طراحی موزه قایق در ساحل ویندرمر / گروه معماری Carmody Groarke

طراحی موزه قایق

طراحی موزه قایق در ساحل ویندرمر / گروه معماری Carmody Groarke

شرکت معماری «کارمدی گرورک» (Carmody Groarke) طراحی موزه قایق «ویندرمر جتی» (Windermere Jetty) را در منطقه «لیک دیستریکت» (Lake District) انگلستان به اتمام رسانده‌است. این موزه کلکسیونی از قایق‌ها را در مجموعه‌ای از ساختمان‌های مس-پوش در کنار دریاچه به نمایش درآورده‌است.

این استودیوی معماری لندنی به مدیریت «کوین کارمدی» (Kevin Carmody) و «اندی گرورک» (Andy Groarke) موزه ویندرمر جتی را طراحی نمود تا نمایشگاهی بین‌المللی و باشکوه از قایق‌ها –از جمله قایق‌های موتوری، قایق بخار و قایق‌های تفریحی را برپا کند.

طراحی موزه قایق

کارمدی گرورک این موزه را برای خیریه محلی «لیکلند آرتز» (Lakeland Arts) و تحت عنوان تکمیل موزه‌ای که در سال 1977 برای نمایش یک کلکسیون شخصی احداث شده‌بود، اجرا نمود.

این موزه در زمینی احداث شده که پیش از این محل قرارگیری یک کارخانه استخراج شن بود. موقعیت این زمین در حومه شهر چشم‌اندازهایی بسیار زیبا از دریاچه را فراهم می‌کند و در این موزه این چشم‌اندازها توسط بازشوهای بزرگ فلزی قاب گرفته‌ شده‌اند.

طراحی موزه قایق

این استودیوی معماری هنگام ارائه طرح پیشنهادی‌اش برای این موزه مشتاق حفظ برخی اجزای پیشینه کارگاهی این زمین بود که بخش‌هایی از آن نیز به کارگاه‌ حفاظت از قایق‌ها اختصاص داشت.

این موزه شامل گروهی از سازه‌های به هم پیوسته در یک چیدمان طبیعی است که امید دارد بازدیدکنندگان را در تماشای چشم‌انداز اطراف غرق کند و آنها را تا حد امکان به آب و قایقها نزدیک نماید.

طراحی موزه قایق

اندی گرورک گفت: «ضمن کار کردن نزدیک با ذینفعان این موزه، ما به دنبال خلق موزه‌ای بودیم که طراحی آن ارتباطی میان مردم، قایق‌ها و آب ایجاد کند و همچنین از میراث صنعتی و خوش منظر این سایت تفسیری دوباره ارائه دهد.»

«هدف ما این است که موزه جدید تجربه‌های واضحی را از این کلکسیون منحصربفرد، طبیعت زیبای اطراف و چشم‌انداز آن فراهم کند.»

معماری این موزه تحت تاثیر محیط اطرافش و معماری بومی روستایی آن است

معماری این موزه تحت تاثیر محیط اطرافش و معماری بومی روستایی آن است. این معماری شامل چیدمانی فشرده از ساختمان‌ها است که یک ارتباط توپوگرافی قوی با زمین کنار دریاچه برقرار می‌سازد.

مرکز این موزه یک اسکله سرپوشیده است که امکان قرارگیری قایقها در آب را فراهم می‌کند. قایقها به کمک دربهای این اسکله که رو به دریاچه گشوده می‌شوند می‌توانند از اسکله خارج شده و در دریاچه به مسیرشان ادامه دهند.

معماری این موزه تحت تاثیر محیط اطرافش و معماری بومی روستایی آن است

باقی قسمت‌های ساختمان در طراحی موزه قایق شامل ورودی اصلی، گالری‌های حفاظت، فضاهای آموزشی و یک کافه است. این اجزا به گونه‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند که مسیری برای حرکت بازدیدکنندگان حول اسکله سرپوشیده ایجاد کرده‌اند.

ساختمان‌هایی که اطراف اسکله هستند بر روی سکویی بتنی با ارتفاعی کافی قرار گرفته‌اند تا از آب گرفتگی در امان بمانند. یک کارگاه مستقل حفاظت از قایق در ارتفاع کمتری نسبت به آب قرار گرفته‌است.

فرم‌های ساده کلبه-مانند با سقف‌های شیبدار و لبه‌های بیرون نشسته بام جلوه یافته‌است.

کارمدی گرورک بر اساس معماری بومی ساختمان‌های کشاورزی و صنعتی موجود در لیک دیستریکت، یک زبان معماری برای این موزه پدید آورد. این زبان معماری در فرم‌های ساده کلبه-مانند با سقف‌های شیبدار و لبه‌های بیرون نشسته بام جلوه یافته‌است.

این استودیوی معماری افزود: «فرم‌های این موزه به گونه‌ای آشنا هستند، اما با وجود این تفاوت که سایبان‌های کنسول‌شده، فضای داخلی ساختمان را در فضای باز اطراف ادامه می‌دهند.»

فرم‌های این موزه به گونه‌ای آشنا هستند، اما با وجود این تفاوت که سایبان‌های کنسول‌شده، فضای داخلی ساختمان را در فضای باز اطراف ادامه می‌دهند

پیش‌آمدگی‌های بزرگ بام که در یک وجه برخی از بناهای مجموعه به چشم می‌خورد، بعنوان سقفی برای فضاهای نمایشگاهی و ایوان‌ها عمل می‌کند، در حالیکه پیش‌آمدگی‌های بام در کارگاه حفاظت از قایق، در نقش سقف محافظ برای این کارگاه در فضای باز قرار دارد.

حجم‌های متعددی با مس اکسیدشده پوشانده شده‌اند تا همگی بصورت یک کل واحد بنظر برسند. این مس تا و سپس متصل شده تا سطحی دندانه‌دار را بوجود آورد که به مرور زمان با هوادیدگی این ماده، نوعی زنگار بر روی آن بنشیند.

نماهای فلزی همگن با بازشوهایی بزرگ قطع می‌شوند که رو به چشم‌انداز دریاچه گشوده می‌شوند

در طراحی موزه قایق این نماهای فلزی همگن با بازشوهایی بزرگ قطع می‌شوند که رو به چشم‌انداز دریاچه گشوده می‌شوند و به قایق‌ها امکان این را می‌دهند که به راحتی به فضاهای داخلی وارد و از آن‌ها خارج شوند.

فضای نمایشگاهی اصلی این ساختمان دارای دیوارهایی سفیدشور شده‌است که بیشترین بهره‌ را از نور ورودی به داخل از طریق پنجره‌ها و پنجره‌های سقفی بزرگ می‌برد.

فضاهای دیگر همچون کافه و فضاهای عبور با چوب دوگلاس پوشانده‌ شده‌اند تا با فضای خارجی که تیره‌تر است، تضادی گرم برقرار کنند.

پروژه‌های فرهنگی دیگر کارمدی گرورک شامل خلق یک اتاق برای اعضا در موزه «ویکتوریا و آلبرت» (the Victoria & Albert) است که آینه‌های موجود در آن، چشم‌اندازهای داخل و خارج ساختمان را بازتاب می‌دهند. این شرکت معماری علاوه بر این، نقشه‌های یک گالری هنری را در محل پروژه مسکن‌سازی «پارک هیل» (Park Hill) در شفیلد طراحی کرده‌است.

 

 

 

طراحی موزه قایق

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

www.dezeen.com