طراحی پیست اتومبیل رانی و موتور سواری : میادین مسابقات هیجانی

طراحی پیست اتومبیل رانی و موتور سواری : میادین مسابقات هیجانی

طراحی پیست اتومبیل رانی و موتور سواری : پیست های سرشار از هیجان مسابقات اتومبیل رانی و موتور سواری برای همه آشنا هستند. با این حال، شاید کم تر کسی بداند که این پیست ها چه تاریخچه ای دارند و چگونه طراحی می شوند. طراحی میادین ورزشی از گذشته تا کنون بر مبنای اصول خاصی صورت گرفته است. امروزه این اصول با توجه به نوع مسابقات جدیدی که اخیرا برگزار می شوند، کمی تغییر یافته و با شرایط انطباق پیدا کرده اند. اگر مایل هستید این پیست های جذاب را بیش تر بشناسید، همراه پویانو باشید.

تعریف

میدان مسابقه به محوطه ای گفته می شود که برای رقابت میان وسایل نقلیه ایجاد می شود. به طور معمول، میادینی که مخصوص مسابقات ورزشی طراحی می شوند، شامل سکوی تماشاگران نیز هستند. اکثر میدان های مسابقه به صورت مدار بسته طراحی و اجرا می شوند. در چنین حالتی می توان مسابقه را در تعداد دورهای مختلف برگزار نمود.

تاریخچه

با توجه به شواهد، میادین مسابقه از زمان تمدن های باستانی وجود داشته اند. پیشرفته ترین انواع میدان های مسابقه در زمان های گذشته به یونان باستان و امپراتوری روم تعلق دارند. این میادین برای مسابقه اسب ها و گردونه ها طراحی شده بودند. یکی از ورزشگاه های معروف به نام سیرکوس ماکسیموس در روم باستان دارای ظرفیت دویست هزار نفر بوده است. امکانات مسابقه نیز در قرون وسطی وجود داشته است. پس از اختراع خودرو در اواخر سده نوزدهم مبلادی، میدان های مسابقه برای تطابق با وضعیت وسایل نقلیه تغییر شکل یافتند و طراحی آن ها به گونه ای صورت گرفت که با شرایط این گونه مسابقات هماهنگ باشند. نخستین میدان ها، میادین اسب دوانی تغییر یافته بودند. مسابقات اتومبیل رانی در این میدان ها در کرانستون آغاز شد. همچنین پیست سرعت ایندیاناپولیس نیز در اوایل سده پیشین راه اندازی گشت.

ایمنی در طراحی پیست اتومبیل رانی و موتور سواری

معمولا به خاطر حوادثی که در میادین مسابقه رخ می دهد، طراحی این فضاها با دقت خاصی صورت می گیرد. حوادث مرگباری که در گذشته برای تماشاگران و مجریان مسابقات ورزشی رخ داده، باعث توجه به رعایت ایمنی در ساخت انواع میادین ورزشی شده است. از جمله راهکارهای جلوگیری از بروز این حوادث می توان به استفاده از تجهیزات مخصوص ایمنی به مانند حریم، موانع و توری های بلند اشاره کرد. این تجهیزات به گونه ای دور میدان مسابقه کشیده می شوند که در صورت بروز حوادثی مثل انحراف پیدا کردن وسایل نقلیه از مسیر اصلی یا برخورد آن ها به یکدیگر، هیچ گونه آسیبی به تماشاگران و افراد حاضر در پیست نرسد.

کاربرد

میدان‌های مسابقه برای ورزش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله مسابقات محبوبی که امروزه میادین زیادی جهت برگزاری آن ها ساخته شده اند، می توان به اتومبیل رانی و موتور سواری اشاره کرد که فضاهای مورد نیاز برای برگزاری آن ها تا حد زیادی به هم شبیه هستند. میادینی که مخصوص برگزاری این دو مسابقه طراحی می شوند به طور معمول با نام پیست شناخته می شوند. پیست ها با توجه به عملکردی که دارند، فرم خاص خود را می طلبند. در ادامه مطلب در رابطه با اصول طراحی این میادین خواهید خواند.

طراحی

همان طور که گفته شد، میادین مخصوص برگزاری رقابت های اتومبیل رانی و موتور سواری، پیست نام دارند. پیست ها عموما فضاهای نواری شکلی هستند که مدار بسته طراحی می شوند تا رقابت بتواند به صورت پیوسته و در چند دور برگزار شود. شیب زمین نیز از مواردی است که به طور معمول در طراحی پیست ها مد نظر قرار می گیرد. در صورتی که مسابقات دارای تماشاگر باشند، فضای مخصوصی نیز به عنوان سکوی تماشاگران در نظر گرفته می شود. این سکو به گونه ای طراحی می شود که دید کاملی به همه قسمت های پیست داشته باشد. کفپوش سطح میدان برای ورزش های مذکور به طول معمول از میان دو گزینه بتن و آسفالت انتخاب می شود تا مقاومت بالا داشته باشد.

 

 

 

 

 

طراحی پیست اتومبیل رانی و موتور سواری

تحریریه پویانو