طراحی سایت کنار دریاچه Yangpu بخش جنوبی فاز 2 / معماری DA Landscape

طراحی سایت کنار دریاچه Yangpu بخش جنوبی فاز 2 / معماری DA Landscape

پیشینه و چالش های پروژه طراحی سایت کنار دریاچه  :این سایت بین دو ایستگاه کشتی در رودخانه Huangpu شانگهای با خط ساحلی 1،2 کیلومتری قرار دارد که یک قرن پیش شامل امکانات شهری مانند تاسیسات آب، برق و گاز بود. تعداد زیادی از کارخانجات مربوط به منسوجات و تولید، منجر به رونق بلند مدت شده است که به رشد جمعیت مرتبط با صنعت امکان می دهد. تراکم جمعیت ناحیه یانگپا در حال حاضر بیش از 20000 کیلومتر مربع است که باعث عدم فضای باز عمومی جوامع پیرامون می شود.

پیشینه و چالش های پروژه

طراحی سایت کنار دریاچه Yangpu بخش جنوبی فاز 2 / معماری DA Landscape

ساختمان های خالی و اسکله های رها شده از دوران پس از صنعتی شدن، مانع ورود مردم به رودخانه شد و همچنین فضای پیاده روی در کنار رودخانه را از بین برد.

 همچنین فضای پیاده روی در کنار رودخانه را از بین برد.

یکی دیگر از چالش های بزرگ، سیستم کنترل سیل است. با توجه به این که این شهر دارای تراکم جمعیت بیش از 30 میلیون نفر است، شانگهای استاندارد سختگیرانه علیه تهدید سیلاب 1000 ساله را اجرا کرد. از این رو، ارتفاع دیوار سیل گیر 2 تا 3 متر بالاتر از سطح زمین است و امکان دیدن رودخانه وجود ندارد.

یکی دیگر از چالش های بزرگ، سیستم کنترل سیل است

در سال 2015، شانگهای یک برنامه سه ساله برای اتصال ساحلی در مرکز شهر حوضه رودخانه Huangpu ایجاد کرد، و یک فضای باز عمومی برای شهر ایجاد کرد. در رودخانه یانگپو، این کار توسط دفتر Pujiang هماهنگ شده است، از جمله استفاده از زمین، مذاکره، برنامه ریزی و دستورالعمل ها و مدیریت ساخت و ساز. در سال 2009، طراحان شروع به انجام تجزیه و تحلیل و تحقیق اولیه به عنوان پایه برای طرح نهایی طراحی چشم انداز کردند.

برنامه سه ساله برای اتصال ساحلی در مرکز شهر حوضه رودخانه Huangpu ایجاد کرد

3-WAYSو شیوه زندگی سالم

در حوالی مرکز شهر رودخانه Huangpu، راه پیاده روی، دویدن و دوچرخه سواری، سیستم Greenway را تشکیل می دهد که “3-WAYS” نامیده می شود. از پل Yangpu به پل Xupu Bridge، طول 45 کیلومتری به اندازه ماراتون است. این سایت یکی از نکات پایانی است.

3-WAYSو شیوه زندگی سالم

طرح 3-WAYS، نقطه عطف مهمی در تبدیل فضای سرپوشیده از حالت بسته به باز است و همچنین کل پروژه پارک 6.7 هکتار را در بر می گیرد. از طریق پل های پیاده روی و یا مسیرهای پیاده روی، تمام نقطه های توقف مانند ایستگاه های کشتی، رودخانه ها، قسمت ساحلی و مناطق حساس به یک پیاده روی پیوسته مرتبط می شوند.

نقطه عطف مهمی در تبدیل فضای سرپوشیده از حالت بسته به باز است

شهرک های دارای تراکم زیاد معمولا دارای فضای آزاد، مخصوصا برای ورزش در فضای باز هستند. “3-WAYS” خط ساحلی را مجددا تعریف می کند و شیوه زندگی سالم تر را ترویج می دهد. پیست ویژه دوچرخه سواری، علاقه مندان به ورزش را جذب می کند.

فضای پیاده روزی در خط ساحلی برای سالمندان و فعالیت های ورزشی بیشتر در اسکله مناسب است. رمپ ها در بسیاری از ورودی ها برای افراد دارای ضعف حرکتی طراحی شده اند. ایستگاه خدمات در طول 3-WAYS استراحت، بازپرسازی و درمان پزشکی ساده فراهم می کند. این فضا هر روز پر از مردم پر انرژی از تمام سنین است.

