طراحی مدرسه و مهدکودک کالاساتاما / JKMM Architects

طراحی مدرسه و مهدکودک کالاساتاما / JKMM Architects ؛ طراحی مدرسه ؛ طراحی مهدکودک

طراحی مدرسه و مهدکودک کالاساتاما / JKMM Architects

طراحی مدرسه و مهدکودک

معمار: JKMM Architects
موقعیت: هلسینکی، فنلاند
مساحت: 8480 مترمربع
سال: 2016

طراحی مدرسه و مهدکودک کالاساتاما ؛ JKMM Architects
طراحی مدرسه و مهدکودک کالاساتاما ؛ JKMM Architects
طراحی مدرسه و مهدکودک کالاساتاما ؛ JKMM Architects
طراحی مدرسه و مهدکودک کالاساتاما ؛ JKMM Architects
طراحی مدرسه و مهدکودک کالاساتاما ؛ JKMM Architects
طراحی مدرسه و مهدکودک کالاساتاما ؛ JKMM Architects
طراحی مدرسه و مهدکودک کالاساتاما ؛ JKMM Architects
طراحی مدرسه و مهدکودک کالاساتاما ؛ JKMM Architects
معماری داخلی مدرسه
معماری داخلی مدرسه

محله جدید و به‌سرعت در حال رشد کالاساتاما مرکز مهدکودک و مدرسه اختصاصی خودش را دارد. در این مدرسه رنگارنگ و از لحاظ بصری دعوت‌کننده که توسط JKMM Architects طراحی شده‌است، خبری از میزوصندلی سنتی دانش‌آموزان یا کلاس‌های خسته‌کننده نیست.

در سال 2010، شهر هلسینکی یک مسابقه معماری میان شرکت‌کنندگان مدعو برای مرکز مهدکودک و مدرسه کالاتاساما برگزار نمود. گروه معماری JKMM Architects با پیشنهاد “Wigwam” برنده مسابقه شدند.
ساختمان، که فرمی نزدیک به خیابان‌های پیچ‌درپیچ دارد، یک حیاط خلوت قرار گرفته در داخل خود دارد.

این ساختمان دارای یک مهدکودک و مدرسه در سه طبقه خود می‌باشد.

مدرسه با این هدف طراحی شد که یک فضای عمومی در دسترس و دعوت‌کننده باشد. این ساختمان [با رنگ‌های] بشاش در میان بلوک‌های بتنی اطراف کاملا متمایز است. حالت مجسمه‌وار آن یک فضای آشکار در ساختار شهر در میان خیابان‎ جونونکاتو و پارک کالاساتامانپویستو به خود می‌گیرد.

ساختمان در دو مرحله ساخته خواهدشد. هنگامی‌که یک مرحله تکمیل شود، تحصیل کودکان از مهدکودک تا پیش‌دبستانی و تا پایان دوره راهنمایی در این ساختمان به آن‌ها ارائه خواهدشد. ایده این مدرسه رشد به همراه کاربران آن است، که مسیری از یک مهدکودک یک‌طبقه تا یک مدرسه راهنمایی سه‌طبقه را طی می‎‌کند. فاز اول که در بهار 2016 تکمیل شد شامل بال پایینی در گوشه شمال شرقی حیاط سرپوشیده است که علاوه بر امکانات ورزشی و یک غذاخوری در وسط ساختمان، امکانات آموزشی مرکز مهدکودک و پیش‌دبستانی را در خود جای می‌دهد. در فاز دوم، ساختمان گسترش می‌یابد تا دور حیاط را در برگیرد. این در صورتی است که علاوه بر امکانات آموزشی برای دانش‌آموزان بزرگتر، یک سالن غذاخوری، جایگاه سن و کتابخانه ساخته‌شوند. ساختمان به‌طور کامل در سال 2020 تکمیل خواهدشد، زمانی که 700 دانش‌آموز خواهدداشت.

ساختمان انحناءدار، دارای یک قاب از بتن پیش‌تنیده است. طبقات از بتن قالب‌ریزی شده در محل ساخته شده‌اند، و بام مواج روی سقف دارای سازه چوبی است. پیش‌آمدگی‌های سقف از سازه حفاظت می‌کنند. در طرف حیاط، یک مسیر سایبان‌دار از جنس استیل ساختمان را در بر می‌گیرد. دیوار خارجی متمایز ساختمان از طریق بازی با رنگ‌های مختلف خلق شده‌است. روکش‌ها، با رنگ تند، ساخته شده از صفحات بادوام و پایدار بتن الیافی هستند. صفحات شبکه‌ای آلومینیوم لعابدار که مطابق با طرح معماری شده‌اند، برای حفاظت ساختمان از هوای آلوده و تابش خورشید استفاده شده‌اند.

