طراحی کافه رستوران سینونیم / گروه معماری Atelier Barda

طراحی کافه-رستوران سینونیم

طراحی کافه رستوران سینونیم / گروه معماری Atelier Barda

طراحی کافه رستوران سینونیم : پیشخوانی پوشیده با رویه مرمری دست‌ساز «ماکس لمب» (Max Lamb) نقطه مرکزی این کافه و کتابفروشی را در شهر همیلتون در کانادا بوجود می‌آورد. «سینونیم» (Synonym) یک رستوران مخصوص غذاهای گیاهخواری و خام‌گیاه‌خواری، یک کافه و یک کتابفروشی است که در شهر همیلتون –شهری کوچک با فاصله یک ساعت از تورنتو- قرار دارد.

طراحی کافه رستوران

مالک این کافه، «سید سین» (Sid Singh) و «آییشا ایزمت» (Ayisha Izmeth) برای طراحی این فضای 73 متر مربعی با استودیوی معماری «آتلیه باردا» (Atelier Barda) که در تورنتو واقع است همکاری نمودند. قدمت این فضا به سال 1895 میلادی برمی‌گردد و پیش از این یک گالری هنری بوده‌است.

آتلیه باردا در توصیف این پروژه گفت: «هدف این پروژه خلق فضایی بود که ذاتا فضایی اجتماعی بوده و بر کارکرد آن به عنوان یک کافه محلی تاکید می‌کند. خطوط نرم، گوشه‌های دنج و تمرکز بر نورپردازی به خلق فضایی دعوت‌کننده که مشوق ارتباطات اجتماعی و گپ‌وگفت است، کمک کرده‌‍است.»

طراحی کافه رستوران

این نوسازی شامل حذف پوشش گچی مشکی‌رنگ دیوارها بود تا سطح آجری موجود در زیر آن نمایان گردد. سپس این سطح به رنگ سفید رنگ‌آمیزی شد تا فضای داخلی روشن‌تر و پرنورتر شود. در کنار این، سطوح چوبی کف و نور طبیعی ملایمی که از ویترین کافه وارد دو بدنه شیشه‌ای کافه می‌شود به روشن‌تر شدن فضا کمک کردند.

تیم طراحی گفت: «در این پروژه تمرکز بر آشکارکردن بدنه فضا و نمایان کردن زخم‌هایی بود که در طول یکصد و سی سال عمر این بنا در خیابان «جیمز استریت نورث» (James Street North) در آن ظاهر گشته‌است.

طراحی کافه رستوران

در مقابل این رنگ‌های خنثی و روشن در فضای داخلی، بدنه خارجی بنا با رنگ بلژیکی خاکستری‌ای پوشانده شده که مالک بنا، سید سین، از فروشگاه Mjölk تهیه کرده‌است. این فروشگاه که در تورنتو قرار دارد، آثاری را از طراحان و صنعتگران اسکاندیناویایی و ژاپنی به نمایش می‌گذارد.

سید سین همچنین تمامی لوازم نورپردازی، لوازم جانبی و مبلمان کافه سینونیم را از این فروشگاه تهیه نمود.

 لوازم نورپردازی، لوازم جانبی و مبلمان کافه سینونیم

تیم طراحی افزود: «دیوارهای آجری سفیدشور، مجموعه رنگی مات، مصالح طبیعی از جمله رنگ معدنی، گچ، چوب و سنگ با  مجال فراغت از طراحی صنعتی‌تر شهری، این فضا را برای کسب توجه‌ و ارج نهادن به سابقه تاریخی این ساختمان آماده می‌کند.»

این کافه شامل مجموعه‌ای از مبلمانی است که اختصاصا طراحی شده‌اند و شامل پیشخوانی می‌شود که با دو حجم L شکل و منحنی شکل گرفته‌اند. مالک کافه سینونیم گفت: «آتلیه باردا در طراحی ترکیب‌بندی فضا و ایده افزودن خطوط منحنی به فضا نقش داشت.»

