طراحی معماری سالن ارکستر فیلارمونیک در چین
مهندسین مشاور MAD از طراحی خود برای سالن جدید فیلارمونیک چین رونمایی کردند. طراحی سالن کنسرت با همکاری کارشناس مشهور آکوستیک Yasuhisa Toyota طراحی شد ، و اولین اقامتگاه دائم ارکستر خواهد بود. هدف ارکستر فیلارمونیک ایجاد یک مرکز هنری تالار کنسرت است که برای تبادل فرهنگی و به عنوان مرکز مرکز جدید چین برای موسیقی کلاسیک خدمت میکند.
مجله انگلیسی گرامافون ارکستر فیلارمونیک چین را به عنوان یکی از بهترین ارکستر سمفونیکهای جهان معرفی میکند. رهبر فعلی ارکستر Li Nan و کارگردان هنری Yu long است. این پروژه به تصویت کمیسیون ملی توسعه و بازساخت رسید و سازمان نشر ، رادیو ، فیلم و تلویزیون جمهوری مردمی چین آن را یک پروژه ملی با برتری بالا میداند. پروژه در سمت جنوب دروازه شرقی کارکنان استادیوم در منطقه تجاری مرکزی پکن واقع شده است ، تالار کنسرت 11,600 مترمربع از سایت را پوشش میدهد و در مجموع دارای 26,587 مترمربع مساحت طبقه است.
Ma Yansong سالن کنسرت را به عنوان یک الماس پنهان و گریز فرهنگی آرام از شهر میداند. Ma Yansong موسس و شریک اصلی مهندسین مشاور MAD میگوید: ” ما میخواستیم یک محیط خالص و مقدس در میان شهری شلوغ ایجاد کنیم” ؛ “از لحظهای که شما وارد ساختمان میشوید به زمان و مکان دیگری برده میشوید.” برای اطمینان از آنکه طراحی سالن بالاترین استانداردها را برای اجرای موسیقی کلاسیک رعایت میکند ، طراحی آکوستیک سالن توسط Yasuhisa Toyota انجام شدهاست. کسی که تالارهای کنسرت در سطح جهانی مانند سالن کنسرت والت دیزنی در لس آنجلس ، فیلارمونی در پاریس و Suntory Hall در ژاپن طراحی کرده است.
این ساختمان با گیاهان سبز شاداب و گلهای نیلوفر احاطه شدهاست. نمای شفاف آن به آرامی از محیط خود مانند تکهای زمرد ظاهر میشود. به طوری که مردم با ره رفتن در طول ساختمان از نرمی آن شگفت زده خواهند شد.
در داخل لابی ، تماشاگران احساس خواهند کرد که به تاسیساتی از نور و فضا وارد میشوند. نور طبیعی از میان پردههای سفید شفاف به فضایی روشن پراکنده میشود. تماشاگران گذار از یک محیط شهری به فضای موسیقی و طبیعت را تجربه خواهند کرد ؛ آنها را برای سفر به مکاشفههایشان آماده میسازد.
1600 صندلی سالن کنسرت اصلی به سبک واینیارد (vineyard style) چیده شده اند ، با صندلیهایی اطراف استیج ، که در سری ردیفهای تراسهای شیبدار بالا رفته اند. دریاچههای چوبی آن اغلب استیج را احاطه کردهاند در حالیکه صفحات بازتابنده سفید در سقف طراحی شدهاند تا شبیه به گل نیلوفر آبی به نظر بیایند. نور طبیعی که از بالا وارد میشود این حس را در مخاطبان ایجاد خواهد کرد که آنها در مرکز یک گل شکوفا قرار دارند. نورپردازی و تصویرپردازی میتواند روی گلبرگهای سفید اجرا شود و مطابق با قطعه اجرایی موسیقی طراحی شود. معمار یک فضای انتزاعی را خلق کردهاست که به مخاطب اجازه میدهد از فضای شهری گریز بزند و به مناظر مختلف روی بیاورد.
مجاور دریاچه نیلوفر آبی در سمت جنوب ساختمان یک سالن تمرین 400 صندلی قرار دارد. فضای داخلی با دیوارهای منحنی چوبی برای یک تجربه مطلوب موسیقی طراحی شده است. پانلهای بازتابنده صوتی در پشت استیج برای آوردن نور طبیعی و چشماندازهایی از لنداسکیپ به داخل فضا قابل تنظیم هستند. همچنین این ساختمان دارای استودیو حرفهای ضبط ، کتابخانه ، یک گالری کلکسیون ، دفاتر ، اتاق تمرین و دیگر فضاهای پشتیبانی است.
ساخت سالن فیلارمونیک چین طراحی معماران MAD در سال بعد آغاز خواهد شد و انتظار میرود در سال 2019 تکمیل شود. با ریشه در فلسفه شرقی ، سالن فیلارمونیک چین قصد دارد یک فرمول جدید برای طراحی سالن کنسرت ایجاد نماید و فضایی در داخل شهری شلوغ معرفی نماید که ارتباطات مردمی ، طبیعت و موسیقی را گسترش میدهد.
معماری سالن ارکستر فیلارمونیک در چین
منبع: architectmagazine
گرداوری و ترجمه در تحریریه پویانو|نبیلو