طراحی فضای کار مجهز به مهدکودک در کالیفرنیا / گروه معماری Zooco Estudio

طراحی فضای کار مجهز به مهدکودک در کالیفرنیا/ گروه معماری Zooco Estudio

طراحی فضای کار مجهز به مهدکودک در کالیفرنیا / گروه معماری Zooco Estudio

طراحی فضای کار مجهر به مهدکودک در سانتا مونیکا توسط شرکت معماری اسپانیایی «زوکو استودیو» (Zooco Estudio) انجام شده تا کارمندان بتوانند کودکانشان را با خود به محل کار بیاورند. «بیگ اند تاینی» (به معنای بزرگ و کوچک) از اولین اماکن در ایالات متحده آمریکا است که خدمات نگهداری کودکان در محل را ارائه می‌دهد. این شرکت توسط یک کارآفرین تاسیس شده که یک مادر با هدف کمک به والدین است، تا بتوانند زندگی حرفه‌ای و زندگی شخصیشان را با هم پیوند زنند.

خلاقیت، تولیدکنندگی و ارتباطات

این مجموعه فضایی به مساحت 195 مترمربع را در یک فروشگاه در این شهر ساحلی کالیفرنیایی اشغال نموده است. از این فضا که با در نظرداشتن هم کودکان و هم بزرگسالان طراحی شده، انتظار می‌رود که «خلاقیت، تولیدکنندگی و ارتباطات» را پرورش دهد.

این فضا دارای یک سقف بلند با مجموعه‌ای از خرپاهای چوبی است که استودیو زوکو از آن به عنوان ابزار سازماندهی فضا استفاده نمود. سه بخش مجزا در این فضا تعیین شدند –یک کافه  به همراه فروشگاه، یک فضای بازی و یک فضای کار.

 یک فضای بازی و یک فضای کار

خرپاهای چوبی سقف، بر طراحی پارتیشن‌های چوبی و اجزای معینی از دکوراسیون فضا نیز تاثیر گذاشته‌است.

استودیو زوکو در توضیح این پروژه گفت: «در حالی که از سقف خرپایی چوبی اولیه بعنوان مثالی برای زبان هندسی جهانی استفاده کردیم، یک سیستم تکرارشونده و سازه‌ای خلق کردیم که برای ما تداعی‌کننده پازل است.»

«این سیستم تطبیق‌پذیر تغییرات ارتفاعی جذابی را در سه بخش این مجموعه ایجاد نموده‌است.»

سیستم تطبیق‌پذیر تغییرات ارتفاعی جذاب

ناحیه جلویی این مجموعه شامل یک پیشخوان برای صرف قهوه و یک بوتیک با محصولاتی با تم کودکانه است. در این فضا بازدیدکنندگان می‌توانند بر روی صندلی‌های پاستلی‌رنگ پشت میزهای چوبی گرد بنشینند.

قفسه‌های نصب‌شده بر روی دیوارها به شکل تاقچه‌های مثلثی و نیم‌دایره آهنی هستند. ناحیه جلویی فضا دربرگیرنده قطعات مکعب مستطیلی کاشیکاری شده‌ نیز می‌باشد که بعنوان قفسه و میز ویترین محصولات بکار می‌روند.

تاقچه‌های مثلثی و نیم‌دایره آهنی

تیم طراحی گفت: «این مکعب‌های متحرک و مدولار با کاشی‌های ده سانتی صورتی و آبی پوشانده‌ شده‌اند. این رنگ‌ها همان تم رنگی برند این فضا هستند.»

«این قطعات معکب به ما این امکان را می‌دهد که چیدمان فضا را مطابق با نیازمندی‌های گوناگون تعیین کنیم.»

فضای بازی کودکان که «تاینی لند» (Tinyland) نامیده شده پشت فضای فروشگاه و کافه قرار گرفت‌است و در آن اسباب بازی‌هایی بادوام برای کودکان قرار داده‌ شده که تعمدا برای تشویق آنها به بازی‌های تخیلی و انتزاعی انتخاب شده‌اند.

در طراحی فضای کار مجهز به مهدکودک یک زمین بازی متشکل از سازه‌های چوبی از جمله یک استخر توپ، یک سرسره و یک سکوی کوچک طراحی شده‌است. این اتاق دارای یک فضای کار نیز می‌باشد که کودکان می‌توانند در آن روی پروژه‌های هنری کار کنند و یا در کلاس‌های شرکت نمایند. زمین بتنی این فضا با نوعی اکو-فوم پوشانده‌ شده‌است.

زمین بازی متشکل از سازه‌های چوبی

ناحیه پشتی این مجموعه دربرگیرنده فضاهای کاری بزرگسالان است. در این فضا مبلمان اداری به سبک اسکاندیناویایی از برند «نورمن کپنهاگن» (Normann Copenhagen) به همراه یک اتاقک تلفن ضدصدا از برند «روم» (Room) به چشم می‌خورد.

عضویت در «بیگ اند تاینی»، که شامل سرویس نگهداری از کودک می‌باشد، از 305 دلار در ماه آغاز می‌شود. هزینه یک استفاده دوساعته از این فضا 49 دلار است.

 مبلمان اداری به سبک اسکاندیناویایی

زوکو استودیو – که دارای دفاتری در شهرهای مادرید و سانتاندر در اسپانیا است- توسط «میگوئل کرسپو پیکوت» (Miguel Crespo Picot)، «خاویر گازمن بنیتو» (Javier Guzmán Benito) و «سیکستو مارتین مارتینز» (Sixto Martín Martínez) تاسیس شده‌است. از دیگر پروژه‌های این شرکت می‌توان به مجموعه‌ای از ساختمان‌های گرانیتی اشاره نمود که یک مرکز هنری را در شهر «ورین» شکل می‌دهند.

یک فضای کار جمعی مختص زنان

از آنجا که در سالهای اخیر سبک کار شاغلان بیشتر دیجیتال و دورکار شده‌‌است، فضاهای کاری جمعی در این سال‌ها رشد و پیشرفت کرده‌اند.

با توجه به اینکه این صنعت در حال رقابتی‌ شدن است، بسیاری از شرکت‌ها نمونه‌های خاصی ارائه داده‌اند. از جمله این نمونه‌ها می‌توان به یک فضای کار جمعی مختص زنان اشاره نمود.

 

 

 

طراحی فضای کار مجهز به مهدکودک

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

www.dezeen.com