بر روی پیشخوان کافه رویه‌ای از سنگ مرمر رنگارنگ با طرح موزاییک قرار دارد که توسط ماکس لمب طراحی شده‌است. این سنگ که «مارموریل 157» (Marmoreal 157) نام گرفته و در سال 2014 تولید شده، شامل سنگ مرمر پرداخت شده با قطعاتی از سه نوع مرمر مختلف ایتالیایی در رنگ‌های قرمز، زرد اخرایی و سبز یشمی تیره است.

همچنین مجموعه‌ای از کنج‌های نشستن در این کافه تعبیه شده که شامل نیمکت‌های توکار در کنار ویترین‌های جلویی کافه  و یک نیمکت چوبی برای بهره‌برداری حداکثری از کشیدگی فضا است. تمام مبلمان توکار و میزها توسط نجار محلی «کرگ لی» (Craig Lea) ساخته شده‌اند.

 ویترین‌های جلویی کافه  و یک نیمکت چوبی

در توضیح پروژه طراحی کافه رستوران سینونیم  آمده‌است: «هر قسمت از این فضا به آرامی به قسمت دیگری تغییر تبدیل می‌شود و راه ورود نور طبیعی ملایم به آن باز می‌ماند.»

در میان اجزای دکوراسیون فضا مجموعه‌ای از لامپ‌های مشکی‌رنگ مشاهده می‌شود که توسط فروشگاه تورنتویی Eclectic Revival تهیه شده و همچنین صندلی‌های T شکل چوبی آن توسط طراح فنلاندی «اولاوی هانینن» (Olavi Hänninen) طراحی شده‌است.

 اجزای دکوراسیون فضا مجموعه‌ای از لامپ‌های مشکی‌رنگ

علاوه بر این در میانه کافه یک فضای غذاخوری جمعی با میزی به طراحی شرکت دانمارکی Frama و صندلی‌هایی از جنس چوب توسکا به طراحی آلوار آلتو به نام‌های 66 و 69 قرار دارد. در قسمت عقبی کافه گوشه دیگری با دیوارهای پوشیده از نقاشی و عکس وجود دارد که فضا را خودمانی‌تر و رنگی‌تر می‌کند.

طیفی از تجهیزات روشنایی نیز در این کافه به چشم می‌خورد. یک لامپ خطی که توسط شرکت Frama طراحی شده در بالای میز غذاخوری جمعی نصب شده‌است. در قسمت پیشخوان یک لامپ رومیزی به طراحی طراح اسپانیایی، «میگوئل میلا» (Miguel Milá) و چهار لامپ آویز پیازی‌شکل به طراحی استودیوی سوئدی Claesson Koivisto Rune به چشم می‌خورد.

لامپ خطی که توسط شرکت Frama

مجموعه‌ای از جزییات دکوراسیون و معماری، فضا را خودمانی‌تر می‌کند. از جمله این جزییات می‌توان به قفسه توکار مجلات به همراه قفسه‌های چوبی، گلدان گیاهان و آثار هنری روی دیوارها اشاره کرد. قفسه بطری‌ها توسط نجار تورنتویی، «جرمی جو» (Jeremy Joo) طراحی شده‌است.

آتلیه باردا توسط «سسیل کمبل» (Cécile Combelle) و «آنتونیو دی باکو» (Antonio Di Bacco) تاسیس شده‌است. این آتلیه فضای داخلی بناهای متعددی را در تورنتو طراحی کرده‌است، از جمله این فضاها می‌توان به یک دفتر برای یک شرکت مد با اجزای غالبا استیل و نقش شاخ و برگ درختان و همچنین به فضای داخلی یک خانه نوسازی شده با فضاهای داخلی صورتی و کرم‌رنگ اشاره نمود.

 

 

 

طراحی کافه رستوران سینونیم

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen