طراحی شو روم تجهیزات روشنایی با استفاده از مصالح اولیه آن‌ها / طراحی داخلی Davidpompa

طراحی شو روم تجهیزات روشنایی با استفاده از مصالح اولیه آن‌ها / طراحی داخلی Davidpompa

طراحی شو روم تجهیزات روشنایی : استودیوی طراحی «دیویدپومپا» (Davidpompa) شو روم خود در میکزیکوسیتی را بازسازی کرده‌است که شامل ترکیبی غنی از مصالح بومی بکار رفته در محصولاتش است، همچون قطعات بزرک سنگهای آتشفشانی، برنج زنگ‌زده، حلقه‌های مسی و قطعات سنگی مشکی‌رنگ تزیینی.

 

دیویدپومپا در سال 2013 شو روم خود را در «رما نورت» (Roma Norte) –محله‌ای محبوب در پایتخت مکزیک- انتخاب نمود، اما اخیرا تصمیم به بازسازی فضا گرفت تا مواد و مصالحی را که برای طراحی تجهیرات روشنایی‌اش استفاده می‌کند، بهتر وصف نماید.

 

در سرتاسر این نمایشگاه، محصولات در کنار نسخه خام مصالح بکار رفته در آن‌ها به نمایش گذاشته شده‌اند. این مصالح قفسه‌هایی از سنگ صورتی، دیوارهایی پوشیده با دایره‌های مسی و برنجی پرداخت‌نشده و قاب‌های شیشه‌ای که به صورت شیبدار قرار دارند را شامل می‌شود.

 

دیویدپومپا در توضیح پروژه طراحی شو روم تجهیزات روشنایی گفته‌است: «ما با خلق فضایی که در آن مصالحمان را تجربه کنیم و تحت تاثیر ذات آن‌ها قرار بگیریم، شو روم خود را از نو خلق کردیم. کانسپت این طرح، که «فضای ماده» نام دارد، ریشه‌های محصولاتمان را آشکار می‌سازد؛ این مصالح اند که نقطه آغاز کار ما هستند.»

این استودیو در رابطه با طراحی شو روم تجهیزات روشنایی افزود: «ما با در کنار هم قراردادن مصالح خام با محصولات نهایی و ایجاد فضایی برای تعامل و تاکید بر رابطه میان آن‌ها، مجموعه‌ای از ترکیب‌بندی‌ها را خلق کردیم.»

 

این شرکت –که طراحی‌های آن شامل مجموعه‌ای از لامپ‌های تراشیده‌شده در سنگ‌ معادن مکزیکی است- در ساخت محصولات خود از مصالح و هنر بومی مکزیک استفاده می‌کند.

 

دیویدپومپا گفت: «بدین ترتیب این فضا بعنوان «کشف بصری زیبایی و هویت مصالح ما» عمل می‌کند. نتیجه، سیری سرزنده در تاریخ و زمینه محصولات ماست، تجربه‌ای در هنر و سنت مکزیکی.»

 

در ورودی این فضا، ویترینی از طرح‌های ساخته شده از «بارو نگرو» (Barro Negro) –سنگی مشکی‌رنگ که در ایالت اوکزاکای مکزیک تهیه می‌شود- قرار دارد. این طرح‌ها شامل یک میز پذیرش منقش و چراغ‌های آویز است.

 

این پالت رنگی تک‌رنگ با مجموعه‌ای از دیوارکوب‌های دست‌ساز «لا کلتا» (La Caleta) ادامه می‌یابد که دیوار عقبی را تزیین می‌کنند و با چراغ‌های آویزی که تا اتاق بعدی ادامه دارند همخوان اند.

استودیو این فضای بزرگ را با مصالح و محصولاتی که در آن به نمایش گذاشته شده‌اند بعنوان «تجربه‌ای حتی تماشایی‌تر» توصیف می‌کند.

 

در یکی از گوشه‌ها، صفحه‌ای از لوله‌های مسی و قطعات سنگ صورتی «کانترا» (cantera) پس‌زمینه‌ای را برای دیوار «آمبرا» (Ambra) و لامپ رومیزی فراهم می‌کنند- طرح‌هایی که این استودیو در سنگ می‌تراشد. بخش دیگر از کولاژ کاشی‌های «تالاورا» (Talavera) برای قاب‌گرفتن لامپ‌ها استفاده می‌کند.

علاوه بر این، قطعاتی از سنگ «اونیکس» (onyx)، یک ورقه برنجی خام و قطعات چوبی بافت‌دار در این بخش مشاهده می‌شود.

 

این طرح‌ها با فرم‌های مینیمال و مدرن با معماری فضای شو روم یک تضاد برقرار می‌سازند –فضایی با تزیینات باشکوه در طبقه همکف ساختمانی متداول در محله رما نورت به سبک فرانسوی، متعلق به میانه قرن بیستم.

 

این فضا دارای سقف‌های بلند، جریان نور طبیعی جاری از میان تمام پنجره‌ها، و تعدادی جزییات تزیینی همچون درب‌ها و قاب‌پنجره‌های چوبی و گچبری‌های تزیینی دیواری است.

پرده‌های روشنی که از کف تا سقف کشیده شده‌اند بعنوان جداکننده‌های فضا بکار رفته‌اند و فضای تاریک قسمت پشتی شو روم را پدید آورده‌اند. در این قسمت، دیوارهای پوشیده از صفحات برنجی و مسی پرداخت‌نشده، پس‌زمینه‌ای را برای نمایش چراغ‌های آویز برنجی «کوپالو» مهیا می‌سازند.

 

 

 

استودیو در مورد این قسمت گفت: «اینجا توقفگاه نهایی است که در آن فضایی برای اندیشه و بحث در مورد این مجموعه هنری در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.»

 

«یک چشم‌انداز خارق‌العاده از آنچه که پروژه «فضای ماده» به دنبال آن است: یک اتاق برای آغاز گفتگو درباره مواد و مصالحمان و به نمایش گذاشتن نقطه آغاز فرآیندهای خلاقانه طراحیمان.»

 

دیوید پومپا، این طراح اتریشی- مکزیکی پس از فارغ‌التحصیلی از رشته طراحی محصول دانشگاه کینگ‌استون لندن، استودیوی خود را در مکزیکوسیتی در 2013 تاسیس نمود. او در سال‌های تحصیل خود مجموعه‌ای از مبلمان اداری غیرمعمول را طراحی کرد و آن‌ها را مینیمالیسم سورئال وصف نمود.

 

 

 

 

طراحی شو روم تجهیزات روشنایی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com