طراحی نورگیر مرکزی خانه با شبکه طناب در بازسازی ساختمان واقع در مونترال/ گروه معماری Robitaille Curtis

طراحی نورگیر مرکزی خانه

طراحی نورگیر مرکزی خانه با شبکه طناب در بازسازی ساختمان واقع در مونترال/ گروه معماری Robitaille Curtis

طراحی نورگیر مرکزی خانه : یک نورگیر احاطه شده با ورقه‌های چوبی و در بالا پوشیده شده با شبکه‌ای توری، نقطه مرکزی این خانه باریک در مونترال است، که توسط استودیوی معماری کانادایی «روبیتای کرتیس» (Robitaille Curtis) بازسازی شده‌است.

طراحی نورگیر مرکزی خانه

پروژه «آتریوم خانه شهری» که در منطقه «وست‌مونت» شهر مونترال واقع است، شامل تعمیرات و بازسازی یک خانه کشیده مستطیلی بود که با مساله محدودیت فضا و قدیمی بودن طراحی داخلی اش دست و پنجه نرم می‌کرد. شرکت معماری روبیتای کریس که یک شرکت محلی است، گشوده‌تر کردن فضای خانه و همینطور بخشیدن ظاهری مدرن‌تر به خانه را هدف خود در این پروژه قرار داد. در این طراحی توجه ویژه بر نورگیری با ارتفاع 9.7 متر بود که در مرکز این خانه قرار داشت.

 

استودیوی طراحی در توصیف این پروژه گفت: «طراحی ما از این ویژگی ( طراحی نورگیر مرکزی خانه ) استقبال کرده و تجربه حجم پویای داخلی آن را افزایش می‌دهد.»

طراحی نورگیر مرکزی خانه

چشمگیرترین نوآوری در طراحی این فضا شامل شبکه‌ای از طناب می‌شود که در بالای این فضای نورگیر نصب شده تا فضایی برای بازی کودکان مهیا گردد. برای اجرای این شبکه، متخصصینی از شرکت سرگرمی «سیرک دو سولی» (سیرک خورشید) تهیه و نصب آن را بر عهده گرفتند. این شبکه هم‌سطح با کف طبقه قرار گرفته‌است.

تیم روبیتای کرتیس در ارتباط با این شبکه گفت: «استفاده از این شبکه‌، نیاز به نرده را در این قسمت از بین می‌برد، پلان فضا را آزاد کرده و دید به طبقه سوم و از طبقه سوم به قسمت‌های دیگر را باز می‌کند.»

 

در کف فضای نورگیر، طراحان یک شومینه مدرن مشکی‌رنگ اضافه کردند که مشرف بر فضای غذاخوری است. در بالا، یک قفسه بزرگ کتاب از طریق نردبانی با ارتفاع 5.5 متر قابل دسترسی است. علاوه بر تامین فضای انبار وسایل، این قفسه‌ها جذابیت بصری به نورگیر می‌بخشند و چشم را به سمت بالا جلب می‌کنند.

طراحی نورگیر خانه

هم در طبقه همکف و هم در طبقه اول، ورقه‌های چوبی از جنس صنوبر داگلاس، محیط فضای نورگیر را می‌پوشانند. این صفحات چوبی در فضای این قسمت حس احاطه ایجاد می‌کنند و در عین حال نقش نرده محافظ را نیز دارند.

گذشته از فضای نورگیر، تیم طراحی ترکیب‌بندی اتاق‌های خانه را از نو طراحی کردند تا اتمسفری بازتر خلق کنند. در طبقه همکف، آشپزخانه از جلوی خانه به پشت آن تغییر مکان یافت. در محل جدید آشپزخانه، درب‌هایی شیشه‌ای رو به تراسی سرپوشیده و باغچه‌ای که در این پروژه طراحی شد باز می‌گردند.

همچنین در طبقه همکف، یک واحد چوبی که «مکعب» نامیده شده، میان فضای نورگیر و اتاق نشیمن قرار گرفته‌است. این مکعب که در نقش یک عنصر سازماندهنده فضایی عمل می‌کند، حرکت‌ها را در طبقه همکف هدایت می‌کند. علاوه بر این، یک کمد دیواری و یک سرویس بهداشتی کوچک در این مکعب قرار دارند و با درب‌های کشویی از فضای اصلی جدا می‌شوند.

تیم طراحی از یک مجموعه رنگی و مصالح محدود در سرتاسر این خانه استفاده نمود. چوب با کف‌های بتنی و کابینت‌های سفیدرنگ همراه شده، و ترکیب این‌ها اتمسفری بانشاط، تمیز و گرم و دوستانه خلق می‌کند.

روبیتای کرتیس در سال 2013 توسط معمار منظر، «سوفی روبیتای» (Sophia Robitaille) و طراح معمار، «اندرو کرتیس» (Andrew Curtis) تاسیس گشت. از دیگر پروژه‌های انجام شده توسط این استودیو می‌توان به نوسازی یک آشپزخانه در مونترال اشاره کرد که کابینت‌های خاکستری، جزییان برنجی و کف خاکستری‌رنگ دارد، و همینطور طراحی یک کابین در کوهستان‌های لورنتین که در بالای ستون‌های چوبی قرار گرفته‌است.

پلان‌های طبقات

 

 

مقطع خانه

 

 

مقطع گذرنده از پله‌ها

 

 

 

 

طراحی نورگیر مرکزی خانه

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com