طراحی کافی شاپ باریک در میان دو ساختمان در برزیل / گروه معماری Boscardin Corsi

طراحی کافی شاپ باریک

طراحی کافی شاپ باریک در میان دو ساختمان در برزیل / گروه معماری Boscardin Corsi

این طراحی کافی شاپ باریک در یک فضا با بر بسیار کم در شهر «کوریتیبا» (Curitiba) در برزیل انجام شده‌است. این کافه دارای یک پیشخوان ساده در داخل برای سرو نوشیدنی‌ها و میان‌وعده‌ها به صورت بیرون‌بر است.

این کافی شاپ با مساحت تنها سه متر مربع، در میان دو ساختمان در مرکز این شهر جنوبی برزیلی جای گرفته‌است.

طراحی کافی شاپ باریک

شرکت برزیلی «بوسکاردین کورسی استودیو» (Boscardin Corsi Studio) پس از توجه به پتانسیل‌ این زمین، فضای کوچک آن را از نو ساختند.

موسسان این شرکت، «آنا کارولینا بوسکاردین» (Ana Carolina Boscardin) و «ادگارد کورسی» (Edgard Corsi) در رابطه با این طراحی کافی شاپ باریک گفتند: «یک درب کوچک خدماتی که در گذشته توسط رستوران موجود در همسایگی مورد استفاده قرار می‌گرفت، بهیچوجه برازنده به نظر نمی‌رسید. به جای آن، ما این فضا را یک فرصت دیدیم و از این فرصت برای این کسب و کار بهره گرفتیم.»

طراحی کافی شاپ باریک

نشانه آشکار در این طراحی کافی شاپ باریک ، مکعب روشن سفیدرنگی است که در بالای ورودی این فضا بصورت معلق قرار گرفته تا برای مشتریانی که مقابل پیشخوان و برای ثبت سفارش ایستاده‌اند، سرپناهی در مقابل باران‌های شدید و متداول این شهر ایجاد کند.

روی وجه کناری این مکعب، ترجمه ژاپنی کلمه قهوه نوشته شده که همراستا با ظاهر مینیمالیستی این کافه است. این رویکرد مینیمالیستی از زیبایی‌شناسی متداول در کشور برزیل ریشه گرفته‌است.

طراحی کافی شاپ باریک

این کافی‌شاپ تنها غذاها و نوشیدنی‌های بیرون‌بر را ارائه می‌دهد و از فضای پیاده‌رو بعنوان فضای اضافه استفاده می‌کند. مشتریان در بیرون کافه صف می‌بندند و همچنین می‌توانند بر روی یک نیمکت عمومی در نزدیکی کافه بنشینند و از صرف‌کردن نوشیدنی خود لذت ببرند.

این استودیو گفت: «در میان آفشتگی دنیای امروز و دوندگی‌های هرروزه، جایی که پول و کافئین برای بازسازی انرژی‌ آدمیان لازم است، چیزی مهم‌تر از یک کافی‌شاپ بیرون‌بر نیست.»

در فضای خارجی، نمای این کافه با نوارهای فلزی کشیده و عمودی مشکی پوشانده شده تا طرح کشیده این فضا را تشدید کند.

در داخل، این طراحی خطی تکرار شده‌است اما این بار از جنس چوب روشن تا ظاهر ای نفضای خاص را تلطیف کند. استودیوی طراح در این رابطه گفت: «این چوب روشن ورقه ورقه با نور بازی می‌کند.»

طراحی کافی شاپ باریک

بزرگترین چالش برای معماران این پروژه، سازماندهی فضای داخلی آن بود. تیم طراحی فضای مرکزی کافه را خالی نگه داشت تا باریستا بتواند حول محیط این فضا در یک مسیر بسته حرکت داشته‌باشد.

یک کابینت برای نگهداری لوازم درست در جلوی ورودی کافه قرار گرفته تا بعنوان پیشخوان دریافت سفارش‌ها و ارائه خدمات بکار رود.

طراحی کافی شاپ باریک

یک پیشخوان L شکل در پشت کافه، دستگاه اسپرسو و در کنار آن یک سینک را جای می‌دهد. کابینت نگهداری لوازم و یک سطل زباله در زیر این قسمت قرار گرفته‌اند.

بوسکاردین کورسی گفت: «دستگاه اسپرسو لازم بود به شکلی در فضا قرار گیرد که جلوی کافه نباشد. به همین دلیل باریستا بایستی همواره رو به محل مشتری بایستد و اجازه ندهد فضای پشتش نمایان شود.»

طراحی کافی شاپ باریک

در خارج از ساعات کاری، درب‌های مشکی رنگ و دولنگه این کافه، آن را می‌پوشانند و فضای آن را از معرض عموم خارج می‌کنند.

اما هنگامی که کافه باز است، پیاده‌روی آجری مستقیما به پیشخوان متصل می‌شود و فضای داخلی این کافه را کاملا نمایان باقی می‌گذارد.

کوریتیبا در ایالت «پارانا» (Paraná) در جنوب شرق سائوپائولو قرار گرفته‌است. از دیگر پروژه‌هایی که اخیرا در این شهر پایان یافته‌اند می‌توان به یک دفتر معماری پرنور اشاره کرد که برای شرکت معماری برزیلی «سولو آرکوییتتوس» (Solo Arquitetos) ساخته شده‌است. علاوه بر این، می‌توان به یک آپارتمان نوسازی شده اشاره نمود که با اجزای مشکی‌رنگ و سنگ مرمر توسط «بلوتو اسکوپل تاناکا» (Belotto Scopel Tanaka) طراحی شده‌است.

 

 

 

طراحی کافی شاپ باریک

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: www.dezeen.com