اصول طراحی سفره خانه فضای باز با آلاچیق ؛ حس خوب صمیمیت با معماری ایرانی

اصول طراحی سفره خانه فضای باز با آلاچیق ؛ حس خوب صمیمیت با معماری ایرانی

اصول طراحی سفره خانه فضای باز با آلاچیق ؛ حس خوب صمیمیت با معماری ایرانی

سفره خانه های سنتی از گذشته، جزو محبوب ترین فضاهای ما ایرانی ها بوده اند. هر چند تکنولوژی پیشرفت کرده و این روزها رستوران ها بیش تر ظاهر مدرن به خود گرفته اند، اما سفره خانه ها هنوز هم وجود دارند و جالب تر این که مشتری های ثابت خود را هرگز از دست نمی دهند. همیشه هستند افرادی که نشستن در سفره خانه ها را به هر فضای دیگری ترجیح می دهند و با فضای سنتی آن ها ارتباط بهتری برقرار می کنند. در واقع، آرامش و حس خلوصی که در طراحی سفره خانه های سنتی وجود دارد را نمی توان در هیچ فضای مشابهی پیدا کرد. در میان سفره خانه ها مواردی دیده می شود که در فضای باز طراحی می شوند. این سفره خانه ها معمولا دارای آلاچیق یا تخت هایی هستند که در هوای آزاد قرار دارند. معمولا این سفره خانه ها در ساعت هایی که هوا مطبوع است، افراد زیادی را به خود جلب می کنند. اگر شما هم دوست دارید یکی از این سفره خانه ها راه اندازی کنید، با پویانو همراه شوید و اصول طراحی آن را بیاموزید.

المان ها باید طوری باشند که یک تصویر ذهنی زیبا در ذهن مشتری ها ایجاد کنند

یکی از مهم ترین مراحل راه اندازی سفره خانه سنتی، در نظر گرفتن یک فضای زیبا با چیدمان مناسب و مشتری پسند می باشد. در واقع، چیدمان سفره خانه باید به نحوی صورت گیرد که مشتری ها در آن احساس آرامش کنند و در حین میل کردن غذا و گذراندن وقت از محیط سفره خانه لذت ببرند. با توجه به این که تعداد رستوران های سنتی و سفره خانه ها در شهرها و منطقه های مختلف زیاد است و طرح های گوناگونی نیز برای اجرای آن ها وجود دارد، خیلی مهم است که شما از نوعی طراحی استفاده نمایید که سفره خانه تان را از رقبای خود متمایز سازد.

در این رابطه، توجه کردن به مواردی که در سفره خانه ها کاربرد دارند، اهمیت زیادی دارد؛ به این شکل که باید در طراحی چنین فضاهایی از المان هایی بهره گرفت که توصیف کننده سبک و سیاق رستوران های سنتی باشند و حس یک فضای سنتی را در ذهن مشتریان تداعی نمایند. در واقع، المان ها باید طوری باشند که یک تصویر ذهنی زیبا در ذهن مشتری ها ایجاد کنند و سبب شوند مخاطبان با سفره خانه شما ارتباط خوبی گرفته و به محیط آن علاقه پیدا کنند.

اگر مشتری ها از سفره خانه شما خوششان بیاید و در محیط آن حس خوبی را تجربه کنند، باز هم برای صرف غذا و وقت گذراندن به آن سر خواهند زد. به کار بردن عناصری که می توانند به ایجاد یک فضای سنتی، نوستالژیک و هماهنگ با سلیقه مشتری های دوستدار این گونه فضاها کمک کنند، باعث می شود در امر طراحی سفره خانه موفق تر باشید. البته باید توجه کرد که منظور از سنتی بودن طراحی، صرفا ایرانی بودن آن نیست. به عنوان مثال، شما می توانید یک رستوران مراکشی را تصور کنید که در کنار ارائه کردن انواع خوراکی ها و غذاهای محبوب کشور مراکش، چیدمان و دکوراسیونی دارد که مشتری ها با حضور در فضای آن می توانند تمدن و فرهنگ کشور مراکش را احساس کنند. بنابراین در رابطه با طراحی سفره خانه های ایرانی هم لازم است به این نکته توجه شود.

