طراحی محوطه دانشگاه پردیس علوم کاربردی غرب روهر (Hochschule Ruhr West)

طراحی محوطه دانشگاه

طراحی محوطه دانشگاه پردیس علوم کاربردی غرب روهر (Hochschule Ruhr West)

پروژه : محوطه سازی پردیس MÜLHEIM دانشگاه  HOCHSCHULE RUHR WEST

محل : آلمان، روهر، مولهایم

معمار منظر: گروه معماری  PLANERGRUPPE OBERHAUSEN

معمار: گروه معماری HPP HENTRICH PETSCHNIGG و همکاران، گروه معماری DÜSSELDORF، گروه معماری ASTOC و همکاران، و شرکت معماری KÖLN

پیمانکاران: شرکت BLB NRW، شرکت North-Rhine Westphalia، شرکت DÜSSELDORF

سال طراحی و اجرا: طراحی سال 2011 – ساخت و ساز زیرساخت ها و سطح ساخت در سال 2012 تا سال 2016- محوطه بیرونی از سال  2014 تا سال 2016

مساحت: 5/4 هکتار

 

ساختار توسعه شهری

دانشگاه جدید علوم کاربردی غرب روهر در هویت بخشی به منطقه نقش مهی دارد. با توجه به ساختار دعوت کننده و باز دانشگاه، پردیس جدید کاملا در محوطه موجود جانمایی شده است. عموما فضای مرکزی ساختمان_های محوطه دانشکده، فضایی عمومی است و دانشکده­های مختلف از طریق این مرکز با سرسراهای بزرگی دسترسی پیدا می­کنند. در نتیجه، همچنین برای مناطق مسکونی سمت جنوبی خیابان Duisburger Strasse نقش مهمی دارند. ناحیه Broich به ناحیه دانشگاهی جدید شهر مولهایم روهر، تبدیل شده است و ساختار محوطه دانشگاه از توسعه شهری منطقه پشتیبانی می­کند.

طراحی محوطه دانشگاهفضاها و ویژگی­های فضایی محوطه

فضای مستطیل کانونی به چند بخش با کاربری­های مختلف فضایی تقسیم می­شود. مرکز اجتماع دانشکده ورودی اصلی محوطه دانشگاه را با استفاده از ستون­های ردیفی نور شکل می­دهد. چراغ­های جمع و جور نصب شده، ورودی اصلی را در شب روشن می­کند، و همچنین در طول روز ورودی را به طور واضح و قابل توجهی جلوه می­دهد. مرکز تجمع با  قطعه­های کفپوش بزرگی کفسازی شده است. بتن درجا ریز در مرکز فضای اجتماع اجرا شده و فضای همگانی آرامی را به وجود آورده است. در واقع به کارگیری بتن درجاریز به سابقه تاریخی منطقه که فضایی صنعتی بوده نیز پیوندی تاریخی برقرار می­کند.

طراحی محوطه دانشگاهدر مرکز پردیس سه مجموعه چشمه­های آبنمای خشک به فضایی شاخص تبدیل شده است و جذابیت خاصی به سرسرای مرکزی مقابلش می­بخشد. امکانات متعدد نیمکت­های نشستن، فرصت تماشای محیط را ایجاد می­کند و همچنین می­توانند برای استراحت کوتاه به کار روند. نیمکت­های واقع در کنار درختان گیلاس­ وحشی، جذابیت و زیبایی بسیاری به کاربران می­دهد.

طراحی محوطه دانشگاه

طراحی محوطه دانشگاهکنار مرکز محوطه دانشکده، نیمکت­های چمن و نیمکت­های تخت خطی با اندکی لبه­های تراس شده شبیه آمفی تئاترهای کلاسیک چیده شده­اند و دانشجوها را برای استراحت­های کوتاه و خوردن ناهار دعوت می­کنند. این فضاهای مکث آرامش بخش امکانات نشستن در زیر سایه درختان گیلاس را فراهم می­کند. شکوفه­های بهاری و رنگ خزان برگ­های پاییزی تغییر فصل­ها را می­نمایاند.

با قرار دادن صفحه نمایش غول پیکری، فضای آمفی تئاتر را می­توان به سینمای رو باز تبدیل کرد یا برای نمایش­های عمومی استفاده کرد. جبهه رو به شهرِ محوطه دانشگاه با کاشت ردیف درخت­های پاگودای ژاپنی شاخص­تر شده است و هر چه به سمت محله دیسبرگر پیش می­رویم، بر انبوه درختان پاگودا افزوده شده است. این درختان فضایِ کاربردی پارکینگ باز و بدون مانع (امکانات پارکینگ دوچرخه و دسترسی برای تحویل کالا ) را شبکه­بندی می­کنند.

طراحی محوطه دانشگاه

هر یک از چهار ساختمان موسسه دانشگاه دارای یک پاسیو یا تراس است، در برخی موارد خیلی محصور می­شوند و در برخی موارد باز و غیر محصور هستند. گیاهان چند ساله و درختان ماگنولیا هر یک از این فضاهای درونگرا را به جزیرهء سبز آرامی با امکانات اضافی نشستن تبدیل می کند. به سمت شمال، محوطه دانشگاه با فضاهای آفتاب­گیر و مناطق مناسب بازی کردن، گسترش می­یابد. تک درخت بلوط قرمز در تابستان سایه می­گستراند. زمین­های بازی به صورت اختصاصی برای فوتبال و والیبال ساحلی طراحی و اجرا شده­اند. زمین­های بازی، مسیر دوچرخه و محوطه دانشگاه برای ساکنین محله و رهگذران قابل استفاده است. پس از اتمام مسیر طولانی دوچرخه، محوطه دانشگاه از مرکز شهر فقط در چند دقیقه در دسترس خواهد بود.

طراحی محوطه دانشگاه

روشنایی در طراحی محوطه

ردیف_های متراکم چراغ های روشنایی مرکز تجمع محوطه دانشگاه را به عنوان ورودی اصلی تعریف می­کند. برای دسترسی به هر کدام از سه ساختمان خیلی راحت می­توان از مسیر نورانی گذشت. فضای مرکزی روشن از حجم مکعبی ساختمان­ها جداست و  در برخی قسمت­ها به عنوان تعریف کننده ورودی عمل می­کند. روشنایی اصلی دانشگاه با میزان روشنایی فضاهای پیرامونی تکمیل می­شود. چراغ­های نوری توکار در نیمکت­های فضای نشستن را جلوه ویژه­ای می­بخشند و برخی درختان به آرامی روشن می­شوند.

طراحی محوطه دانشگاه

 مدیریت آب باران

تمام سطوح سقف که به عنوان تراس مورد استفاده قرار نمی­گیرند عمدتا گیاه کاشته شده و با آب باران آبیاری می­شود. بارش باران با روش ذخیره اّب گسترده­ برای استفاده­های آتی،  بهره برداری می­شود. بخش عمده آب سطحی تسهیلات زیرزمینی غیرمتمرکز جمع آوری شده و به طبیعت بازگردانده می­شود.

 

 

 

منبع: landezine