طراحی سردر ورودی منزل : بیش ترین تاثیر در اولین نگاه!

طراحی سردر ورودی منزل : بیش ترین تاثیر در اولین نگاه!

طراحی سردر ورودی منزل : شما در زمان ورود به یک خانه، اول از همه با چه چیزی رو به رو می شوید؟ بعد از خواند این سوال، احتمالا ورودی یا همان سردر در ذهن تان تداعی شده است. بله، همین طور است. سردر منزل یکی از اولین مواردی است که توجه هر کسی را در هنگام ورود به فضای آن جلب می کند. یک سردر زیبا می تواند نماینده دکوراسیون داخلی و طراحی کل ساختمان باشد و اگر به خوبی طراحی نشود، تاثیر مورد نظر را آن طور که باید بر جا نخواهد گذاشت.

طراحی سردر هم مثل معماری دیگر قسمت های یک ساختمان اهمیت دارد و حتی اگر بخواهید منزل تان را در نگاه اول، جذاب معرفی کنید، اهمیت آن از بسیاری از بخش های دیگر هم فراتر خواهد رفت. یک سردر زیبا به شما خوش آمد می گوید و به سادگی نشان می دهد که با چه نوع فضایی رو به رو خواهید شد. در بسیاری از ساختمان ها، طراحی سردر به عنوان بخشی از نما صورت می گیرد و در نتیجه، خصوصیاتی که در طراحی نما به کار رفته در طراحی ورودی نیز به چشم می خورد. گاهی اوقات هم پیش می آید که شما می خواهید فضای ساده ورودی منزل تان را با طراحی و اجرای یک سردر، زیباتر جلوه دهید. در هر صورت، وجود سردر می تواند یک اتفاق مهم در طراحی فضای خارجی منزل باشد و به ساختمان شما هویت بدهد.

در این مطلب به معرفی روش های مختلف طراحی سردر و ورودی منزل خواهیم پرداخت. همراه پویانو باشید.

المان در طراحی سردر ورودی

یکی از عناصر مرسوم در طراحی سردر و ورودی منازل ویلایی، استفاده از المان هاست. المان ها عناصری هستند که عملا کاربردشان تعریف فضا و مشخص کردن یک بخش مخصوص است. المان ها را می توان عناصر مجسمه واری نامید که بیش تر خصلت معمارانه دارند و معمولا به عنوان جزیی از ساختمان و طراحی آن در نظر گرفته می شوند. فرم های متنوع المان می تواند در طراحی سردر ورودی منزل به کار گرفته شود. المان ها می توانند از یک قسمت شروع شده و تا محدوده خاصی پیش بروند تا علاوه بر شکل دادن به ورودی، مسیر آن را نیز مشخص کنند.

باکس

یکی دیگر از روش هایی که می توان به کمک آن ورودی یک منزل را تعریف کرد، استفاده از باکس است. شاید سردرها در ذهن اکثریت مردم، حرکت های دو بعدی باشند که فقط از رو به رو جلوه دارند، اما طراحی های جدید شامل انواعی از موارد می باشند که به صورت حجم شکل می گیرند. یک باکس که تعدادی از وجه های آن حذف شده است، می تواند به شکل یک قاب سه بعدی برای تعریف سردر منزل به کار گرفته شود و تاثیر بصری به مراتب قوی تر نسبت به انواع دوبعدی ایجاد کند.

برش

سردر یا ورودی برخی از ساختمان ها به گونه ای است که نمی توانید آن را از بدنه اصلی ساختمان تفکیک کنید. چنین سردرهایی در حین طراحی کلی ساختمان در نظر گرفته می شوند و بخشی از خود ساختمان هستند. یکی از روش های تعریف سردر یا ورودی به این شکل، ایجاد برش در حجم اصلی ساختمان است. در واقع، طی این کار قسمتی از حجم که برش خورده یا عقب نشینی کرده است، فضای ورودی را تشکیل می دهد. این نمونه از تعریف سردر به دلیل این که در تناسب با حجم اصلی ساختمان صورت می گیرد، فرم جاافتاده تری هم خواهد داشت.

