودمان باشیم و از زندگی تکراری و خسته کننده مان فاصله بگیریم. بنابراین شاید نشستن در کافه ای که می تواند این حس و حال را ایجاد کند، مطلوب تر از این باشد که درگیر کلاس و تجملات یک کافه آنچنانی شویم. حقیقت هم این است که کافه ها اکثرا فضایی دوستانه و خودمانی دارند و باید هم این طور باشد.

درباره سرد بودن ظاهر سبک صنعتی و تناقضی که با حس و حال گرم کافه دارد هم می توان گفت که لزومی ندارد این سبک را تا این حد خشن اجرا کنید. کافی است متریال های درست را در کنار هم به کار ببرید و از رنگ های صحیح کمک بگیرید تا فضا همان طوری شود که باید باشد. نکته دیگری که باعث می شود این سبک در طراحی کافه به کار بیاید، اقتصادی بودن آن است. با انتخاب سبک صنعتی، شما می توانید به جای خرید وسایل لوکس و نو، موارد دست دوم بخرید و از تم صنعتی و کهنه کافه خود لذت ببرید!

قدم به قدم تا اجرای سبک صنعتی در دکوراسیون کافی شاپ

حالا که می دانید سبک صنعتی چقدر با حس و حال حرفه کافه داری تناسب دارد، وقت آن است که از چگونگی اجرا کردن آن سر در بیاورید. اجرای این سبک، کار چندان سختی نیست. کافی است کمی حوصله داشته باشید و بدانید چه مواردی را باید مد نظر قرار دهید. در ادامه به شما خواهیم گفت چگونه طی چند قدم به هدف خود دست پیدا کنید.

به سمساری ها سر بزنید!

در سبک صنعتی وسایل کمی به چشم می خورند و در واقع، چیزی که کاربرد ندارد، اصلا نباید وجود داشته باشد. این سبک با زرق و برق میانه خوبی ندارد و بیش تر افرادی که آن را انتخاب می کنند، کهنه پسند هستند. بنابراین یکی از اولین گام ها برای اجرای سبک صنعتی در کافی شاپ، این است که به سمساری ها سر بزنید. در کنار سمساری ها، بازارهای فروش وسایل دست دوم و همچنین حراج های خانگی هم گزینه های خوبی هستند که به شما کمک می کنند وسایل قدیمی را با قیمت مناسب پیدا کنید. در ضمن، شما می توانید به عنوان مثال، جعبه های چوبی را به میز بدل کنید، کمدهای قدیمی را به جای کابینت به کار ببرید و از نردبان های فرسوده به عنوان شلف استفاده نمایید. این را هم یادتان نرود که هر چه کهنه تر بهتر!

 

طراحی کافی شاپ با سبک صنعتی

دیدتان را عوض کنید!

برای آن که تم صنعتی در کافه شما جان بگیرد، باید دید خود را عوض کنید. با تفکری که برای اجرای دیگر سبک ها دارید، سبک صنعتی را اجرا نکنید. اصول و قواعد این سبک، متفاوت هستند. در سبک صنعتی، شما از زباله ها گنج می سازید و در اشیای دور ریختنی و وسایل به در نخور و بی رنگ و رویی که معمولا به آن ها توجهی نمی شود، زیبایی خاصی می بینید که دقیقا مناسب این سبک است. از کهنه بودن وسایل اصلا نترسید، شجاع باشید، خودتان را به چالش بکشید و گزینه هایی که شاید حتی عجیب و غریب باشند را هم در نظر بگیرید.

طراحی کافی شاپ با سبک صنعتی

از پلان آزاد استفاده کنید!

محل تولد و شکل گیری سبک صنعتی، ساختمان های بزرگ و غار مانند است. فضاهایی مانند سوله ها، کارخانه ها و انبارها از این جمله ساختمان ها می باشند. حالا به معماری داخلی این فضاها کمی فکر کنید. چه خصوصیت مشترکی در آن ها وجود دارد؟ بله، درست است. همه آن ها پلان آزاد دارند. در واقع، همه این ساختمان ها یک فضای بزرگ با سقف بلند دارند که تقسیم بندی چندانی داخل آن ها دیده نمی شود. در اجرای سبک صنعتی برای دکوراسیون کافه نیز باید این رویکرد را اعمال کرد. این یعنی بهتر است یک پلان آزاد داشته باشید. فضای کافه تان را خرد نکنید، چون گذشته از قواعد سبک صنعتی، کوچک جلوه اش می دهد.

اثر هنری بسازید!

برای این که تم کافه تان بیش تر و بیش تر به سبک صنعتی نزدیک شود، یکی دیگر از پیشنهادهای ما ساخت اثر هنری است، اما نه هر اثری! اول از همه این را بدانید که قرار نیست شاهکار خلق کنید و اصلا هم لزومی ندارد هنرمند یا چندان خلاق باشید. تنها چیزی که لازم دارید، خرده ها و شکسته ها اشیای مختلف، پارچه هایی مثل کنف و مقداری فلز و چوب است. با کمک این ها و حتی بدون کوچک ترین تصویر ذهنی یا ایده خاصی شروع به کار کنید. قطعه هایی که در اختیار دارید را به صورت رندوم و اتفاقی کنار هم بگذارید و یک تابلوی هنری عجیب و غریب صنعتی درست کنید که هیچ معنای خاصی ندارد؛ حداقل نه در ظاهر!

به فلزات میدان بدهید!

مهم ترین و اصلی ترین متریال در سبک صنعتی فلز است. اصلا می توان گفت فلز است که مهر صنعتی بودن به سبک طراحی کافی شاپ با سبک صنعتی می زند و فلز است که به این سبک جان می دهد. فلزات باید جزء اصلی اکثر قسمت های کافه شما باشند. زیاد مهم نیست از چه فلزی استفاده می کنید، اما اگر به سراغ گزینه های زنگ زده با ظاهر قدیمی و فرسوده بروید، بهتر است. طلا گزینه خوبی نیست، زیرا تم تجملاتی آن با ظاهر ساده و کهنه سبک صنعتی جور در نمی آید. در واقع، بهتر است دور فلزات گران قیمت را خط بکشید. مس می تواند گزینه خوبی باشد.

در ادامه این متن از شما دعوت می کنیم سایر تصاویر مربوط به دکوراسیون طراحی کافی شاپ با سبک صنعتی را نیز مشاهده کنید تا ایده های بیش تر به دست آورید.

طراحی کافی شاپ با سبک صنعتی
طراحی کافی شاپ با سبک صنعتی

تحریریه معماری و دکوراسیون داخلی | پویانو