طراحی ویلای دوبلکس : بهترین ایده های استفاده از فضا را بشناسید

طراحی ویلای دوبلکس : بهترین ایده های استفاده از فضا را بشناسید

طراحی ویلای دوبلکس یا دوپلکس ؛ طراحی ویلا به صورت دوپلکس می تواند پتانسیل های فوق العاده ای را در بر داشته باشد. با طراحی به این شکل می توان فضاها را به گونه ای دیگر سازماندهی کرد و برای استفاده از آن ها و همچنین تفکیک هر بخش از دیگری برنامه های جالبی طرح کرد. زمانی که به سراغ ایده طراحی دوپلکس می روید، با تعداد زیادی از گزینه های جالب در تفکیک فضا رو به رو می شوید که اگر به خوبی با ویژگی های هر یک و نحوه اجرای آن ها آشنایی داشته باشید، نتیجه مناسبی از طراحی خواهید گرفت.

این روزها افرادی که به سراغ طراحی دوبلکس می روند، انتظارات زیادی از فضای زندگی خود دارند. خانه های دوبلکس قابلیت های زیادی دارند که اگر به خوبی طراحی شوند و از آن مهم تر، به درستی سازماندهی و بخش بندی گردند، فضاهای بسیار مناسبی را برای زندگی تشکیل خواهند داد.

طی این مطلب شما را با تعدادی از ایده های جالب جهت طراحی و سازماندهی فضای خانه های دوبلکس آشنا خواهیم کرد. امیدواریم تا پایان این مطلب با پویانو همراه باشید.

پارتیشن بندی در طراحی ویلای دوبلکس

این که فضای داخلی ویلای شما به چه صورت تقسیم و سازماندهی می شود، یک امر کاملا شخصی است که به نظر خودتان بستگی دارد؛ اما به هر حال فضاهایی در منزل وجود دارند که شاید تمایل نداشته باشیم در معرض دید قرار بگیرند و به عبارتی آن ها را جزو حریم خصوصی خود محسوب کنیم. این نکته در طراحی ویلاهای دوبلکس نیز اهمیت زیادی دارد، چرا که در طراحی چنین فضاهایی برخی اوقات حریم قسمت های مورد نظر به خوبی حفظ نمی شود. به همین خاطر است که پارتیشن بندی در طراحی داخلی منازل دوبلکس پیشنهاد می شود. برای مثال، اگر تمایل داشته باشید فضای نشیمن و پذیرایی خود را از اتاق خواب ها و حمام که در یک نیم طبقه مجزا قرار گرفته و در معرض دید هستند، جداسازی کنید، می توانید از پارتیشن بندی استفاده کنید.

سوئیت مجزا

برخی از ویلاها که بزرگ تر هستند و یا قابلیت تقسیم به دو فضای مجزا را دارند، می توانند برای استفاده توسط دو خانواده یا افرادی که در عین همسایگی می خواهند مستقل زندگی کنند، مناسب باشند. این ویلاهای دوبلکس را می توان با طراحی مخصوص به فضایی دو قسمتی تبدیل کرد؛ به گونه ای که هر یک از دو فضا از لحاظ امکانات کامل بوده و ساکنین برای استفاده از قسمت های مورد نیاز خود مجبور به رفت و آمد بین دو قسمت نباشند. معمولا در چنین طراحی هایی طبقه همکف به قسمت بزرگ تر اختصاص دارد و نیم طبقه بالا می تواند یک سوئیت مجزا باشد. همچنین می توان طبقه همکف و نیم طبقه فوقانی آن را یک قسمت در نظر گرفت و یک نیم طبقه در قسمت پایین یا مجاور همکف طراحی نمود.

نشیمن اصلی در طراحی ویلای دوبلکس

نشیمن اصلی در طراحی خانه های دوبلکس را می توان با توجه به نظر کارفرما در فضاهای مختلفی در نظر گرفت، اما به طور کلی پیشنهاد می شود نشیمن در طبقه همکف طراحی شود. اگر طبقه همکف را به عنوان فضایی عمومی تر و دارای عملکرد همگانی در نظر بگیریم، قسمت هایی مثل نشیمن، پذیرایی، آشپزخانه و سرویس بهداشتی مهمان در این بخش قرار خواهند گرفت و فضاهای خصوصی تر که رفت و آمد به آن ها فقط مخصوص اعضای خانواده است و لزومی ندارد در معرض دید باشند، در نیم طبقه الحاقی جای خواهند گرفت. نشیمن اصلی نیز بهتر است در نزدیکی راه پله ای قرار گیرد که نیم طبقه را به همکف ارتباط می دهد تا به راحتی قابل استفاده باشد.