این نوع طراحی سبب می شود مشتری ها حق انتخاب بیش تری داشته باشند.

باید دقت کرد که در بعضی از موراد، نوع ساختمان به شکلی می باشد که از نظر ساخت، سالن ها، پنجره ها، ایوان و حتی ستون ها و جزئیات در تطابق کامب با معماری سنتی ایران است. در این شرایط، فضا می تواند به شکل خالص، احساساتی که باید را به مشتری های خود انتقال می دهد، اما اگر چنین ساختمانی در دسترس نباشد، شما می توانید با استفاده از تکنیک های لازم، مصالح منحصر به فرد و با توجه به سلیقه ایرانی، محیط سفره خانه را به محیطی گرم و دلپذیر تبدیل کنید.

معمولا سفره خانه ها یا همان رستوران های سنتی، جلوه خاصی دارند که به دلیل تبعیت از فرهنگ ایرانی می باشد. یکی از مرسوم ترین مواردی که در طراحی سفره خانه ها دیده می شود، این است که معمولا دو فضا دارند. یکی از این فضاها سرپوشیده و دیگری باز است. این نوع طراحی سبب می شود مشتری ها حق انتخاب بیش تری داشته باشند.

یکی دیگر از چیزهایی که در طراحی سفره خانه ها خیلی مد نظر قرار می گیرد، به کار بردن حوضچه و آبنمای سنتی در فضاست. این امر، حس بسیار خوبی را به مشتری ها منتقل می کند. خلاصه، شما باید جهت راه اندازی سفره خانه خود، یک برنامه معین و کامل برای طراحی داخلی داشته باشید.

بیش تر ما وقتی سفره خانه ها را تصور می کنیم، در ذهن خود فضایی سنتی می بینیم که آرامش زیادی دارد. معمولا در این فضا الگوهای معماری سنتی به چشم می خورند که با طراحی زیبا و ظرافت بسیاری با توجه به عناصر مهم زندگی به کار رفته اند و باعث خلق یک فضای دلنشین و دوست داشتنی می شوند. طراحی سفره خانه های سنتی در فضای باز باید به شکلی باشد که حس صفا و صمیمیت ایجاد کند.

زمانی که یک طراحی داخلی به امر طراحی سفره خانه وارد می شود، باید نکات مهمی را مد نظر قرار دهد. یکی از نکات، به کار بردن عناصر زنده و جذاب در طراحی سفره خانه می باشد. نکته دوم، در نظر داشتن ملزوماتی است که نقش مهمی در شکل گیری سفره خانه دارند. از جمله این ملزومات می توان به تابلوهای سنتی یا خطاطی، نقوش زیبا و الگوهای سنتی، رنگ های متناسب با سبک سنتی، نورپردازی دلنشین و گرم و توجه به کامل بودن امکانات فضا اشاره کرد. طبیعتا هر چه به این موارد، توجه بیش تری کنید، نتیجه کارتان بهتر خواهد شد.

به کار بردن حوضچه و آبنمای سنتی در فضا

بخش های مختلف سفره خانه فضای باز

اکثر سفره خانه ها (حتی آن هایی که در فضای باز قرار دارند)، بخشی به نام بخش VIP را در بر می گیرند. این بخش، مخصوص مهمان های ویژه است و معمولا عموم نمی توانند از آن استفاده کنند. در طراحی سفره خانه باید فضاهای دیگر نیز منظور کرد. از جمله این فضاها می توان سرویس بهداشتی زنانه و مردانه، صندوق، بخش مربوط به سفارش و بخش هایی مثل آشپزخانه را نام برد. نبودن هر یک از این قسمت ها یا عدم توجه کافی و مناسب به طراحی اصولی و استاندارد آن ها بر عملکرد سفره خانه شما اثر منفی خواهد داشت. باید توجه کرد که در سفره خانه های فضای باز، بخش هایی مثل آشپزخانه و سرویس بهداشتی باید حتما سرپوشیده باشند. در ضمن، بهتر است فضای نشیمن و میز و صندلی ها صرفا در محیط باز تعریف نشود، زیرا در برخی فصول سال و برخی ساعات روز نمی توان در هوای آزاد نشست.

بخش های مختلف سفره خانه فضای باز

جریان آب در سفره خانه فضای باز

آب، عنصری است که صدای جریان آن می تواند حس بسیار مطلوبی در سفره خانه ها ایجاد کند. اگر سفره خانه شما در فضای باز قرار دارد، به هیچ وجه نباید اهمیت وجود آبنما را دست کم بگیرید. آبنماهای سنتی با فواره های زیبایی که دارند، محیط سفره خانه را تلطیف می کنند. معمولا طراحی سفره خانه های فضای باز به شکلی صورت می گیرد که آبنما در مرکز قرار گرفته و میز و صندلی ها حول آن چیده می شوند. اگر در کنار آبنما فضای سبز نیز در نظر گرفته شود، زیبایی فضا چند برابر خواهد شد.

اگر نمی خواهید از فواره استفاده کنید، می توانید حوضچه در نظر بگیرید. حوضچه ها یک عنصر مهم و ثابت در معماری سنتی ایران بوده اند و از این رو، طراحی فضایی که مطابق خصوصیات معماری سنتی ایران باشد، می تواند با حضور یک حوضچه، کامل تر شود. حتما برای اجرای حوضچه از کاشی های آبی رنگ استفاده کنید. می توانید گلدان های کوچک شمعدانی روی لبه حوضچه قرار دهید. این منظره زیبا همان چیزی است که یک سفره خانه سنتی نیاز دارد.

جریان آب در سفره خانه فضای باز

تخت و آلاچیق در سفره خانه فضای باز

سفره خانه فضای باز بدون تخت و آلاچیق معنا ندارد. معمولا در سفره خانه های فضای باز، ساده ترین کار، این است که تخت های مخصوص را در محیط باز چید. مشکل این چیدمان، این است که اگر آفتاب شدید باشد یا باران ببارد، مردم نمی توانند به خوبی از تخت ها استفاده کنند.

برای رفع این مشکل می توان از سایه بان یا پوشش مقاوم در برابر باران استفاده کرد، اما راه بهتر، این است که به جای تخت، آلاچیق در نظر بگیرید. آلاچیق های فضای جمع و جور و بهتری در اختیار مشتریان قرار می دهند و معمولا خصوصی تر از تخت ها هستند. برای این که تخت ها یا آلاچیق ها زیباتر و راحت تر باشند، می توانید آن ها را فرش کرده و از کوسن های متعدد استفاده کنید. سعی کنید از فرش ها و کوسن هایی بهره بگیرید که نقش سنتی دارند.

تخت و آلاچیق در سفره خانه فضای باز

ملزومات جانبی در سفره خانه فضای باز

ملزومات جانبی به مواردی اطلاق می شود که سفره خانه شما را تکمیل می کنند. این ملزومات می توانند آبنماهای سنتی با کاشی های فیروزه ای رنگ باشند یا گلدان های خوش رنگی که به تعداد زیاد در بخش های مختف به چشم می خورند. شما می توانید در کنار این موارد از هر چیز دیگری که با معماری سنتی ایران تطابق دارد یا حس خوبی به فضای سفره خانه می دهد نیز استفاده کنید. اجرای رواق در سفره خانه ها نیز بسیار زیباست. رواق ها باعث می شوند ظاهر سفره خانه شما با معماری سنتی تناسب بیش تری پیدا کند. وجود رواق به دیوارها روح و شکل می دهد و آن ها را از یکنواختی در می آورد.

