طراحی فضای پشت بام با ایده های نو

طراح فضای پشت بام خود شوید!

طراحی فضای پشت بام با ایده های نو

بام خانه را معمولا به عنوان فضایی می شناسیم که کاربرد چندانی ندارد. بطور معمول شما بیش از چند مرتبه در سال که آن هم برایتان ضرورت دارد، به بام خانه تان سر نمی زنید. حال اگر یک فضای خاص در آنجا داشته باشید چطور؟ آیا میخواهید طراحی فضای پشت بام خود را انجام دهید؟

بام یک ساختمان، با توجه به اینکه در بالاترین قسمت آن قرار می گیرد، دارای بهترین چشم انداز به محیط اطراف است. این چشم انداز در صورتی که ساکن یک آپارتمان مرتفع باشید حالت بهتری پیدا خواهد کرد. اگر یک چشم انداز خوب برای ترغیب شما به استفاده از محیط پشت بام کفایت نمی کند، با راهکارهای ایجاد فضای دلخواه در بام خانه خود آشنا شوید.

در همه نقاط جهان فرهنگ استفاده از بام به عنوان یک فضای مطلوب جهت استراحت شناخته شده است. مردم برای جبران کاستی های زندگی خود که در حصار فضاهای تنگ آپارتمانی به دام افتاده است، به دنبال تبدیل بام این ساختمان های بلند جهت ایجاد امکان استفاده از هوای آزاد هستند.

طراح فضای پشت بام خود شوید!

یکی از راه های تبدیل فضای بام به یک محیط دلپذیر استفاده از گیاهان است. پشت بام را به عنوان بستر جایگزین حیاطی در نظر بگیرید که در بسیاری از آپارتمان های امروزی حذف شده است. در هر جایی که به نظرتان می رسد درخت بکارید. گیاهان علاوه بر داشتن فوایدی مثل زیبایی و تصفیه هوا می توانند دید ساختمان های اطراف را به فضای بام شما محدود سازند و یک فضای شخصی به وجود بیاورند. اگر ساختمانی که در آن سکونت دارید از محیط اطراف دید دارد، بهتر است از درختچه های پرپشت و متوالی برای محدود کردن دامنه دید استفاده کنید. لازم نیست دورتادور بام را درخت بکارید. می توانید تنها در قسمتی که می خواهید به عنوان فضای نشیمن از آن استفاده کنید این طرح را پیاده سازید.

استفاده از آلاچیق در طراحی

یکی دیگر از فضاهای آرامش بخش جهت استراحت در بام خانه تان می تواند آلاچیق باشد. آلاچیق ها هم این قابلیت را دارند که با بستن دید از یک یا چند طرف، حریم شخصی شما را در فضای بام تعریف نمایند و همچنین یک فضای سایه دار و خنک برای شما ایجاد کنند. اگر بام خانه را جهت اقامت هر چند موقتی انتخاب کنید، نیاز به یک آلاچیق خواهید داشت تا بتوانید اوقات خود را در محیط ان بگذرانید. برای تبدیل آلاچیق به یک فضای گرم و دعوت کننده، آن را با میز، کوسن و در صورت امکان چند گلدان تزیین نمایید.

چیدن مبلمان و یک میز برای شکل گیری محیط

اگر فضای بام شما از هیچ لحاظ قابلیت ایجاد چنین امکاناتی را ندارد، شما میتوانید به عنوان طراح فضای پشت بام به سادگی از چیدن مبلمان و یک میز برای شکل گیری محیط دلخواهتان استفاده کنید. یک میز کوچک و چند صندلی از مواردی هستند که به راحتی قابل تهیه هستند و برای استفاده از آن ها نیازمند هیچ تجهیزاتی نیستید. کافی است آن ها را در فضای مورد نظر خود بچینید. فضای بام می تواند به محیطی جهت صرف عصرانه تبدیل شود.

اگر می خواهید بعد از پایان کار روزمره تان از موهبت تنفس هوای آزاد استفاده کنید، میز صرف عصرانه خود را به بام منتقل کنید. هیچ چیز نمی تواند مثل هوای مطبوع و آفتاب بعدازظهر خستگی را از بین ببرد، پس از این امتیاز به نفع خود استفاده کنید. در طراحی فضای پشت بام وجود یک فضای دائمی برای نشستن، شما را ترغیب خواهد کرد که هر از چند گاهی به پشت بام خانه تان سر بزنید.

یک حوض کوچک در فضای پشت بام

آب همیشه جزو عناصر آرامش بخش و مورد علاقه انسان بوده است. بنابراین، یک حوض آب از دیگر مواردی است که می توانید برای ایجاد یک پشت بام مطلوب به کار ببرید. حوض یکی از عناصر ثابت حیاط خانه های قدیمی به شمار می آید. اگر خانه شما حیاط ندارد و یا دارای حیاطی است که امکان ایجاد حوض در آن مقدور نیست، یک حوض کوچک در فضای پشت بام می تواند این نقش را بر عهده گیرد و بر روحیه شما تاثیر فراوانی بگذارد.

 

 

طراحی فضای پشت بام

تحریریه پویانو