نکات کلیدی برای طراحی سرویس بهداشتی کاربردی

نکات کلیدی برای یک سرویس بهداشتی کاربردی

نکات کلیدی برای طراحی سرویس بهداشتی کاربردی

سرویس بهداشتی از مهم ترین نقاط هر خانه ای به شمار می رود. به همین نکات بسیاری در آن وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرند. زمانی که می خواهید سرویس بهداشتی ای که در ذهن دارید را طراحی کنید، فراموش نکنید که این مکان پیچیده ترین و مشکل ترین بخش در طراحی یک خانه به شمار می رود. در طراحی سرویس بهداشتی دانستن چگونگی استفاده از سیستم روشنایی، سیستم لوله کشی و کفپوش ها و دیوار پوش ها برای این که فضایی مناسب ایجاد شود، می تواند بسیار کارآمد باشد.

ما در این مطلب به نکات کلیدی برای یک سرویس بهداشتی کاربردی خواهیم پرداخت که می تواند بسیار مفید واقع شده و در طراحی مناسب این مکان به شما کمک کند. پس با پویانو همراه باشید:

سرویس بهداشتی از مهم ترین نقاط هر خانه ای

تاسیسات دقیق و مناسب

در سرویس بهداشتی هایی که به اندازه کافی بزرگ و روشن نیستند، می توان ترکیب بندی های متفاوتی را اجرا کرد، اما نمی توان برخی از قوانین اساسی کار مانند لوله کشی، سیستم فاضلاب و سیستم گرمایشی این مکان را تغییر داد. پس لازم است که برنامه ریزی خود را به درستی انجام دهید:

  • نقطه شروع برنامه ریزی چیست؟

نقطه شروع برای لوله کشی، محل و فرم لوله هایی است که به سمت حمام و دوش، توالت و روشویی می روند. این موضوع در قرار گیری تمام عناصری که در سرویس بهداشتی قرار دارند تاثیر گذار است. به همین دلیل زمانی که می خواهید چیدمان و محل قرار گیری عناصر موجود در سرویس بهداشتی را برنامه ریزی کنید، حتما این موضوع را در نظر داشته باشید. زیرا بیشتر مواقع سیستم لوله کشی و دیوار های اصلی آپارتمان، امکان ایجاد تغییر در برخی موارد را به شما نمی دهند. به عنوان مثال، خروجی اصلی لوله ها همیشه باید به توالت نزدیک باشد.

تاسیسات دقیق و مناسب

  • آیا فشار آب در برنامه ریزی تاثیر گذار است؟

پاسخ این سوال مثبت است؛ قبل از ایجاد هرگونه تغییری در سیستم تاسیسات و شیر آب های سرویس بهداشتی، ابتدا باید بررسی کنید که در ساختمان شما فشار آب به چه شکل است؛ یعنی فشار بالا، پایین و یا متعادل دارد. زیرا برخی از دوش آب ها و شیر های آب وجود دارند که با فشار آب پایین نیز می توانند به خوبی کار کرده و آب مورد نیاز شما را تامین کنند، اما برخی دیگر نمی توانند این امکان را ایجاد کنند. به همین دلیل قبل از خرید این تجهیزات حتما فشار آب ساختمان را بررسی کنید.

دوش آب ها و شیر های آب

اگر می خواهید میان شیر آلاتی که دارای دو تنظیم کننده آب و یا یک تنظیم کننده آب هستند انتخاب خود را انجام دهید، باید بدانید که شیر های کلاسیکی که دارای دو سرشیر هستند کاربردی تر به شمار می روند، زیرا در این نوع شیرآلات دمای آب را راحت تر می توانید تنظیم کنید.

در شیر آلاتی که تنها یک تنظیم کننده آب دارند، ممکن است که دسته در سمت آب داغ قرار داشته باشد و این گونه احتمال سوختی افزایش می یابد. به خصوص اگر در خانه فرزند کوچک داشته باشید. اما موضوع دیگر صرفه جویی در مصرف آب است، شیر آلاتی که دارای یک اهرم تنظیم آب هستند با سرعت و راحتی بیشتری باز و بسته شده و در صرفه جویی آب تاثیر بیشتری دارند. به همین دلیل باید ابتدا شرایط خود را بررسی کرده و انتخاب بهتر را انجام دهید.

انتخاب شیر آلات مناسب

سیستم روشنایی مناسب

یک سیستم روشنایی مناسب به همان اندازه که کاربردی است، می تواند فضایی راحت و زیبا را در سرویس بهداشتی ایجاد کند.

