طراحی سالن اسپا با ترکیب اجزاء عربی و ژاپنی / گروه معماری Yoko Kitahara

طراحی سالن اسپا

طراحی سالن اسپا با ترکیب اجزاء عربی و ژاپنی / گروه معماری Yoko Kitahara

خانه‌ای متعلق به عهد عثمانی در شهر جافا بازسازی و تبدیل به یک اسپا شده‌است. در طراحی سالن اسپا اجزای ژاپنی در کنار جزییات اصیل عربی همچون سقف طاقی و دیوارهای سنگی به چشم می‌خورد.

طراحی سالن اسپا ، «یوکو کیتاهارا» (Yoko Kitahara)، کسی که بیش از ده سال پیش از منطقه ساحلی «هایاما» (Hayama) در توکیو به این منطقه مهاجرت کرد، طرح این اسپا را خلق و تکمیل نمود که به نام خودش نامگذاری شده‌است. او در طراحی این فضا از همسرش «لیران بنامی» (Liran Benami) که معماری مشغول به کار در همین منطقه است کمک گرفت.

طراحی سالن اسپا

این فضا که مساحتی معادل 250 مترمربع را بعنوان زیربنا و مساحتی معادل 80 متر مربع را بعنوان فضاهای بالکن و روفتاپ به خود اختصاص داده، در اصل خانه‌ای متعلق به دوره عثمانی در شهر تاریخی جافا بوده‌است.

طراحی سالن اسپا

این طراحی سالن اسپا با الهام گرفتن از معماری اولیه این خانه و در عین ارتباط دادن آن به میراث ژاپنی سال‌ها کارحرفه‌ای کیتاهارا، ویژگی‌های عربی و آسیایی را بصورتی مختصر ترکیب نموده‌است.

طراح به جای تغییرات اساسی در این خانه قدیمی، اجزاء ژاپنی را با جزییات سیصدساله این ساختمان ترکیب نمود.

طراحی داخلی سالن اسپا

این نوسازی یک سال و نیم به طول انجامید و با نیروی کار محلی انجام گرفت. طراح طاق‌ها، قوس‌ها و پنجره قوسی با شیشه‌رنگی‌اش را که تنها نقطه رنگی در این فضا بود، حفظ نمود

طراحی داخلی سالن اسپا

کیتاهارا گفت: «برای من مهم بود که این بازسازی به گونه‌ای انجام شود که بتوان سازه اولیه و فرم معماری عثمانی این فضا را آشکار و حاضر نگه داشت و در عین حال، به آن حس و حالی مینیمال بخشید.»

سطوح این فضا با گچ طبیعی پوشانده شده‌اند و به این ترتیب دیوارها و سقف‌ها با پوششی یکسان ظاهری پیوسته یافته‌اند، در حالیکه خصوصیات اصیل این منطقه را حفظ کرده‌اند.

طراحی داخلی سالن اسپا

قاب پنجره‌های قدیمی با قاب‌های جدید باریک و فولادی اختصاصی جایگزین شدند تا چشم‌اندازهای دریای مدیترانه در این فضا به حداکثر برسد.

بخش بیشتر نقشه فضای خانه سابق دست نخورده باقی ماند، اتاق های خواب تبدیل به اتاق‌های معالجه و همچنین آشپزخانه ای برای تهیه چای و میان‌وعده شدند.

سالن اسپا با طراحی داخلی عربی و ژاپنی

یک قسمت از این مجموعه اکنون یک اتاق سنتی «تاتامی» (Tatami) است. برای این اتاق نیاز به زیراندازهای دست‌بافی بود که با برش‌های اختصاصی، فرم نامتعارف این فضا را بپوشانند.

اتاق‌های دیگر فضا دارای سقف‌های طاق‌دار هستند و به رنگ سفید رنگ آمیزی شده‌اند تا با فضای آرام و خلوت این مجموعه در تعارض نباشند.

سالن اسپا با طراحی داخلی عربی و ژاپنی

کیتاهارا گفت: «تقریبا تمام اشباء و لوازم فرعی که ما در این فضا قرار دادیم توسط من از ژاپن آورده شده‌اند، از جمله تمام تجهیزیات روشنایی، سینی‌ها، فنجان‌ها، پیاله‌های چوبی، زیراندازها، اسانس‌ها، ظروف سفالی، چایی که مصرف می‌شود و حتی لباس‌ها و حوله‌ها.»

سطل‌های چوبی برای حمام پا –که به نام «آشیو» (Ashiyu) شناخته می‌شود- از چوب طبیعی ژاپنی «هینوکی» (Hinoki) ساخته شده‌است. این طراح گفت: «این چوب عطر بی‌نظیری دارد و چوبی بسیار قوی و سبک با رنگی روشن و زیبا است.»

سالن اسپا با طراحی داخلی عربی و ژاپنی

روفتاپ دوطبقه این خانه که قبلا نادیده گرفته‌ شده‌بود نیز نوسازی شد و چشم‌اندازهای پانورامیکی را از این شهر برای بیننده فراهم می‌کند.

جافا بخاطر معماری عربی‌اش معروف است، و بسیاری از پروژه‌های اجرا شده در آن انعکاس فریبندگی تاریخ این شهر اند. از میان این پروژه‌ها می‌توان به خانه جافا به طراحی «پیتسو کدم» (Pitsou Kedem) که در آن سقف‌های طاق ضربی و دیوارهای سنگی بصورت نمایان دیده می‌شوند، و همینطور به پروژه تبدیل یک صومعه قدیمی به هتل جافا اشاره نمود.

 

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com