فضای پیاده روزی در خط ساحلی برای سالمندان و فعالیت های ورزشی

این فضا هر روز پر از مردم پر انرژی از تمام سنین است.

مسیرهای دیگر 3 WAYS به منطقه کسب و کار اطراف و مناطق مسکونی گسترش می یابند و یک شبکه حمل و نقل مناسب عابر پیاده را تشکیل می دهند. با اتصال ایستگاه های اتوبوس، ایستگاه های مترو و کشتی ها به عنوان گره های حمل و نقل آب، Yangpu Riverfront می تواند در آینده دورتر قابلیت های دیگری نیز پیدا کند.

ایستگاه های مترو و کشتی ها به عنوان گره های حمل و نقل آب

میراث صنعت و نوسازی

تمام اسکله های باقی مانده برای جلوگیری از هزینه های ساخت جدید غیر ضروری و کاهش سطح آب نگهداری می شوند. محدوده وسیع و ظرفیت حمل و نقل مناسب برای مکان های بزرگ برای رویدادهای بزرگ ایده آل است. جرثقیل بارانداز 10 تنی به عنوان یک نقطه تمرکز بصری جدید حفظ شد. شکل جرثقیل به طراحی نیمکت اعمال می شود و در مسیر حفاظت شده در نزدیکی خط ساحلی استفاده می شود.

کفپوش بتن موجود با شات بلاست صیقل داده شده است. تجربه پیاده روی ایمن و راحت تر شد. حصار بر روی اسکله ها بر اساس الزامات ایمنی و اجتناب از خطر ساخته شده است. به جای گرانیت طبیعی به عنوان متریال پایانی، در کل پروژه با استفاده از موادی از جمله بتن پیش ساخته یا بتن ریخته گری و آسفالت رنگی استفاده شده است. که نزدیک به بافت بارانداز قدیمی و یک اثر جامع و پیوسته است.

میراث صنعت و نوسازی

 مرز کارخانه بر اساس نقشه های تاریخی بازسازی شد

مهم ترین بخش این سایت Salvage Bureau است که زمانی کارخانه Xiangtai Wood، تاسیس شده در سال 1902 بود. با این حال، ساختمان های قدیمی دیگر وجود ندارد. مرز کارخانه بر اساس نقشه های تاریخی بازسازی شد. خاطرات این شرکت در طراحی جزئیات با تصاویر و مجسمه ها نمایش داده می شود و در محیط سبز پارک به عنوان یک مکان نمایشگاه در فضای باز به نمایش درآمده است. در فضای سبز، تاریخ دیگر در قالب خشک به بازدید کنندگان ارائه نمی شود، بلکه ظاهری دوستانه دارد.

در فضای سبز، تاریخ دیگر در قالب خشک به بازدید کنندگان ارائه نمی شود

با اسکن کردن کد QR بر روی دیوار یا روی نیمکت، بازدیدکنندگان می توانند اطلاعات و داستان های بیشتری در مورد نکات برجسته دریافت کنند. راه تکنولوژی، تعامل بین مردم و فضای باز را افزایش می دهد.

راه تکنولوژی، تعامل بین مردم و فضای باز را افزایش می دهد.

در کنار درختان گیلاس با پایه های پله ای، اسکلت بالای ستون به یک صحنه آمفی تئاتر تبدیل می شود و گالری هنری بازسازی انبارها در طرف دیگر رودخانه به عنوان پرده پشت صحنه در نظر گرفته می شود. صندلی های ساخته شده از چوب و بتن پیش ساخته رو به روی رودخانه، احاطه شده توسط گیاهان ظریف، محیطی برای تماشای فیلم در فضای باز و برگزاری جشن ها در تابستان است.

یک راه اضطراری که به اداره Salvage اختصاص داده شده است به صورت یکپارچه با آمفی تئاتر به عنوان یک رمپ قابل دسترسی است. شکاف بین حوض پرچین و زمین با یک دنباله مشبک فولادی مرتبط است که باعث می شود بتوان به طور مستقیم تغییرات جزر و مدی را مشاهده کرده و صدای امواج را شنید.

یک راه اضطراری که به اداره Salvage اختصاص داده شده است

محیطی برای تماشای فیلم در فضای باز و برگزاری جشن ها در تابستان است.

دیوار سیل گیر و پارک

معمار طراح فضای باز با مهندس آب همکاری کرد تا یک سد دریایی اصلی را به یک سیستم دو سطحی تبدیل کند. قسمت بالایی دیوار اول مشابه ارتفاع بارانداز است و یک فضای فعالیت مداوم را تشکیل می دهد. دیوار دوم یک استاندارد 1000 ساله را مطرح می کند که موقعیت آن 20 تا 30 متر عقب تر است و به طور کامل در زمینۀ توپوگرافی چشم انداز، با خاک و کاشت پوشش داده شده است. با شیب چمن 6٪ رو به روی رودخانه، مردم به راحتی می توانند خط افق شهر زیبا رودخانه Huangpu را ببینند. سیستم کنترل جدید سیل یک روش انعطاف پذیر در حین کاهش خطر تهدید ساحلی و باران است.

دیوار سیل گیر و پارک

فضای سبز بین جاده های شهر و سد دریایی به عنوان یک باغ طراحی شده است که باعث کاهش بار شبکه های زهکشی شهری در طی طوفان می شود که باعث می شود دیوارهای سخت دیگر یک فاکتور منفی نباشند. علاوه بر این، یک دستگاه برداشت زیرزمینی آب باران، آب آشامیدنی را برای پارک فراهم می کند. به عنوان یک فضای آموزشی برای آموزش بوم شناختی، مسیرهای چوبی و گره های پلتفرم زیر درخت می تواند به مردم در درک معنای شهر اسفنجی کمک کند.

فضای سبز بین جاده های شهر و سد دریایی به عنوان یک باغ طراحی شده است

به منظور ایجاد یک نقطه بصری بهتر به رودخانه، طراحی فضای سبز بر دو سطح در جهت عمودی متمرکز است. سطح بالا عمدتا درخت ، با گونه های محلی است که می تواند رشد کند و در برابر طوفان مقاومت داشته باشد. سطح زیر انواع گیاهان علفی با چشم انداز پویای باد رودخانه است که کنتراست جالبی را با صنعت ایجاد می کند. گیاهان ریپراپ و نعناع در ساحل بین حوض پرچین و زمین برای کاهش آثار آب در رودخانه استفاده می شوند.

طراحی فضای سبز بر دو سطح در جهت عمودی متمرکز است.

گیاهان ریپراپ و نعناع در ساحل بین حوض پرچین و زمین برای کاهش آثار آب در رودخانه استفاده می شوند.

بخشی از بارانداز، فضای کاشت را با ورق فولادی مقاوم در برابر آب گسترش می دهد. طراحان تصویر بسیاری از کارخانه ها و اسکله ها را تغییر داده اند و با افزایش میزان پوشش سبز از مقدار کمتر از 5٪ تا 65٪ یک تجربه پارک سبز ایجاد کرده اند.

بخشی از بارانداز، فضای کاشت را با ورق فولادی مقاوم در برابر آب گسترش می دهد

نقد پروژه

در مقایسه با سایر نشانه ها در کنار رودخانه Huangpu از شانگهای، مانند Bund و Lujiazui CBD، بخش رودخانه یانگپا به عنوان زادگاه صنعت مدرن چین شناخته شده است. از لحاظ تاریخی، بسیاری از کارخانجات، انبارها و اسکله ها را جمع آوری کرده اند. روند صنعتی شدن منجر به بالا رفتن عمر جوامع مجاور و فقدان فضای عمومی شده است. چالش سایت ساحلی 1.2 کیلومتری این است که کمربند صنعتی از دسترسی به رودخانه و تهدیدات طوفان و سیل جلوگیری می کند.

بخش رودخانه یانگپا به عنوان زادگاه صنعت مدرن چین شناخته شده است.

تیم چندرسان های مبتنی بر معماران منظر یک سیستم چند سطح گریلی از میراث صنعتی ایجاد کرده است که از طریق یک شبکه عابر پیاده به شهر منتقل می شود. فضای کنار رودخانه که به عنوان یک بزرگ شهر شناخته می شود تبدیل به یک جاذبه جدید شده است که استفاده روزانه و رویدادهای مختلف و لذت بردن از منظره زیبای شانگهای را در بر می گیرد.

این سایت در روز اول باز شدن، میزبان تقریبا 20،000 بازدید کننده، از جمله کسانی که در کارخانه ها پیش از این مشغول به کار بودند، بود. این فضای عمومی باز زنده سازی شده با همدستی میراث صنعتی و پارک طبیعی به مردم بازگردانده شده است.

 فضای باز زنده سازی شده با همدستی میراث صنعتی و پارک طبیعی

 

 

 

 

 

طراحی سایت کنار دریاچه

تحریریه پویانو : اکبری