طراحی ورودی حیاط منزل : چگونه جذاب ترین ورودی را داشته باشید

طراحی ورودی حیاط منزل : چگونه جذاب ترین ورودی را داشته باشید

طراحی ورودی حیاط منزل ؛ فضای ورودی منزل اولین قسمتی است که مورد توجه ناظرین قرار می گیرد و از این رو طراحی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در معماری ، یک ورودی خوب فضایی است که از دیگر قسمت های مجاور خود به خوبی تفکیک داده شده و به راحتی قابل تشخیص باشد. علاوه بر این، ورودی باید بتواند در بدو ورود افراد، تاثیر مناسبی بر برداشت آن ها از فضا بگذارد.

معمولا در طراحی های استاندارد، تعریف نمای ورودی ساختمان جزو مراحل طراحی به شمار رفته و در کنار سایر قسمت ها مورد نظر قرار می گیرد، اما برخی اوقات نیز پیش می آید که ورودی یک ساختمان در هنگام طراحی مد نظر قرار نگرفته و در نتیجه مالک ساختمان بعد از ساخت، تصمیم می گیرد ورودی را مشخص و تفکیک کند یا از لحاظ زیبایی مورد بازسازی قرار دهد. در چنین مواقعی است که برخی از روش های تعریف ورودی می توانند بسیار کارا باشند. بسته به شرایطی که بنای مورد نظر دارد، پتانسیل های موجود در سایت و حجم ساختمان طراحی شده، باید بهترین روش برای تعریف ورودی را انتخاب کرد.

ورودی فضا اگر در حین طراحی مورد نظر قرار نگیرد، ممکن است پس از پایان ساخت، دست شما را برای تعریف و تفکیک ببندد؛ بنابراین بهتر است طراحی ورودی را نیز هم راستا با دیگر قسمت ها پیش برده و از قبل به آن توجه کنید، اما همان طور که گفته شد، در صورتی که طراحی ورودی از پیش انجام نشده باشد، باز هم می توان با روش های دیگری به طراحی آن پرداخت. طی این مطلب، تعدادی از این روش ها را پیشنهاد خواهیم کرد.

ایجاد شکاف در طراحی ورودی حیاط منزل

یکی از بهترین راه های تعریف ورودی منزل، ایجاد شکاف در قسمتی از نمای ساختمان است. این نوع طراحی مستلزم این است که پیش از اجرای عملیات ساخت، به فرم ورودی فکر کرده باشید و در نتیجه شکاف مورد نظر را در طراحی قسمت ورودی در نظر بگیرید تا هنگامی که ساختمان در دست اجراست، بتوان آن را به سادگی ایجاد کرد. در شرایطی که ساختمان از پیش ساخته و پرداخته شده باشد، ایجاد شکاف در حجم بنا تقریبا غیر ممکن است، چرا که ممکن است به سازه ساختمان آسیب وارد کند. یک شکاف یا به عبارتی فرورفتگی می تواند به خوبی فضای ورودی منزل شما را مشخص و تفکیک کند.

برش حجم

راه دیگر تعریف ورودی که این روزها در طراحی های مدرن بسیار کاربرد دارد، برش قسمتی از حجم کلی ساختمان است. تفاوت این روش با مورد قبلی در این است که شما با ایجاد برش، یک قسمت از حجم را به طور کامل حذف می کنید، در حالی که با شکاف دادن نما، تنها قسمت کوچکی از نما توخالی می شود که چندان برجسته نیست. برش حجم یکی از تاثیرگذارترین راه های تعریف ورودی است. زمانی که شما قسمتی از حجم را برش داده و خارج می کنید، به عبارتی نشان می دهید که قسمت خالی شده از دیگر قسمت ها متمایز است. همین تمایز می تواند به تعریف ورودی منزل شما کمک کند.

پلکان هدایت کننده

تعریف پلکان برای فضای ورودی منزل شاید قوی ترین راه برای تفکیک این بخش نباشد، اما راهکار خوب و ساده ای به نظر می رسد. در مواقعی که عناصر قدرتمند تعریف ورودی از دسترس شما خارج بوده و یا به دلایلی قابل اجرا نیستند، می توان از پلکان هدایت کننده به عنوان تعریف کننده فضای ورودی استفاده کرد. پلکانی که به این منظور استفاده می کنید، باید آن قدر پهن و وسیع باشند که به خوبی دیده شوند و چشم را به طرف ورودی هدایت کنند. این پلکان می توانند از چند متر جلوتر از درب ورودی کار گذاشته شوند و به صورت پیوسته به سمت ورودی راه پیدا کنند. استفاده از پلکان یکی از روش هایی است که پس از پایان ساخت بنا نیز می توانید از آن برای تعریف ورودی استفاده کنید.

