طراحی مرکز ملی هنرهای معاصر کائوسیونگ / معمار Mecanoo

طراحی مرکز ملی هنرهای معاصر کائوسیونگ

طراحی مرکز ملی هنرهای معاصر کائوسیونگ / معمار Mecanoo

معماران: Mecanoo

محل: بخش فنگ شان، شهر کائوسیونگ، تایوان

معمار بومی: گروه طراحی Archasia

کارفرما: اداره تدارکات مرکز وای-وو یینگ برای مرکز هنرهای وزارت فرهنگ، تایوان

مساحت: 141000 متر مربع

سال اجرای پروژه: 2018

عکس ها از : یوان بان

ارائه توضیحات معماران در خصوص پروژه: بنا را معماران هلندی دفتر معماری مکانو طراحی کرده است، معماری ساختمان فوق­العاده وای وویینگ (Weiwuying) از سایبانِ موج دار شاخه های درخت انجیر معابد (درخت بانیان) الهام گرفته شده، که به صورت خودرو فراوان در منطقه یافت می­شود. ساختمان یکپارچه  با سقفی گسترده، مساحتی بالغ بر 35 هکتار سطح (141000 متر مربع) را پوشش می­دهد و در پارک تماشایی و نیمه استوایی 116 هکتاری (470000 متر مربع) در مرکز کائوسینگ واقع شده است. بنای وای وویینگ بزرگترین مرکز هنرهای نمایشی جهان در زیر یک سقف و همچنین مهمترین و با اهمیت ترین سرمایه گذاری فرهنگی تایوان در دوره معاصر است. ساختمان از پنج فضای عملکردی نمایش هنری تشکیل شده است: سالن اپرا با 2236 صندلی، سالن کنسرت با 1981 صندلی، سالن نمایش با 1210 صندلی، سالن کنفرانس با 434 صندلی و آمفی ئتاتر روبازی که ساختمان را به پارک متصل می­کند.

طراحی مرکز ملی هنرهای معاصر کائوسیونگکائوسیونگ با جمعیتی حدود 3 میلیون نفر، در جنوب تایوان قرار دارد، زمانی بندر بزرگ بین المللی بود و اکنون به شهری مدرن و متنوع با یک امکانات فرهنگی غنی تبدیل شده است. مرکز ملی هنرهای معاصر کائوسیونگ، در سایتی بنا شده که پیشتر یک پایگاه آموزشی نظامی بود، نماد چشم انداز رو به توسعه­ای برای شهر کائوسیونگ و تایوان است. هدف مرکز هنری نزدیک­تر کردن استعدادهای هنری محلی و جهانی از طریق هنر و فرهنگ است.

طراحی مرکز ملی هنرهای معاصر کائوسیونگمدیر هنری وای وویینگ، چن ون-پین (Chien Wen-Pin) بیان کرد: ” آنچه که بازدیدکنندگان خارجی در وای وویینگ مواجه خواهند شد، علاقه به تئاتر، رقص، نمایش و موسیقی است در واقع این علاقه هنری در همه جای تایوان دیده می­شود. مخاطبان ما فوق العاده مشتاق و آگاه هستند. ما می خواهیم که همچنان با هنرمندان داخلی و خارجی کار کنیم تا ایده های جدیدی برای برنامه ریزی بیابیم. ایده هایی که منعکس کننده بهترین عملکرد متناسب با دوره معاصر است. وای وویینگ با امکانات فوق العاده­اش به ما فرصتی برای تجربه داد_ برای جسورانه و نوآورانه بودن و اینکه سعی کنیم تجربه های مختلفی را بیازماییم”.

طراحی مرکز ملی هنرهای معاصر کائوسیونگ

طراحی مرکز ملی هنرهای معاصر کائوسیونگ

مرکز ملی و هنری کائوسیونگ، در اکتبر سال 2018، مجموعه ملی هنرهای نمایشی تایوان را افتتاح کرد. در واقع این مجموعه شامل تئاتر ملی تایوان، سالن کنسرت و تئاتر ملی تایچونگ است. سه موسسه پرچم دار به خانه­ای برای رقص معروف بین المللی تایوانی و تئاتر مشهور تایوان، ارکستر موزیک­های غربی و چینی و پکنی، گروه های اپرا غربی و تایوانی، گروه های عروسک های دست ساز، فیلمسازان اسکار و فیلمسازان برنده شیر طلایی، نویسندگان برنده جوایز، سوپر استارهای پاپ  و فراتر از آنها بدل خواهد شد.

طراحی مرکز ملی هنرهای معاصر کائوسیونگ

طراحی مرکز ملی هنرهای معاصر کائوسیونگسازه بام پوششی سه بعدی در دولایه و ممتد است که از سطح صفر محوطه پارک شروع می شود و تا ارتفاع 38 متری می رسد. از روش های سه بعدی رایانه ای دیجیتال برای طراحی بام استفاده شده است. پوسته بام از اجرای سه بعدی پیش ساخته، به ضخامت 6 میلیمتر، اجرا شده که دارای اتصالاتی به سازه اصلی بنا است. در پوشش بام روزنه های بسیاری است که به فضا شخصیت بخشیده و دارای عملکرد پنجره و اشکال شیشه ای وسیع، زونه های سقفی برای نصب تجهیزات روشنایی در نور شب و نورپردارزی در مناسبت های خاص است. مصالح بیساری برای جرا بررسی شد از جمله بتن، گچ، کاشی و… که هیچ کدام از لحاظ فنی مناسب نبودند. بنابراین از سازه فولادی در سقف منحنی استفاده شد. این سازه توسط مهندسان کشتی ساز تایلندی و هلندی طراحی و اجرا شد. با توجه به آب و هوای منطقه و میزان بارش ها چند لایه عایق در سقف به کار رفت. همچنین از مصالح آکوستیک در فضاهای داخلی به نحوی استفاده شد که هر پنچ سالن به صورت مجزا امکان اجرای همزمان را داشته باشند.

طراحی مرکز ملی هنرهای معاصر کائوسیونگ

 

 

 

archdaily.com