فضای خصوصی

در طراحی ویلاهای دوبلکس در صورتی که افراد تمایل داشته باشند علاوه بر نشیمن اصلی خود یک فضای خصوصی تر نیز در اختیار داشته باشند، می توان با ایجاد اختلاف سطح این خواسته را برآورده کرد. معمولا اختلاف سطحی که با در نظر گرفتن تعداد هفت پله یا بیشتر ایجاد شود، می تواند در جداسازی فضای مورد نظر از قسمت اصلی و تفکیک بصری آن موثر واقع شود. فضای خصوصی را می توان بنا به تمایل کارفرما و شرایط طراحی در سطحی پایین تر یا بالاتر از قسمت اصلی در نظر گرفت. معمولا نشیمن کوچکی که به این شکل طراحی می شود، فضای دنج و مناسبی خواهد بود که از دید مهمانان نیز پنهان مانده و تنها به خود شما تعلق دارد.

کتابخانه معلق در طراحی ویلای دوبلکس

افرادی که به داشتن کتابخانه در فضای منزل خود علاقه دارند، می توانند ایده طراحی دوبلکس را برای ایجاد یک کتابخانه معلق در خانه خود به کار بگیرند. ایده کتابخانه معلق برای منازلی مناسب است که سقف آن ها ارتفاع زیادی از سطح زمین داشته باشد. در واقع سقف این منازل باید به قدری مرتفع باشد که بتواند دو فضا را روی سر هم جای دهد؛ به شکلی که هیچ قسمت ار فضای طراحی شده سرگیر نباشد و ایجاد مشکل نکند. می توان کتابخانه معلق را بر فراز سالن نشیمن در نظر گرفت و با تعداد مناسب پله دسترسی به آن را فراهم ساخت. شما می توانید این کتابخانه را بسته به سلیقه خود و محیطی که در اختیار دارید، به صورت دورچین یا سراسری طراحی کنید.

فضای سبز

فضای سبز از دیگر قسمت هایی است که می تواند طراحی داخلی یک ویلای دوبلکس را فوق العاده زیبا و متمایز کند. داشتن یک گلخانه کوچک در کنار پلکانی که نیم طبقه الحاقی را به فضای طبقه همکف ارتباط می دهد، ایده جذاب و منحصر به فردی است. شما می توانید در کنار پلکان منزل خود یک باکس شیشه ای از گیاهان مورد علاقه خود ایجاد کنید که تا بالا امتداد دارد. این باکس می تواند در سطح بالایی به یک فضای وسیع تر تبدیل شود و حتی اگر تمایل داشته باشید، می تواند در نهایت روف گاردن شما را تشکیل دهد. توجه داشته باشید که اگر باکس مورد نظر در فضای میانی منزل قرار دارد، باید نور مورد نیاز برای رشد گیاهان را از نورگیر سقفی بالای پلکان تامین نمایید.

طراحی ویلای دوبلکسگلخانه زیرزمینی

برای افرادی که می خواهند یک فضای دنج و زیبا در ویلای دوبلکس خود داشته باشند، در نظر گرفتن یک گلخانه زیر زمینی فکر جالبی خواهد بود. این گلخانه می تواند نقش یک پاسیو را ایفا کند و علاوه بر جای دادن گیاهان شما فضایی برای استراحت و گذران وقت باشد. فضایی که به این گونه طراحی می شود، خصوصی و فوق العاده زیبا و دلچسب خواهد بود. برای این کار لازم است طبقه زیرزمین را که می تواند یک نیم طبقه باشد، به گونه ای طراحی کنید که یک مجموعه نورگیر سقفی به صورت نواری در اطراف آن قابل تعبیه باشد. این نورگیرها باید به طور مستقیم از فضای حیاط شما روشنایی گلخانه زیرزمینی تان را تامین کرد و برای به داخل کشیدن هوای تازه قابلیت باز شدن را داشته باشند. بقیه قسمت های گلخانه را می توانید با سلیقه خود به نشیمنی کوچک و شخصی اختصاص دهید.

نیم طبقه کوچک در طراحی ویلای دوبلکس

برخی اوقات می توان به جای شکست فضا در سطح افقی، آن را در راستای عمودی تقسیم کرد. این یعنی شما دیاگرام فضاها را به نحوی ترسیم و طراحی می کنید که دو فضا به جای قرار گرفتن در مجاورت یکدیگر، روی هم قرار می گیرند. در این نوع طراحی لزومی ندارد که هر دو فضا از مساحت یکسانی برخوردار باشند. گاهی اوقات می توان با ایجاد یک نیم طبقه جمع و جور، فضای کوچکی را برای عملکرد مورد نظر ایجاد کرد. این نحوه تقسیم بندی دو مزیت اصلی نسبت به تقسیم بندی افقی دارد؛ اولا این که مساحت فضای زیرین به طور کامل حفظ می شود و دوما این که می توان دید دو فضا را به یکدیگر محدودتر کرد. شما می توانید برای ایجاد فضاهایی مثل کتابخانه، فضای مطالعه، اتاق کار و بسیاری از قسمت های دیگر از این روش تقسیم بندی بهره بگیرید.

 

 

 

طراحی ویلای دوبلکس

تحریریه پویانو