حجم

در بسیاری از اوقات، طراحی سردر با در نظر گرفتن یک بخش الحاقی صورت می گیرد. این یعنی سردر طراحی شده نه یک بخش مجزا و مستقل است و نه با حذف یا برش بخشی از ساختمان به وجود آمده؛ بلکه خود شامل حجمی است که به صورت الحاقی در تعامل با حجم اصلی قرار می گیرد. این حجم می تواند به صورت متقاطع با حجم اصلی برخورد کرده باشد که خود شامل حالت های مختلفی می شود. در این نوع طراحی سردر و ورودی از تکنیک های ترکیب حجم استفاده می شود.

ستون در طراحی سردر ورودی

ستون ها از دیرباز در تعریف و طراحی سردر منازل و بسیاری از ساختمان های دارای کاربری های دیگر کاربرد داشته اند. ستون ها عناصری هستند که معمولا نقش سازه ای دارند، اما در مواردی می توانند در نقش دکوراتیو هم ظاهر شوند. برای مثال، در ساختمان هایی که ورودی آن ها به صورت عقب نشینی شده طراحی شده است، ستون های سازه ای که به خاطر ادامه داشتن تا طبقات بالاتر، قابل حذف نیستند، می توانند به عنوان عناصری که جهت تعریف ورودی و سردر به کار می آیند، مورد استفاده واقع شوند.

شکاف

طراحی سردر و ورودی را نباید صرفا شامل الحاق یا حذف یک بخش دانست. در واقع، لازم نیست سردر را به صورت یک اتفاق مجزا دید. گاهی اوقات یک حرکت معمارانه قوی در طراحی نما یا حجم کلی ساختمان باعث می شود فضای ورودی به خوبی شکل پیدا کند. در چنین مواردی دیگر به طراحی سردر احتیاجی نخواهد بود. یکی از نمونه های این نوع تعریف ورودی را می توان وجود شکاف در ساختمان دانست که به عنوان یک عنصر قوی در مشخص کردن ورودی عمل می کند.

صفحه

از ساده ترین روش ها برای طراحی سردر منازل می توان به استفاده از عناصر صفحه ای اشاره کرد. صفحه ها زمانی به طراحی ساختمان ها و فضای داخل و خارج آن ها راه پیدا کردند که مفهوم معماری مدرن بر ساخت و ساز تسلط پیدا کرد. معماری مدرن با استفاده از صفحه ها و ترکیب آن ها در احجام سر و کار دارد. طراحی سردر نیز به عنوان بخشی از ساختمان می تواند با استفاده از ترکیب یک صفحه با حجم اصلی بنا صورت بگیرد. این صفحه می تواند با زوایا، ارتفاع و محدوده دلخواه ایجاد شود و ورودی را تعریف کند.

طراحی سردر ورودی قوس 

قوس ها هم مانند ستون ها از موارد به شمار می روند که از گذشته تا کنون به عنوان عناصر مورد استفاده در طراحی نما به کار گرفته شده اند. البته استفاده از قوس ها در تعریف ورودی و سردر بسیاری از ساختمان های قدیمی جهت ایجاد ایستایی ساختمان و بیش تر در نقش سازه ای صورت می گرفته است، اما کاربرد زیبایی شناسانه آن ها را نمی توان نادیده گرفت. امروزه در طراحی سردر و ورودی برخی از ساختمان ها از قوس و طاق استفاده می شود که زیبایی خاصی دارد.

نورپردازی در طراحی سردر ورودی

گاهی اوقات می توان با یک حرکت خاص، سردر را تعریف کرد یا در صورتی که از قبل طراحی شده باشد، آن را پررنگ تر نشان داد. نورپردازی از جمله روش هایی است که چه به خودی خود و چه در ترکیب با روش های مذکور قادر است تعریف ورودی منزل را رقم بزند. در بسیاری از موارد، نورپردازی به عنوان یک مکمل و تاکید کننده در کنار سایر روش های طراحی سردر به کار می رود. نور می تواند بر یک حرکت معمارانه تاکید کرده و زیبایی آن را دوچندان جلوه دهد.