طراحی سوپر مارکت کلایمت پروتکشن / گروه معماری و شهرسازی LOVE

طراحی سوپرمارکت کلایمت

طراحی سوپر مارکت کلایمت پروتکشن / گروه معماری و شهرسازی LOVE

طراحی سوپر مارکت کلایمت   پروتکشن

معمار: گروه معماری لاو

محل: اتریش، , 8010 Graz Altstadtpassage

مساحت کلی زمین : 1500 متر مربع

مساحت زیربنا : 1100 متر مربع

عکس­ها از : جاسمین شولر

توضیحات  معماران در مورد طراحی سوپر مارکت : نخستین فروشگاه انرژی­های پایدار که خود فروشگاه کلیه منابع انرژی مورد نیاز و حتی مازاد بر نیازش را تامین می­کند. ما تمایل فراوانی به استفاده از محصولات ارگانیک و سبک زندگی سالم در زندگی اجتماعیمان داریم، بنابراین به همان اندازه به محصولات ارگانیک در صنعت غذایی توجه داریم. هنگام ساخت سوپر مارکت­ها، اینکه این بناها دوستدار محیط زیست و پایدار باشند اهمیت بیشتری می­یابد. ساخت و ساز پایدار از دیدگاه اقتصادی و محیط زیستی، اثرات مخرب زیستی، و هزینه­های نگهداری ساختمان را کاهش می­دهد.

طراحی سوپرمارکت

طراحی سوپر مارکت سومین نسل فروشگاه­های پایدار با محافظت اقلیمی، دارنده گواهینامه طلایی از ÖGNI ( شورای ساختمان سبز اتریش) است. در­واقع سایت، انرژی بیش از نیاز فروشگاه تامین می­کند و سوپر مارکت را به اولین فروشگاه انرژی خودکفا بدل می­سازد. از نظر معماری، سازه بنا از پوسته ساده و تا­ شده­ای ساخته شده است که در امتداد فرم مثلثی زمین، حجم ساختمان را می­پوشاند. در ورودی ساختمان پارکینگ روباز و موقت خودرو پیش بینی شده است. از سه طرف به این پارکینگ دسترسی وجود دارد (مقابل، پیاده­رو­های جانبی و به سمت بالا). این پارکینگ فضای ورودی دعوت کنندهء باز و بسیار گسترده ­ی در ورودی بنا تعریف می­کند.

طراحی سوپرمارکت

در سمت جنوب، که فروشگاه باریک­تر می­شود، نمای شیشه ه­ای کار شده است و چشم اندازی به خیابان  Floßlendplatz دارد. طراحی نمای شیشه ه­ای اثر مجازی ممتد بودن محیط به داخل فروشگاه را تقویت می­کند و فروشگاه باز، روشن و دوستانه به نظر می­رسد. پوشش ساختمان تا و شکست­های فرمی ساختمان را نمایان می­کند. حجم ساختمان تاثیر متفاوتی از هر منظر و زاویه دیدی دارد، بدین ترتیب با بکارگیری فرم شکسته، ساختمان کشش و پویایی چشم­گیری بدست می­آورد “مانند ورزشکاری قبل از پریدن”. هدف طراحی نمای ساختمان، ایجاد حس قوی محافظ محیط زیست و محافظت اقلیمی با مصالح بود، درواقع ضمن ایجاد نوآوری و مدرنیته حس طبیعی بودن را به همراه داشته باشد.

نمای شیشه ه­ای کار شده است

نمای ساختمان از ورق فولاد گالوانیزه و چوب ساخته شده است. با توجه به تضاد چوب و فلز، هر دو مصالح رنگ مایه متفاوتی را القا می­کنند و هیجان انگیز است. بام ساختمان با فضای سبز تپه مانند و مدور به عنوان نمای پنجم طراحی شده است. برای رسیدن به هدف “فروشگاه دوستدار محیط زیست”، اقدامات متنوع متعددی از نظر فنی لازم بود انجام گیرد که به طور خلاصه می توان در پنج بخش دسته بندی کرد.

طراحی پلان هایپر مارکت

پوشش عایق بندی شده ساختمان، هدر رفت و ورود انرژی ساختمان را کمتر می­کند. فن­آوری ساختمان شامل تهویه هوای اتاق، بازیابی گرما و شالوده بتنی قطعه قطعهء پوشش سقف برای گرمایش و سرمایش می­شود. روشنایی با تکنولوژی LED و سیستم های کنترل نور روز تامین می­شود. از مصالح ساختمانی پایدار، قابل تفکیک و قابل بازیافت، ترجیحا غیر­حلال و غیر­سمی استفاده شده است. در سایت خرده اقلیم ایجاد شده، بدین معنی که تا حد امکان فضای سبز طراحی و اجرا شده است. روی بام فضای سبزی ساخته شده تا با تصفیه آب­های سطحی روی ساختمان به تعادل هیدرولوژیکی، برسیم. علاوه بر این برای کاهش آلودگی صوتی، فضای تحویل کالا در جلوی ورودی محصور شده است.

تولید انرژی نیروگاه فتوولتائیک در پارکینگ روباز مقابل فروشگاه

در طراحی سوپر مارکت برای تولید انرژی نیروگاه فتوولتائیک در پارکینگ روباز مقابل فروشگاه و توربین محرکه مولد برق در مجاور خیابان Mühlgang نصب و اجرا شده است. تجهیزات نصب شده انرژی زیادی تولید می­کنند که بیش از نیاز فروشگاه می­باشد و انرژی اضافی را می­توان دوباره به شبکه بازگرداند. در نهایت فروشگاه دوستدار محیط زیست با تولید انرژی خودکفایی ساخته شد که فضای جذابی برای خریداران و محل کار با کیفیت بالایی برای کارکنان ارائه می­دهد.

 فروشگاه دوستدار محیط زیست با تولید انرژی

 

 

 

تحریریه پویانو: غفاری

archdaily.com