طراحی کارگاه سفال / شرکت معماری Terra Cotta

طراحی کارگاه سفال / شرکت معماری Terra Cotta

طراحی کارگاه سفال / شرکت معماری Terra Cotta

طراحی کارگاه سفال

معمار: تروپیکال اسپیس (Tropical Space)

محل: کوانگ نم، ویتنام

معمار مسئول: نگوین های لانگ، ترن نگو نگون، نگوین آنه دوک، ترینه تان توو

مساحت: 98 متر مربع

سال ساخت پروژه: 2016

عکس: هیرویوکی اُکی

Terra Cotta Studio / Tropical Space

01 طراحی کارگاه سفال (Terra Cotta Studio) گروه معماری تروپیکال اسپیس
طراحی کارگاه سفال (Terra Cotta Studio) گروه معماری تروپیکال اسپیس

پروژه در کنار رودخانه‌ بُن، بخش دین بان، ایالت کوانگ نام واقه شده است. رودخانه اثر متقابل بسیاری بر زندگی محلی در دو سمت رود دارد. زندگی اکثر افراد ساکن در این منطقه به کشاورزی وابسته است، از طرف دیگر حرفه‌های هنری و سنتی روستایی مانند پیشه کار با سفال، حصیر و ابریشم نیز رواج دارد.

02

 

این کارگاه سفال حیات خود را با جریان حرکت رودخانه ادامه می‌دهد. کارگاه سفال، فضایی کاری اثر هنرمند برجسته لو دوک ها (Le Duc Ha) است. فرم ساختمان پروزه، مکعبی در ابعاد 7*7*7 متر است. اطراف استودیو داربست چوبی از جنس بامبو برای خشک کردن محصولات سفالی اجرا شده است. در فضای داخلی کارگاه دو نیمکت بزرگ برای استراحت، داشتن آرامش و نوشیدن چای طراحی و اجرا شد. داربست به عنوان حصاری برای جدا کردن اتاق کار از کل فضای کارگاه هم بکار می‌رود.

03 طراحی کارگاه سفال (Terra Cotta Studio) گروه معماری تروپیکال اسپیس
طراحی کارگاه سفال (Terra Cotta Studio) گروه معماری تروپیکال اسپیس

 

لایه بیرونی کارگاه از آجر رسی توپر به رنگ قرمز ساخته شده است. در حقیقت، نمای آجری کوره‌های سنتی ویتنام را برای مردم تداعی می‌کند. این منطقه بخشی از ساحل ترا کیو است، که در قرن چهارم تا هفتم پایتخت پادشاهی چمپا بود و کارگاه تحت تاثیر مسلم روح فرهنگ چمپا طراحی شده است.

 

آجرهای دیوارها یک در میان اجرا شدند و نوع آجر کاری، سوراخ‌ها و حفره‌هایی در جداره‌ها ایجاد کردند که به وزش باد و جریان تهویه هوا کمک می‌کند. جداره‌ها، دیوار بسته‌ای نیستند که فضای داخلی کارگاه را از محیط پیرامونش جدا کنند، بلکه هنرمند می‌تواند وزش باد و نسیم خنک رودخانه و صدای طبیعت محیط اطراف را در کارگاه حس کند. در عین حال، دیوارها حریم خصوصی مطمئنی برای هنرمند ایجاد کرده‌اند. فرم مشبک جداره ها برای آب و هوای گرمسیری منطقه نیز مناسب است. سقف کارگاه از شیشه است و کل فضای داخلی نورگیر می‌باشد.

05

 

06

 

فضای داخلی کارگاه از سیستم قاب‌های چوبی در هر سه طبقه تشکیل شده است، چارچوب‌ها فضاهای زیادی به ابعاد 60 *60 سانتیمتر می‌سازند که به عنوان قفسه برای گذاشتن کارهای سفالی، راهرو و پله به کار می‌رود. ارتفاع قاب چوبی 7 متر است. با راه رفتن روی راهروهای چوبی کارکنان می‌توانند کارگاه، حاشیه رودخانه، و تمام باغ اطراف را از پنجره‌ها مشاهده کنند.

در باغ‌های اطراف کارگاه سبزیجات مختلفی کشت می‌شود و ورودی کارگاه از سمت شرق و از عبور از این باغ‌ها میسر می‌شود.

07

مرکز کارگاه هنری دو طبقه ساخته شد. در طبقه همکف، میز گرد و چرخانی وجود دارد که هنرمند روی آن کار می‌کند. هنرمند هنگام کار روی سفال‌ها نور خورشید را از طلوع تا غروب روی میز کارش دارد. در کارگاه افراد می‌توانند گفتگوی هنرمند و آثارش را دریابند و یا گفتگوی او با سایه‌ آثارش را در سکوت ببینند. و در عین حال افراد می‌توانند گذشت زمان را با توجه به حرکت خورشید روی آثار هنری سفالی حس کنند و ببینند.

08

در نیم طبقه کوتاه، افراد می‌توانند فضا‌های مختلف بسیاری را در داخل و خارج از کارگاه مشاهده کنند، و همچنین از طریق فضای خالی وسط کارگاه کار کردن هنرمند را تماشا کنند.

9 طراحی کارگاه سفال (Terra Cotta Studio) گروه معماری تروپیکال اسپیس
طراحی کارگاه سفال (Terra Cotta Studio) گروه معماری تروپیکال اسپیس

 

 

فضای وید همچنین برای ترک مواد اولیه کارگاه و آثار هنرمند در سیلی که هر سال در این محل اتفاق می افتد، هم بکار می رود.

10

 

تیم طراحی امیدوار است کارگاه، محلی برای اندیشیدن، بروز احساس هنرمند با آثار هنری تکمیل شده و یا ناتمام خودش باشد. پروزه برای بازدید و نمایش مردم علاقمند به کارهای سفالی و افرادی که مایل به تجربه کار با گل، مقصد مناسبی است.

 

تخریریه پویانو: غفاری

منبع: archdaily