طراحی مرکز فرهنگ و هنر استریت در فوجو / گروه معماری PES Architects

طراحی مرکز فرهنگ و هنر

طراحی مرکز فرهنگ و هنر استریت در فوجو / گروه معماری PES Architects

گروه معماری پی ای اس (PES) از کاشی‌های سرامیکی و حائل‌های اختصاصا طراحی شده برای خلق خطوط منحنی بدنه در طراحی مرکز فرهنگ و هنر «استریت» در شهر فوجوی چین استفاده نموده‌است. این استودیوی معماری که دفاتری در فنلاند و شانگهای دارد، پنج ساختمان این مرکز فرهنگی را به گونه‌ای طراحی نمود که مانند گلبرگ‌های همپوشاننده گل یاسمن از مرکز این مجموعه فاصله بگیرند. گل یاسمن سمبل شهر فوجو است.

 

طراحی مرکز فرهنگ و هنر

این مجموعه هنری که در دهم اکتبر سال 2018 افتتاح شد، دارای مساحت 153 هزار متر مربع بوده و شامل یک خانه اپرا با ظرفیت 1600 صندلی، یک سالن کنسرت با ظرفیت 1000 صندلی و یک سالن تئاتر با ظرفیت 700 صندلی، یک سالن نمایش آثار هنری و یک سینما می‌باشد.

هر یک از این عملکردها در یک گلبرگ جدا قرار گرفته‌است که همگی از یک محل تلاقی دارای بام سبز آغاز می‌شوند. این محل تلاقی از طریق باغچه‌های عمومی و یک پلازا بر روی آبشار رودخانه مینجیانگ قابل دسترسی هستند. یک پیاده‌راه زیرزمینی این مرکز را به یک ایستگاه مترو مرتبط می‌سازد.

طراحی مرکز فرهنگ و هنر

مصالح اصلی‌ای که گروه معماری PES برای طراحی مرکز فرهنگ و هنر استریت استفاده کرد شامل استیل، بتن، بامبو و یک سرامیک اختصاصا تولید شده بود که دلیل انتخاب این ماده، ارتباط تاریخی‌اش با شهر فوجو بود.

در دوره امپراطوری مینگ با افول راه ابریشم بعنوان یک راه تجاری زمینی در کنار نمونه دریایی‌اش که امن‌تر و به‌صرفه‌تر بود، این شهر شکوفا شد. فوجو که در ساحل جنوب شرقی چین قرار دارد دروازه‌ای به مسیر دریایی راه ابریشم و تجارت آن در اجناس با ارزش پرسلین است.

طراحی مرکز فرهنگ و هنر

کاشی‌های سفیدرنگ چینی و حائل‌ها که یادآور شکل شکوفه یاسمن هستند، برای پوشش تمام نماهای خارجی ساختمان بکار رفتند.

زوایای این حائل‌ها و فواصل آبشارمانندی که در میان این حائل‌ها در نما باقی مانده، کیفیتی دلنشین و پوششی نیمه‌شفاف به آن می‌بخشند.

طراحی مرکز فرهنگ و هنر

گروه معماری PES برای طراحی داخلی دو فضای اجتماعات اصلی، با هنرمند تایوانی متخصص در سرامیک، «ساموئل سوان-یو شی» (Samuel Hsuan-yu Shi) و متخصصان آکوستیک همکاری نمود تا پنل‌های سرامیکی توپوگرافیک این فضاها را تولید کند.

دو نوع کاشی سرامیکی، که برای وضعیت‌های آکوستیکی بهینه طراحی شدند، برای پوشاندن سالن‌های کنسرت و اپرا تولید شدند. در سالن کنسرت، صفحات کاشیکاری شده که با یک پترن گلدار منقش شده‌اند، دیوارهای زاویه‌داری را می‌پوشانند که برای ایجاد سطوح مختلف جایگاه‌های سالن با هم تلاقی یافته‌اند.

طراحی مرکز فرهنگ و هنر

در سالن مواج سالن اپرا، کاشی‌ها در شکل گل‌های کوچک، خطوط منحنی و ارگانیک دو طبقه بالکن‌ها را می‌پوشانند. علاوه بر این، صفحات چوبی صیقلی لبه‌های داخلی نزدیک به جایگاه‌های بینندگان را می‌پوشانند.

از بامبو در پوشش سالن تئاتر استفاده شد. قطعات یکدست بامبو که از طریق ماشین‌های کنتر‌ل‌شده توسط کامپیوتر برش یافته‌بودند، در سالن تئاتر این مجموعه بکار رفته‌اند. سقف کاذبی شکل‌یافته با شبکه منعطف کابلی در بالای سالن، قابلیت جایگیری تجهیزات گوناگون روشنایی را دارا است.

طراحی مرکز فرهنگ و هنر

هریک از ساختمان‌های هنری یک فضای مرکزی دارد که متشکل از گالری‌هایی عمومی با فرمی منحنی است. این فرم‌های منحنی جهت تطابق با نمای منحنی این ساختمان‌ها طراحی شده‌اند.

در ورودی سالن لابی مرکزی، آسانسورها و مسیرهای تهویه در «ستون‌هایی قارچ‌مانند» جای گرفته‌اند که در محل تلاقی خود با سقف فرمی منحنی می‌یابند و فرمی شبیه به قارچ را پدید می‌آورند. پنجره‌های سقفی شکوفه‌مانند در سقف امکان عبور نور طبیعی به فضای داخلی را مهیا می‌کنند.

طراحی مرکز فرهنگ و هنر

علاوه بر پروژه مرکزهنر و فرهنگ استریت، گروه معماری PES یک سالن تئاتر نیز در ووکسی در غرب شانگهای طراحی کرده‌است.

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: www.dezeen.com