امکانات آموزشی مدرسه به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که مفروضات پایه‌ای جدیدترین آموزش را تامین کنند. میزها و کلاس‌های سنتی دانش‌آموزان کنار گذاشته شده‌ و معلم دیگر پشت میز نمی‌نشیند. محیط ایجاد انگیزه می‌کند و خلاقیت را برمی‌انگیزد. مکان‌های آموزشی و مبلمان آن‌ها برای عملکردهای متنوعی طراحی شده‌اند، و دانش‌آموزان با آموزش در میان فضاها جابجا می‌شوند. راه‎‌حل فضا و مبلمان، دانش‌آموزان را به معلم نزدیک‌تر می‌کند و می‌تواند برای موقعیت‌های گوناگون تدریس اصلاح شود. مبلمان می‌توانند با گشایش پارتیشن‌ها به سادگی جایگزین و به یکدیگر متصل گردند. علاوه بر این، طراحی چندمنظوره آموزش عملکرد-محور و پدیدار-محور را نیز میسر می‌سازد.

ساختمان مدرسه، خود یک ابزار آموزشی است. تمام تجهیزات فنی و عملکردی ساختمان به صورت آشکار باقی‌مانده اند تا مشاهده و مطالعه شوند. دانش‌آموزان می‌توانند مشاهده کنند که هوای تازه از کجا می‌آید و آب به کجا می‌رود. کار پرسنل مخفی نیست –چه آموزش و چه خدمات نگهداری از طریق پنجره‌های بزرگ قابل رویت است. ایده‌ای که پشت سازماندهی و طراحی امکانات مفروض قرار دارد، خلق یک روح جمعی و ارتقاء مهارت‌های اجتماعی است.

تجهیزات فنی آشکار در داخل ساختمان نوعی حس گرافیکی و صنعتی در آن خلق می‌کنند. چوب به مقدار مناسبی در دکوراسیون به‌کار رفته‌است. سطوح گرم تخته‌چندلایی با سطوح متضاد مات و مشکی به هم متصل ‌شده‌اند. نقاط رنگی –رنگ سبز در مرکز مهدکودک و رنگ قرمز در مدرسه- تنها در مبلمان به‌کار رفته‌اند.

مرکز هر سلول –یک واحد آموزشی برای 75 دانش‌آموز- یک فضای عمومی بزرگ است که امکانات آموزشی حول آن قرار گرفته‌اند. در مرکز آن مبلمانی پاتوق‌مانند برای دور هم جمع شدن دانش‌اموزان تعبیه شده‌است. مبلمان قرمز و تمام پارچه‌ای می‌تواند تمام دانش‌آموزان یک سلول را در یک زمان در خود جای دهد. بسته به موقعیت، می‌تواند برای نشستن، بعنوان یک امکان آموزشی یا جایی برای بازی استفاده شود. فضای بزرگ میانی دارای امکانات ذخیره‌ای است تا دانش‌آموزان بتوانند وسایلشان را در آن‌ها نگهداری کنند.

تمامی مبلمان ثابت توسط JKMM Architects طراحی شده‌اند. راه‌حل‌ها به طور اختصاصی و مناسب ساختمان مدرسه و نیازهای آموزشی آن تنظیم شده‌اند. انتخاب مصالح تحت این فرض انتخاب شده‌اند که در داخل ساختمان کفشی پوشیده نمی‌شود.

در ساختمان مدرسه، آموختن هنگامی که فرد پشت میز مدرسه ننشسته نیز میسر است. میز و صندلی‌های سنتی مدرسه با صندلی‌های گرد، مبل بین‌بگ و جیم‌بال تکمیل شده‌اند. تمام مبلمان غیرثابت فضا را به راحتی می‌توان جابجا نمود. تمام میزها دارای چرخ بوده و صندلی دارای قابلیت روی هم جمع‌شدن هستند. قطعات مختلف مبلمان به خوبی با یکدیگر ادغام می‌شوند و می‌توانند در مکان‌های دیگر مورد استفاده قرار گیردند. مبلمان غیر ثابت از جمله Nikari ، Artek و Martela اغلب فنلاندی هستند.

شور و احساس با هنر در داخل مدرسه ادامه می‌یابد. بخشی از این مدرسه یک پروژه هنری است. فاز اول (اخیرا به اتمام رسیده) دارای بازی‌ای با سایه ها روی دیوارها است که توسط Heli Hiltunen رنگ‌آمیزی شده‌اند. در فاز دوم، تجربه هنری در بخش مدرسه توسط هنرمند دیگری که بعدا انتخاب می‌شود، تکمیل خواهدشد.

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی
منبع: archdaily