طراحی غرفه شناور یا سازه موقت برای بازی کودکان / شرکت معماری Shen Ting Tseng

طراحی غرفه شناور یا سازه موقت برای بازی کودکان / شرکت معماری Shen Ting Tseng

طراحی غرفه شناور یا سازه موقت برای بازی کودکان

معماری : Shen Ting Tseng

موقعیت: شهر تایپه، تایوان

مساحت: 250 مترمربع

سال: 2016

Floating Pavilion / Shen Ting Tseng architects

«شناور»، غرفه‌ای موقت بود که در پلازای TFAM به مدت سه ماه به نمایش درآمد. پلازا واقع در لبه مرکز شهر، در مجاورت حاشیه شمالی رودخانه قرار دارد، از این رو رودخانه سبب بادهای مستمری در پلازا می‌شود.

با توجه به تندبادهای طاقت‌فرسا و نور نیمه‌گرمسیری خورشید در این پلازا، مردمی که برای بازدید از موزه به این پلازا می‌آمدند معمولا با عجله وارد ساختمان موزه می‌شدند و این میدان به صورت فضایی فاقد روح و نشاط باقی می‌ماند.

طراحی غرفه شناور

 

در پاسخ به ویژگی طبیعی سایت، کانسپت «شناور» از ویژگی‌های باد و نور نشات گرفت. از طریق اتصال سایبان بادبادکی و سکوی جزیره‌ای مواج از بالا و پایین، غرفه‌ای شناور در میان میدان به وجود آمد که نور و نسیم را در خود نگه می‌دارد. از طر یق کنش و واکنش میان سایبان و عوامل طبیعی، راهی جدید برای درک فضا به وجود آمد. پلازا تبدیل به فضای دور هم جمع شدن و میدانی عمومی شد که ضمنا دنج و راحت نیز می‌باشد.

سایبان بادبادکی متشکل از 320 بادبادک جعبه‌ای است. حرکات نوسانی بادبادک‌ها ضمن تامین فضایی برای آرامش گرفتن، حضور منحصربفرد باد را تقویت می‌کنند. نور خورشید در طول ساعات متفاوت روز از میان بادبادک‌ها نفوذ می‌کند، و با تغییر زاویه تابش حضوری چندگانه از نور و سایه را تامین می‌نماید.

طراحی غرفه شناور

در زیر سایبان جزیره‌ای مواج قرار دارد که با نزدیک شدن به سمت مرکز ارتفاع می‌گیرد. نور پاشیده شده به این سطح مواج که از میان بادبادک‌ها نفوذ کرده، جشنی از نور و سایه را ایجاد می‌کند. بازدیدکنندگان از روی کنجکاوی، در میان پیچ و خم غرفه حرکت می‌کنند، زیر سایه‌ها لم می‌دهند و روی زمین شیب‌دار منحنی سر می‌خورند. با زفتن به سمت مرکز، یک فضای خالی کروی با رنگ صورتی مایل به قرمز در میان جزیره مشاهده می‌شود. با وارد شدن به آن، افکت صوتی منحصر بفردی تولید شده توسط فضای و عناصر طبیعی، بازدیدکننده را با حس آرامش و صفا در بر می‌گیرند.

طراحی غرفه شناور
طراحی غرفه شناور

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily