طراحی کارخانه تولیدی لبنیات 38 درجه 30 درجه / شرکت های معماری Slash + Arkizon

طراحی کارخانه تولیدی لبنیات 38 درجه 30 درجه ؛ شرکت های معماری Slash + Arkizon

طراحی کارخانه تولیدی لبنیات 38 درجه 30 درجه / شرکت های معماری Slash + Arkizon

طراحی کارخانه تولیدی لبنیات 38 درجه 30 درجه ؛

 معماری : گروه معماری اسلش (Slash) و گروه معماری ارکیزون (Arkizon)

محل: افیون قره حصار، ترکیه

معمار مسئول: سوله ارتورک گوشه، ایپک بایجان، امین بالکیس

مساحت: 800 متر مربع

سال ساخت پروژه: 2016

عکس: آلپ ارن، دفتر عکاسی معماری ALTKAT

 

01

کارخانه تولیدی 38 درجه 30 درجه، فروشگاه و کارخانه تندیس گونه مواد لبنی است. نام کارخانه از مختصات موقعیت قرارگیری سایت در 38 درجه و 30 درجه جلگه صنعت ” روستای افیون تازلار استان افیون قره حصار، واقع در قسمت مرکزی ترکیه گرفته شده است. ساختمان در ورودی دره قرار گرفته است. کارخانه لبنی برای بازدیدکنندگان امکان امتحان کرده مزه و طعم محصولات را فراهم کرده است؛ ضمن اینکه تمامی مراحل تولید محصولات لبنیاتی در کارخانه به نمایش گذاشته می‌شود و برای بازدید عموم آزاد است.

02

 

با اطمینان از حداکثر بهره‌وری خط تولید در ساختمان تولید پنیر کارخانه به روش سنتی است، لیکن قسمت فروش کارخانه فرم مدرن‌تر و به یاد ماندنی‌تری دارد. ساختمان اطراف فضای سبز درونی، حیاط مرکزی، شکل گرفته است و در بخش ورودی کارخانه با سایبان بزرگی به بیرون باز می‌شود، سایبان جنبه دعوت کنندگی و خوشامدگویی دارد. نوع بنا از وضعیت صرفا فضاهای تولید ساده به سالن نمایشگاه یا موزه به‌روز رسانی شده است.

03

 

فرم و برنامه ریزفضاهای این ساختمان فرایند تولید خطی و فضاها را در فرمی بیضی شکل حول حیاط مرکزی در بر می‌گیرد. بازدیدکنندگان از داخل این حیاط مرکزی کلیه توالی مراحل تولید به صورت 360 درجه را می توانند مشاهده کنند. شفافیت نما اجازه بازدید و کنترل فضاهای تولید را امکان پذیر می‌کند، ضمن اینکه به کل بنا سرزندگی و روح بخشیده است.

 

04

با قطع فرم بسته بیضی، ورودی ساختمان به محیط بیرون باز می‌شود و بازدیدکنندگان را به حیاط درونی دعوت می‌کنند. سقف ورودی افراد را به بخش فروش اصلی یا حیاط سبز مرکزی، راهنمایی می‌کند. در حیاط مرکزی نوشیدنی سرو می‌شود و رویدادهای مختلفی سازمان یافته است.

5

سایبان ورودی اصلی بخشی از یک دال بتنی سقف بزرگ بنا است که از وضعیت هندسه بیضی ساختمان شکل گرفته است. سقف در قسمت فضای ورودی بیشترین ارتفاع را دارد و به تدریج ارتفاعش کم می‌شود تا به کمترین حد ارتفاع در فضاهایی مانند اتاق‌های انبار سردخانه می‌رسد. بنابراین حجم ساختمان زیر آن بهینه سازی شده و کارایی عایق کاری، دما و کنترل هوا در ساختمان بهبود می‌یابد.

 

 

 

طراحی کارخانه ترکیب خطی ضروریات فضایی را بهبود داده است. جنس مصالح نما میزانی از حفظ حریم خصوصی و تمایل به داشتن فضاهای مختلف را نشان می‌دهد. ورودی کاملا باز است، بعد از ورودی دفتر فروش با نمایی شیشه ای ساخته شد و سپس فضاهای تولید کارخانه به صورت کاملا شفاف قرار دارند.

08 طراحی کارخانه تولیدی لبنیات 38 درجه 30 درجه ؛ شرکت های معماری Slash + Arkizon
طراحی کارخانه تولیدی لبنیات 38 درجه 30 درجه ؛ شرکت های معماری Slash + Arkizon

به تدریج برای رسیدن به بخش‌های خصوصی‌تر، ترکیبی از مصالح مختلف انتخاب شد و مصالح شفافیت کمتری در این بخش‌ها دارند. صفحه‌های عمودی از جنس فولاد کورتن (Corten) توسط کارکنان به طور نیمه شفاف به کار رفت و مانع عبور نور خورشید در آخرین فضاها می‌شود. نمای ساختمان با برش‌های عمودی دور جداره حیاط مرکزی اجرا شد، این تدبیر موجب کنترل نور طبیعی با توجه به نیاز خاص هر فضا می‌شود.

9

کارخانه لبنیات به کمک استفاده از مواد و ته مایه های طبیعی با طبیعت اطراف درهم می‌آمیزد. با پیوستن به محیط سبز و منظر از بیرون تا حیاط مرکزی، ساختمان محیط دنج و راحتی را عرضه می‌دارد که امکان انجام فعالیت‌های گوناگونی برای بازدیدکنندگان و کارکنان فراهم می‌کند.

10 طراحی کارخانه تولیدی لبنیات 38 درجه 30 درجه ؛ شرکت های معماری Slash + Arkizon
طراحی کارخانه تولیدی لبنیات 38 درجه 30 درجه ؛ شرکت های معماری Slash + Arkizon

استفاده از مصالح محلی مانند سنگ افیون طبیعی و فولاد کورتن در جزییات بنا، بر هویت صنعتی و مدرن بنا تاکید دارد. بتن نمایان، سنگ طبیعی، شیشه‌های شفاف و جزییات فلزی پیاده شده در فرم بیضوی ساختمان نشان دهنده نگرش مدرن در طراحی است و این رویکرد به سایت و موقعیت مکانی آن اضافه شده است.

 

تحریریه پویانو: غفاری

منبع: archdaily