طراحی نواری در دکوراسیون داخلی آپارتمان روسی همچون اشعه خورشید / طراح داخلی Olga Arapova

طراحی نواری در دکوراسیون داخلی آپارتمان روسی همچون اشعه خورشید / طراح داخلی Olga Arapova

طراحی نواری در دکوراسیون داخلی آپارتمان

موقعیت: یکاترینبرگ، روسیه

مساحت: 114 مترمربع

طراح: Olga Arapova

برای کار بر روی آپارتمانی نامتعارف در «یکاترینبرگ» در روسیه از «اولگا آراپووا» دعوت شد: پلان آشپزخانه مثلثی بود، و سالن طویل ورودی هیچ جایی برای کمد لباس نداشت. ترکیب فضا با هندسه دشواری مقابل بود. اکنون، نوارهای منحنی نواحی مختلف را به هم وصل می‌کند و اجزای سازه را مخفی می‌کند. در طراحی حاصله هر خم و هر جزء در پاسخ به یک نیاز در طراحی بوده و با احتیاط مد نظر قرار گرفته‌است.

 

آراپووا گفت: «علاوه بر این، صاحب آپارتمان فردی پرانرژی و احساسی است. وقتی برای اولین بار یکدیگر را دیدیم او اعتراف کرد که به زوایای تند علاقه ندارد و همیشه برای هر وسیله‌ای در خانه‌اش با مشکل مواجه بوده‌است…ما خطوط نرم را برای طراحی داخلی این آپارتمان انتخاب کردیم. حضور این خطوط منحنی در این فضا مستدلل است، اگرچه من خودم ترکیب‌های ساده‌تر را ترجیح می‌دهم.»

قبل: ترکیب اولیه، از بالا سمت چپ اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه، سالن ورودی و دو اتاق خواب.

بعد: در طراحی جدید، آراپووا آشپزخانه و نشیمن را با هم ادغام کرد و به این ترتیب فضایی مناسب برای ورودی و یک اتاق رختشویی ایجاد نمود.

یکی از دیوارها در جایی که پیش از این راهرو بود اکنون با نقاشی دیواری تزیین شده‌است. این نیز یک تصمیم حساب‌شده بود. صاحب این خانه یک فروشنده اتومبیل است و این نقاشی دیواری برحسب علایق او طراحی شده‌است. این دیوار از فضای نشیمن قابل مشاهده است و با سایر جزییات مشکی‌رنگ در آپارتمان هماهنگ شده‌است.

آینه‌ها صفحات تجهیزات الکتریکی، بخش‌هایی از سیستم هوشمند آپارتمان و چندین قفسه را مخفی می‌کنند.

بعد از آن که دیوار آشپزخانه برداشته‌شد مشخص شد که ارتفاع پنجره‌های آشپزخانه و اتاق نشیمن مساوی نیست. به این ترتیب بود که ایده مرتبط ساختن ارتفاع‌های مختلف از طریق یک نوار بوجود آمد. لبه روی پیشخوان که از جنس کورین است تبدیل به تاقچه زیر پنجره می‌شود و در فضای داخلی نقشی محوری را برعهده می‌گیرد. آراپووا گفت: «در ابتدا ما فکر کردیم که آن را مانند یک رود آبی کنیم، اما در نهایت رنگ زرد را برای آن انتخاب کردیم. در این منطقه کوهستانی ما روزهای سرد و تابستان کوتاه داریم، بنابراین رنگ‌های گرم به فضای داخلی حس‌وحال گرم و آفتابی‌تری می‌بخشند.»

 

رنگ‌های روشن در کف آپارتمان نیز مشاهده می‌شوند. «کفپوش وینیل مانند قطعات پازل اجرا شده‌است. این کفپوش از یک ماده بسیار بادوام ساخته شده که اغلب در فرودگاه‌ها و هتل‌ها استفاده می‌شود.»

خطوط منحنی در تجهیزان روشنایی نیز مشاهده می‌شوند، انگار که در حال رشد کردن از درون سقف هستند. این چراغ‌ها که دارای پوشش گچی هستند روی سقف سوار شده‌اند و در امتداد سقف به نظر می‌رسند.

نورهای دیواری توکار نورپردازی خیال‌انگیز عصرانه را تامین می‌کنند و به همین دلیل است که در کنار بانوج قرار گرفته‌است.

 

طراح گفت: «این قسمت که برای استراحت و ریلکس‌شدن طراحی شده نقطه آخر جزییات این فضا است. این بانوج را می‌توان حذف کرد اما صاحب آپارتمان چنان به آن علاقه‌مند شده که دائما در آن دراز می‌کشد.»

تمام قطعات اثاثیه در اتاق نشیمن براساس موجود بودنشان در بازار انتخاب شدند زیرا صاحب آپارتمان نمی‌خواست برای حاضر شدن آن‌ها ماه‌ها صبر کند. تنها جزء وارداتی دکوراسیون نیمکت‌های بافت‌داری هستند که دیوار مابین پنجره‌ها را آراسته‌اند.

 

آراپووا بطور خاص از پیدا کردن صندلی دسته‌دار منحصربفرد مدل DU55 که برای «پولترونا فرا» در سال 1954 طراحی شده‌بود بسیار خرسند بود.

در آشپزخانه دو رنگ غالب وجود دارد. در نمای کابینت‌ها از شیشه مات سفیدرنگ استفاده شده (که در تصویر کدر بنظر می‌رسد). ستون‌ مشکی‌رنگ که قفسه‌های لوازم خانگی در آن‌ جای گرفته در کنار فضایی هستند که پیش از این تغییرات یک بالکن بود.

آراپووا گفت: «ما اندکی ارتفاع سقف را پایین آوردیم تا بتوانیم در آن چراغ‌های توکار نصب کنیم، اما این پایین آمدن از لحاظ زیبایی هم به تعادل رسیده چرا که باعث تاکید بر قسمت آشپزخانه شده‌است.»

دیوار بالکن سابق با رنگ تخته‌سیاه رنگ‌آمیزی شده تا صاحبخانه بتواند روی آن ترسیم انجام دهد یا منوی هفتگی‌اش را ثبت کند.

 

میز کوچک با دو صندلی برای صرف یک قهوه صبحانه بی‌نظیر هستند.

در اتاق خوابی که نسبت به سایر فضاهای خانه بسته‌تر است کفپوش زردرنگ بکار رفته‌است. لامپ نئونی که به شکل یه نوشته در بالای تخت خواب قرار گرفته به دیوارهای ساده اتاق جان می‌بخشد.

میز توالت بلندی که توسط «فیلیپ استارک» طراحی شده جزء اصلی سرویس بهداشتی است. چشم‌انداز آن با کاشی‌هایی کامل شده که ظاهری شبیه به چوب و سنگ دارند.

آراپووا معتقد است: «سرویس میهمان تبدیل به یک کتابخانه شده‌است.». کتاب‌ها قفسه‌های یک جاکتابی توکار باریک را پر می‌کنند و کاشی دیوارها مانند جعبه‌های محموله‌های تجاری هستند.

 

 

 

طراحی نواری در دکوراسیون داخلی آپارتمان

تحریریه پویانو: فاطمه زنگی

منبع: houzz