پیش آمدگی سقف

یک روش دیگر برای طراحی ورودی که طرفداران آن کم هم نیستند، پیش آمدگی سقف است. یک سقف پیش آمده می تواند عنصر موثری برای تعریف فضای ورودی باشد. پیش آمدگی سقف یکی از روش های به نسبت ساده است که اگر به خوبی و با تناسب طراحی و اجرا شود، می تواند بسیار زیبا و منحصر به فرد باشد. برای ساختمان هایی که نمای آن ها کاملا مسطح و حجم کلی آن ها ساده و بدون شکست است و به عبارت دیگر، هیچ راهکاری برای مجزا کردن ورودی و برجسته کردن آن وجود ندارد، استفاده از پیش آمدگی سقف می تواند راهکار مناسبی باشد.

تعبیه آبنما

تعبیه آبنما شاید به خودی خود راهکار تعریف ورودی منزل نباشد، اما از لحاظ زیبایی شناسانه می تواند بسیار خاص باشد. آبنماها را می توان به عنوان عناصر کمکی در تعریف فضای ورودی مورد استفاده قرار داد. اگر قرار است آبنمایی در فضای حیاط منزل خود داشته باشید، می توانید آن را به قسمت ورودی منتقل کنید تا تاثیر بصری بیشتری در هنگام ورود افراد ایفا کند. مسلما یک ورودی که با آبنما تعریف و تزیین شده باشد، می تواند به عنوان یک ورودی منحصر به فرد و جذاب در خاطر بماند. آبنما را می توان در کنار فضای ورودی یا زیر آن اجرا کرد و با در نظر گرفتن چند سکو یا پله، مسیر رفت و آمد از روی آن را فراهم ساخت.

تعریف مسیر

گاهی اوقات لازم است که محل ورودی یک ساختمان بسیار برجسته و واضح باشد. چنین وضعیتی در سایت های بزرگ و طویل که ساختمان مورد نظر در انتهای آن ها قرار می گیرد، بیشتر دیده می شود. در چنین حالتی، بهتر است مسیر رسیدن به ورودی منزل را با کمک ایجاد یک راه مخصوص تعریف کرد. این مسیر باید با یک متریال متفاوت ایجاد شود و اگر مایل باشید برجسته تر به نظر برسد، بهتر است سطح مسیر را با کمی اختلاف از سطح زمین در نظر بگیرید. نورپردازی مسیر طراحی شده می تواند به قوی تر شدن تاثیر بصری آن کمک کند.

تغییر متریال در طراحی ورودی حیاط منزل

برخی اوقات تنها راهی که برای تفکیک ورودی و مشخص کردن آن وجود دارد، تمایز دادن قسمت ورودی از سایر قسمت ها به کمک استفاده از یک متریال متفاوت است. زمانی که سطح نما مسطح و یکپارچه است و هیچ عنصر حجمی برای تعریف ورودی وجود ندارد یا زمانی که نمی خواهید برای تفکیک فضا از الحاق یا حذف استفاده کنید، می توانید با انتخاب یک متریال متفاوت، تاثیر نسبتا مشابهی در تعریف ورودی اعمال نمایید. انتخاب متریال، اگر به درستی و با کنتراست کافی و مشخص صورت گیرد، می تواند ورودی را به خوبی تفکیک نماید.

کف سازی متفاوت در طراحی ورودی حیاط منزل

کف سازی از دیگر مواردی است که می تواند در تعریف فضای ورودی به کار آید. یک کف سازی متفاوت، نشان دهنده یک اتفاق است و این اتفاق می تواند وارد شدن به محل ورودی منزل باشد. می توان با انتخاب یک کفپوش متفاوت فضای ورودی را به خوبی مشخص کرد. برای مثال اگر کل سایت دارای کف سازی مشخصی است، باید در قسمت ورودی از نوعی کفپوش استفاده شود که با دیگر قسمت ها کنتراست و تضاد داشته باشد. در صورتی که کف سازی کل سایت با سنگ ریزه انجام شده باشد، می توان برای قسمت ورودی از قلوه سنگ استفاده کرد.

طراحی ورودی حیاط منزلنورپردازی شاخص در طراحی ورودی حیاط منزل

یکی از راه های موثر و زیبا برای تعریف ورودی، نورپردازی است. نورپردازی چه به خودی خود و چه در ترکیب با روش های دیگر می تواند یک عامل موثر در تعریف فضای ورودی باشد، اما اگر همراه با یک گزینه دیگر، مثل برش حجم، پیش امدگی سقف یا ایجاد شکاف به کار برده شود، تاثیر بصری آن ها را افزایش داده و نهایتا ورودی جذاب تری ایجاد خواهد کرد. نورپردازی فضای ورودی باید شاخص بوده و با طرح از پیش تعیین شده انجام گیرد.

 

 

 

طراحی ورودی حیاط منزل

تحریریه پویانو