  • روشنایی مناسب کدام است؟

در طراحی سرویس بهداشتی معمولا ابتدا عناصر مورد نیاز، شیرآلات و تجهیزات انتخاب می شوند. اما ایده آل ترین حالت این است که سیستم برق کشی سرویس بهداشتی و سیستم لوله کشی در یک مرحله مورد بررسی گرفته و طراحی شوند. زیرا خروجی های برق و یا آبی که بعد از طراحی این مکان ایجاد شوند، علاوه بر این که بودجه شما را تحت فشار قرار می دهند، ممکن است نیاز به تخریب دیوار و یا زمین داشته باشند که همین موضوع زمان بازسازی سرویس بهداشتی را افزایش خواهد داد.

سیستم روشنایی مناسب

  • نقطه شروع طراحی

زمانی که می خواهید برای سیستم روشنایی حمام و دستشویی تصمیم گیری کنید، باید موارد بسیاری را در نظر داشته باشید. برای مثال این که چندین نفر از این مکان ها استفاده می کنند یک موضوع بسیار مهم است. هم چنین این که چه ساعتی از روز بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و یا چه کسانی بیشتر از آن استفاده می کنند از جمله نکاتی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

برای مثال اگر شما و همسرتان صبح ها به سر کار می روید و در خانه فرزند کوچک و یا افراد مسن باقی می مانند، باید نیاز های آن ها را نیز در نظر بگیرید.

در هر صورت لازم است که این 3 نوع روشنایی را در سرویس بهداشتی طراحی کنید: 1. روشنایی محیطی (در صورت وجود وان و یا تو رفتگی داخل دیوار ها) 2. نور کاربردی ای که هر روز مورد استفاده قرار می گیرد 3. نور های نقطه ای (مانند نور اطراف آینه)

 سیستم روشنایی حمام و دستشویی

پوشش مناسب برای دیوار ها و زمین

با انتخاب مناسب سرامیک و یا رنگ برای دیوار ها و کفپوش سرویس بهداشتی، می توانید سال ها در اطمینان و راحتی کامل از این مکان استفاده کنید.

  • کدام مصالح نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت؟

هر مصالحی را که می خواهید برای طراحی سرویس بهداشتی خود انتخاب کنید، موضوع مهم این است که در مقابل آب و رطوبت مقاوم باشد. مرمر و سنگ های طبیعی، چه برای دیوار ها و چه برای کفپوش، نتیجه مناسبی به همراه خواهند داشت.

  • برای انتخاب کاشی و سرامیک به چه مواردی باید توجه کرد؟

در مکان هایی که با آب و رطوبت بالا در ارتباط هستند، با بروز رسوب آب مواجه خواهید بود. به همین دلیل بهتر است کاشی هایی را انتخاب کنید که دارای رنگ روشن باشند. زیرا رنگ های تیره لک و رسوب آب را بیشتر نمایان می کنند. هم چنین با انتخاب سرامیک ها و کاشی های بزرگ، دوغ آب کمتری را به کار خواهید برد و این موضوع در مقاومت کاشی ها تاثیر بیشتری خواهد داشت.

پوشش مناسب برای دیوار ها و زمین

مبلمان مناسب برای سرویس بهداشتی

مانند تمام بخش های دیگر خانه، در سرویس بهداشتی نیز وجود فضای مناسب برای جاسازی و ذخیره سازی اشیاء بسیار مهم است. به همین دلیل در انتخاب مبلمان این مکان، علاوه بر زیبایی باید به کاربردی بودن آن نیز توجه داشته باشید.

  • چه اندازه کمدی برای این مکان مناسب است؟

روش دقیقی برای محاسبه فضایی که برای ذخیره سازی اشیاء به آن نیاز دارید وجود ندارد. اما با در نظر گرفتن لوازم و اشیائی که هر روز از آن ها استفاده می کنید می توانید به یک نتیجه کلی دست پیدا کنید. گاهی ممکن است تنها کابینت زیر روشویی برای شما کافی بوده و گاهی کابینت های دیواری نیز نیاز شما را بر طرف نکنند. به همین دلیل ابتدا نیاز خود را مشخص کنید. حتی می توانید در کنار کمد، از شلف های دیواری نیز استفاده کرده و ظاهر مدرن تری به سرویس بهداشتی ببخشید.

چه اندازه کمدی برای این مکان مناسب است؟

  • آیا سیستم لوله کشی در انتخاب کابینت سرویس بهداشتی تاثیر گذار است؟

این موضوع به سبکی که می خواهید در این مکان به نمایش بگذارید بستگی دارد. اما در کل لوله های آب تاثیری بر روی انتخاب کمد سرویس بهداشتی ندارند. حتی امروزه لوله های آب عنصری اصلی برای ایجاد سبک ترکیبی در طراحی سرویس بهداشتی های مدرن به شمار می روند.