طراحی سر در حیاط ؛ 6 نکته معمارانه برای تعریف ورودی مناسب

طراحی سر در حیاط ؛ 6 نکته معمارانه برای تعریف ورودی مناسب

طراحی سر در حیاط ؛ 6 نکته معمارانه برای تعریف ورودی مناسب

سر در مناسب و زیبا می تواند نماینده کل منزل شما باشد، با این پیام: “این جا یک خانه متفاوت است!” اگر قصد ساخت یا بازسازی ویلا یا آپارتمان خود را دارید، یقینا طراحی یک سر در مناسب تواند تاثیر قابل توجهی روی جذابیت منزلتان گذاشته و نمای متفاوتی به آن ببخشد. با طراحی یک سر در متفاوت می توانید خانه خود را از دیگر خانه متمایز نشان دهید. اگر فکر چنین کاری را در سر دارید، پیشنهاد پویانو برای آشنایی با 6 نکته معمارانه طراحی سر در حیاط را رد نکنید! در این مطلب به شما خواهیم گفت یک ورودی مناسب چه خصوصیاتی دارد. همراه ما باشید.

سر در حیاط و درب ورودی، نشان دهنده ساختار کلی ساختمان می باشند و به جز تاثیری که روی ظاهر خود ساختمان دارند، محیط اطراف را نیز تحت الشعاع خود قرار می دهند. از این رو، طراحی آن ها اهمیت زیادی در معماری ساختمان و سایت آن دارد. برای این که یک سر در زیبا و مناسب طراحی کنید، پیشنهاد می کنیم 6 نکته زیر را در نظر داشته باشید:

  1. امنیت را مهم ترین اصل قرار دهید

یکی از اولین چیزهایی که باید در هنگام انتخاب مدل درب حیاط و طراحی ورودی به آن توجه کرد، امنیت است. به غیر از نوع دربی که برای ورودی حیاط انتخاب می شود، طراحی سر در آن نیز می تواند از نظر امنیتی مهم باشد. چطور؟ این خیلی اهمیت دارد که عملکرد ورودی را در نظر بگیرید. باید ابتدا روشن شود که چه افرادی حق عبور از ورودی مد نظر را دارند. آیا ورودی صرفا مخصوص رفت و آمد خود شماست یا افراد غریبه ای که برای کارهای کوتاه به ساختمان می آیند نیز از آن عبور می کنند.

اگر خانه شما در منطقه ای مسکونی قرار دارد، دارای نگهبان شبانه روزی است یا برای امنیت و کنترل ورود و خروج به آن از دوربین های مدار بسته استفاده می شود، شاید لزومی نداشته باشد وارد این مقوله شوید، اما بدون شک برای ساختمان های ویلایی پرت، طراحی درب و سر در از این نظر که حیاط نباید بی در و پیکر باشد، اهمیت بیش تری می یابد. اگر دیوار، درب و سر در به نحوی طراحی شده باشند که افراد بتوانند با بالا رفتن از آن ها به سادگی وارد حیاط و ساختمان شوند، مهم ترین اصل طراحی یک فضای مسکونی که همان امنیت است، زیر سوال می رود. سعی کنید حتی الامکان در چنین مواردی یک سیستم امنیتی در قسمت ورودی در نظر بگیرید تا بتوانید روی رفت و آمد افراد به خانه خود نظارت داشته باشید.

امنیت را مهم ترین اصل قرار دهید

  1. ورودی را از دیگر بخش ها متمایز نمایید

یکی از مهم ترین اصول معماری در طراحی هر ساختمانی این است که ورودی باید از دیگر بخش ها متمایز باشد. ورودی باید آن قدر شاخص باشد که با یک نگاه و به راحتی قابل تشخیص باشد. برای این که ورودی حیاط منزل خود را شاخص کنید، کافی است آن را طوری طراحی کنید که با بخش های مجاور و دیوارهای حیاط متفاوت به نظر برسد. البته این به معنای تعریف یک فرم کاملا متضاد و غریبه با کلیت نما و دیواره ها نیست، بلکه روی تعریف فرمی تاکید دارد که در عین هماهنگی کلی با دیگر بخش ها بولد و قابل تشخیص باشد.

برای بولد کردن ورودی می توان از روش های مختلفی کمک گرفت. استفاده از یک متریال، بافت یا رنگ متفاوت، تو رفتگی، بیرون زدگی، اختلاف سطح، نورپردازی شاخص، تعریف فریم و تغییر زاویه از جمله راه های تعریف ورودی هستند.

ورودی را از دیگر بخش ها متمایز نمایید

  1. به ظاهر نماهای اطراف دقت کنید

فضایی که ساختمان شما در آن واقع است، قسمتی است از یک مجموعه بزرگ به نام شهر و ظاهر ساختمان های شهری که از آن صحبت می کنیم، تا حد زیادی روی انتخاب های ما در تعریف و طراحی سر در ورودی تاثیر می گذارد. البته پیروی محض از سبک نمای دیگر ساختمان ها منظور صحبت ما نیست. چیزی که از آن صحبت می کنیم، این است که نباید دست به طراحی سر دری زد که با بافت و سیمای شهر بیگانه باشد.

اگر چنین نکاتی را در طراحی های خود در نظر نداشته باشیم، در نهایت با شهرهایی رو به رو خواهیم بود که هر جزء کوچک و خردشان برای خود ساز جداگانه ای می زند و سیمای یکپارچه ای که یک شهر باید داشته باشد، از دست خواهد رفت. برای این که این نکته را در طراحی خود منظور کنید، کافی است کلیت طرح را هم سو با ساختمان های اطراف و ورودی آن ها شکل داده و دیتیل ها را به سلیقه خود تعیین کنید.

به ظاهر نماهای اطراف دقت کنید

  1. سازه و امکانات اجرایی را در نظر بگیرید

یکی از مشکلاتی که بارها در پیاده سازی فرم های مختلف سر در پیش می آید، عدم قابلیت اجرای طرح مورد نظر است که معمولا به خاطر عدم توجه معمار و مالک به نحوه باز شدن و نوع سازه آن می باشد. اگر طراحی نما و سر در بدون توجه کافی به جزئیات صورت بگیرد (که به طور معمول، ناشی از نداشتن تجربه کافی در حیطه اجرایی می باشد)، ممکن است یک ورودی زیبا و متمایز اصلا به مرحله اجرا نرسد!

در واقع، مهم نیست سر در حیاط شما چقدر زیبا طراحی شده باشد. تا زمانی که راهی برای اجرایی کردن آن پیدا نکنید و از بابت پیاده کردن ایده خود اطمینان حاصل ننمایید، کارتان فایده ای در پی نخواهد داشت. بنابراین، اگر طرح های فرمال و ساختار شکنانه در نظر می گیرید، باید فکر بعدش را نیز بکنید، وگرنه در مرحله اجرا به مشکل بر خواهید خورد و در نتیجه مشکل ایجاد شده یا مجبور می شوید یک طرح دیگر بزنید، یا طرحتان آن طور که می خواستید از آب در نمی آید.

سازه و امکانات اجرایی را در نظر بگیرید

  1. در طراحی سر در حیاط به مقیاس طرح توجه داشته باشید

اسکیل یا همان مقیاس در معماری خیلی اهمیت دارد، اما توجهی که به آن می شود بسیار اندک است. مقیاس است که تعیین می کند یک طرح در واقعیت چطور به نظر می رسد. شاید شما یک ایده فوق العاده با گرافیک قوی و بی نظیر برای طراحی سر در حیاط خود داشته باشید و فکر همه چیزش را هم کرده باشید، اما پس از اجرا با وجود این که طرحتان مو به مو و به دقیق ترین شکل ممکن اجرا شد، ببینید چیزی که جلوی چشمتان است با چیزی که در ذهنتان تصور می کردید، زمین تا آسمان فرق دارد. به نظر شما اشکال کار از کجاست؟

این همان مشکلی است که در اثر عدم توجه به مقیاس پیش می آید. ساده اش هم این می شود که اندازه سر در باید متناسب با اندازه دیوار و نما باشد. به عنوان مثال، اگر شما یک دیوار با عرض 10 متر دارید، نباید بیش تر از 4 متر آن را به تعریف ورودی اختصاص دهید. به عبارتی می توان گفت ورودی و سر در نهایتا می توانند دو سوم سطح دیوار را اشغال کنند. عکس این موضوع نیز ممکن است سبب ایجاد مشکل شود. یعنی اگر روی همان دیوار 10 متری یک سر در 1.5 متری تعریف کنید، احتمالا طرحتان در واقعیت چیز جالبی نخواهد شد.

خلاصه این نکته به شما می گوید که اندازه سر در باید در تناسب با اندازه جبهه ای از دیوار حیاط باشد که قرار است روی آن به اجرا در بیاید.

به مقیاس طرح توجه داشته باشید

  1. سبک معماری ساختمان را مبنا قرار دهید

یکپارچگی در معماری، چیزی است که به ساختمان ها ظاهر یکدست و وحدت بصری می دهد. به بیان ساده تر، از نظر معمارانه ساختمانی زیباست که همه قسمت هایش یک حرف بزنند، با هم هماهنگ باشند و یک کل واحد را نشان دهند. این اصل مهم در رابطه با طراحی سر در نیز صدق می کند، به این معنی که سر در را نباید بخشی جدا از ساختمان محسوب کرد. از این رو خیلی مهم است که طراحی سر در بر اساس سبک معماری ساختمان صورت بگیرد. یادتان نرود که سر در، یک حجم یا صفحه الحاقی نیست، بلکه جزئی از یک کل است که همان ساختمان می باشد.

 

 

 

 

طراحی سر در حیاط

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو