طراحی سالن ورزش تخم مرغی شکل با پوشش ورقه های آلومینیومی / Sporadical Architects

طراحی سالن ورزش تخم مرغی شکل با پوشش ورقه های آلومینیومی / Sporadical Architects

طراحی سالن ورزش : صفحات آلومینیومی صیقلی، پوسته منحنی این سالن ورزش مدرسه‌ای را در نزدیکی پراگ می‌پوشانند تا ابعاد واقعی سالن را بپوشاند. این سالن ورزشی که توسط دفتر معماری اسپورادیکال (Sporadical) طراحی شده‌است، مجاور یک مدرسه ابتدایی مدرن‌شده و توسعه‌یافته در شهر دولنی برزانی در جنوب پایتخت کشور چک است.

علاوه بر تامین فضایی برای کلاس‌های ورزشی مدرسه، این سالن می‌تواند به عنوان سالن ورزش و همچنین محل رویدادهای فرهنگی توسط سایر افراد مورد استفاده قرار گیرد.

 

موقعیت این سالن در لبه شهر است، در جایی که در حال حاضر تحت توسعه مجدد بوده‌است. موقعیت و جهتگیری این سالن ورزشی در زمین آن به گونه‌ای طراحی شده که حس مرتبط بودن هم با شهر و هم با مدرسه را همزمان برقرار می‌سازد.

طبق نظر طراح این بنا، فرم بیضوی در طراحی سالن ورزش تجلی‌ امروزی منحصر به فردی به آن می‌دهد که به اندازه کافی برای تکمیل کردن بافت شهری در حال رشد خنثی است و در عین حال حجم کلی ساختمان را نیز می‌پوشاند.

 

معمار در ارتباط با نقش این طرح در کوچک‌تر به نظر رسیدن سالن گفت: «این فرم منحنی، مقیاس ساختمان را به مقیاس انسان نزدیک‌تر می‌کند، سطح فلزی بنا تصویر محیط اطراف را بازتاب می‌کند و در عین حال مرز بام با ساختمان تار و محو باقی می‌ماند.»

«در واقع ساختمان ابعاد واقعی‌اس را استتار می‌کند و کوچک‌تر از آن چه که در واقعیت هست به نظر می‌رسد.»

ورقه‌های آلومینیومی نصب شده در نمای خارجی ساختمان سطحی صیقلی و بدون درز خلق می‌کنند که بازتاب‌هایی ملایم و ظریف ایجاد می‌کند.

این پوشش بر دیوارهای منحنی‌ای نصب شده که از بتن مسلح باربر ساخته شده‌اند. یک قاب فولادی شبکه‌بندی شده که دارای خرپاهایی قوسی‌شکل با دهانه‌های تا 44 متر است فضای داخلی بدون ستون سالن را در بر می‌گیرد.

یک مقطع از سقف سالن با پوششی ضد آب پوشانده شده و با 68 مجرا که نور طبیعی را وارد فضای سالن می‌کنند قطع شده‌است. یک سیستم نورپردازی مصنوعی که مجهز به سنسور است، سطح نور سالن را در طول روز به طور اتوماتیک و بسته به شدت نور بیرون تنظیم می‌کند.

 

ورودی اصلی ساختمان یک راهروی عمود بر خیابان و زمین پارکینگ اتومبیل است و در عین حال یک راهروی دیگر مستقیما باشگاه ورزشی را با مدرسه مرتبط می‌سازد.

فضای داخلی در راستای هماهنگ بودن با ساختمان‌های جدید مدرسه، با استفاده از مجموعه مصالح مشابه طراحی شده‌است.  سطوح خاکستری و سفید با روکش چوب کاج ترکیب شده‌اند. این ترکیب به شرایط آکوستیکی سالن که با دقت طراحی شده کمک می‌کند.

اتاق‌های رختکن و سرویس‌های بهداشتی در طول ساختمان مجاور مدرسه قرار گرفته‌اند و اتاق دستگاه و اتاق‌های اداری نیز در طبقه اول واقع هستند.

 

در سمت مقابل سالن امکانات عمومی بیشتری قرار دارد، از جمله یک جایگاه برای تماشاچیان با ظرفیت 250 نفر. یک پل پیاده‌رو که دو سمت جایگاه را به هم مرتبط می‌کند از روی راهروی ورودی سالن عبور می‌کند. در این راهرو یک اغذیه‌فروشی نیز قرار گرفته‌است.

 

در زیر جایگاه تماشاچیان فضاهای فنی قرار دارند. از جمله این فضاها اتاق‌های انبار لوازم ورزشی هستند. پرده‌هایی که بر ریل‌های تعبیه شده در سقف آویخته شده‌اند می‌توانند برای تقسیم سالن به سه بخش بکار روند. بخش‌های حاصل هر کدام به اندازه‌ای بزرگ هستند که یک زمین والیبال را در خود جای دهند.

 

استودیوی محلی طراحی گرافیک لکانسو (Les Kancu) یک سیستم گرافیکی اختصاصی را طراحی کرده که دارای اعداد و علائم گرافیکی است. این علائم و اعداد بصورت دستی بر دیوارهای بتنی سازه‌ای ساختمان تصویر شده‌اند.

 

 

 

 

طراحی سالن ورزش

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع:  dezeen