ملزومات جانبی در سفره خانه فضای باز

نورپردازی در سفره خانه فضای باز

چون سفره خانه شما در فضای باز قرار دارد و می تواند از نور خورشید بهره مند شود، دلیل نمی شود نورپردازی را مد نظر قرار ندهید. طبیعتا در شب به خاطر نبود نور خورشید، فضای سفره خانه تاریک می شود. به همین خاطر، لازم است برای این ساعات، نورپردازی مناسبی در نظر بگیرید. شما می توانید از فانوس های سنتی برای روشن کردن محیط سفره خانه استفاده کنید. یادتان باشد که لزومی ندارد سفره خانه های فضای باز، زیاد پرنور باشند. معمولا یک فضا با نورپردازی ملایم، حس بهتری ایجاد می کند. برای این که چنین حسی ایجاد کنید، بهتر است تعداد چراغ ها را بیش از حد زیاد ننمایید.

نورپردازی در سفره خانه فضای باز

چند پیشنهاد برای طراحی سفره خانه سنتی فضای باز

ایده ها بسیار متنوعی برای طراحی سفره خانه وجود دارد. خود شما می توانید با کمی سلیقه به خرج دادن و دیدن نمونه های موردی، ایده های جالبی در این رابطه پیدا کنید. می توانید پیشنهادهای زیر را برای طراحی سفره خانه فضای باز خود به کار ببرید:

  • هر چیزی که زیبا باشد و فرهنگ خاص و اصیل ایرانی را نشان دهد، برای طراحی سفره خانه خوب است.
  • هر چیزی که حس خوبی به مشتری ها بدهد، مانند لوازم دکوراتیو سنتی، مبلمان و صندلی های دارای نقوش سنتی، تابلوهای نقاشی قدیمی را می توان برای تزیین سفره خانه به کار برد.
  • رنگ های گرم برای طراحی سفره خانه ها مناسب تر از رنگ های سرد می باشند.
  • به کار بردن پوشش گیاهی و قرار دادن گلدان های زیاد در محیط سفره خانه می تواند به فضا روح بدهد
  • بهتر است فضاهای مختلف، مانند فضای سرو غذا، نشیمن، فضای سرو قهوه و چای و دیگر فضاهای موجود را به شکل مناسبی از هم تفکیک کنید.
  • به کارگیری تکنیک های نورپردازی مناسب در بخش های مختلف سفره خانه باید با توجه به نوع محیط و کاربرد آن صورت گیرد.
  • نور باید با دکوراسیون ایجاد شده در هماهنگی قرار بگیرد و آن را تقویت کند. می توان از چندین روش نورپردازی به صورت ترکیبی بهره جست.
  • متریال های سنتی تری مانند چوب که حس گرما و صمیمیت به فضا می دهند، گزینه بهتری برای سفره خانه ها هستند.

از تصاویری که در ادامه قرار داده ایم دیدن کنید تا ایده های بیش تری برای طراحی سفره خانه به دست آورید.

چند پیشنهاد برای طراحی سفره خانه سنتی فضای باز

طراحی فضای نشیمن سفره خانه سنتی

طراحی و اجرای آلاچیق رستوران سنتی

طراحی و اجرای آلاچیق رستوران سنتی

طراحی فضای باز رستوران سنتی

رستوران سنتی

نمای رستوران و سفره خانه سنتی

طراحی آلاچیق فضای باز

طراحی سفره خانه سنتی

آلاچیق فضای باز

حیاط رستوران سنتی ایرانی

فضای نیمه باز سفره خانه سنتی

فضای نیمه باز سفره خانه سنتی

طراحی فضای رستوران ایرانی

طراحی فضای باز رستوران سنتی

طراحی فضای باز رستوران سنتی

طراحی آلاچیق رستوران سنتی

دکوراسیون داخلی سفره خانه سنتی

دکوراسیون داخلی سفره خانه سنتی

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری