طراحی ساختمان دانشگاه ملی سنگاپور بعنوان یک الگوی طراحی پایدار

طراحی ساختمان و محیط دانشگاه ملی سنگاپور

طراحی ساختمان دانشگاه ملی سنگاپور بعنوان یک الگوی طراحی پایدار

گروه معماری «سری آرکیتکتز» (Serie Architects) و گروه معماری «مولتیپلای آرکیتکتز» (Multiply Architects) طراحی ساختمان دانشگاه ملی سنگاپور را که مصرف انرژی آن صفر است انجام داده اند که دارای فضاهای آموزشی باز با جریان نسیمی مطلوب است.

مدرسه طراحی و محیط شماره 4 که به اختصار «SDE4» نامیده می‌شود مدعی داشتن اولین ساختمان با مصرف انرژی صفر در سنگاپور است. معماران این پروژه آن را «نمونه اولیه‌ای برای طراحی پایدار» نامیدند که رویکرد مصرف انرژی صفر را با «دستور زبان معتبر معماری گرمسیری» ترکیب کرده‌است.

طراحی ساختمان دانشگاه ملی سنگاپور

مدرسه SDE4 دارای بیش از 1500 مترمربع فضای استودیوی طراحی، به همراه یک میدان باز، فضاهای جمعی متعدد، کارگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، یک کافی‌شاپ و یک کتابخانه است.

 

گروه معماری لندنی سری آرکیتکتز و گروه معماری سنگاپوری مولتیپلای آرکیتکتز برای طراحی این مدرسه برنده یک مسابقه بین‌المللی در سال 2013 شدند. این ساختمان بخشی از پروژه بزرگتر توسعه محوطه این دانشگاه در جاده «کلمنتی» (Clementi Road) در نزدیکی ساحل جنوبی سنگاپور است.

طراحی ساختمان دانشگاه ملی سنگاپور

این ساختمان شش طبقه با زیربنای 8500 مترمربع، با همکاری مشاورین زیرساخت و توسعه شهری دولتی «سوربانا جورانگ» (Surbana Jurong) ساخته‌شد.

 

طراحی سبز این ساختمان در راستای بازتاب رویکرد این مدرسه در طراحی، پایداری و آموزش در آسیای جنوبی است.

طراحی سبز این ساختمان

در این ساختمان، مجموعه‌ای از فضاهای آموزشی تطبیق‌پذیر امکان اجرای طیفی از عملکردها را فراهم می‌کنند. در عین حال، تعامل این مدرسه با سایر بخش‌های دانشگاه از طریق معماری بازی صورت می‌گیرد که ارتباطات فضایی و بصری با فضای خارجی برقرار کرده‌است.

 

«کریستوفر لی» (Christopher Lee)، سرپرست شرکت معماری سری آرکیتکتز گفت: «یکی از اهداف ما در زمانی که این پروژه را آغاز کردیم به چالش کشیدن این تصور بود که ساختمانی با بازدهی بالای انرژِی، بسته و غیرشفاف است. اما نتیجه نهایی این پروژه به طور شگفت انگیزی باز است.»

تعامل این مدرسه با سایر بخش‌های دانشگاه از طریق معماری بازی صورت می‌گیرد

این ساختمان شامل مجموعه‌ای از حجم‌ها و تراس‌هایی است که توسط تیم طراح بعنوان «سکو و جعبه» نامگذاری شده‌اند. این نامگذاری چیدمان عملکردی اجزای این ساختمان را وصف می‌کند.

راه‌پله‌ها و راهروها در سکوها ادامه می‌یابند تا به جعبه‌های مختلف برسند. این ویژگی جریانی متحرک را در اطراف ساختمان پدید می‌آورد که باعث تسهیل همکاری می‌شود.

این ساختمان شامل مجموعه‌ای از حجم‌ها و تراس‌هایی است

کریستوفر لی افزود: «سکوهای بزرگ این ساختمان به گونه‌ای قرار گرفته‌اند که به تعامل و ارتباط بصری کیفیت می‌بخشند.»

 

«ما یک حجم بسیار شفاف را تصور کردیم که در آن فضاهای داخلی و خارجی مبهم اند، و طبیعت و منظر بعنون پس‌زمینه ساختمان نقش مهمی ایفا می‌کنند.»

سکوهای بزرگ این ساختمان به گونه‌ای قرار گرفته‌اند که به تعامل و ارتباط بصری کیفیت می‌بخشند

این گشودگی همچنین از نتایج بکارگیری اصول طراحی پایدار است که از معماری بومی این منطقه گرمسیری الهام گرفته شده‌است. بعنوان مثال، ایوان‌ها، تراس‌ها و بالکن‌هایی که با عبور دادن نسیم‌های جانبی به تهویه طبیعی ساختمان کمک می‌کنند.

 

این فضاهای متنوع باز می‌توانند بعنوان فضاهای آموزشی غیررسمی استفاده شوند. فضاهای میانی بین لایه داخلی و لایه خارجی در نماهای شرقی و غربی در نقش فضاهای تحقیقاتی استفاده می‌گردند.

 نتایج بکارگیری اصول طراحی پایدار است که از معماری بومی این منطقه گرمسیری الهام گرفته شده‌است

این فضاهای تحقیقاتی در پشت صفحات آلومینیومی سوراخ‌دار و مواجی قرار دارند که به نور خورشید و هوا امکان نفوذ به داخل را می‌دهند. اجزای این نمای آلومینیومی را می‌توان جدا و پیاده کرد و با تکنولوژی‌های ساختمان سبز و سیستم‌های جدید جایگزین نمود.

 

سقف ساختمان در نمای جنوبی به صورت پیش آمده، ایوانی را پوشش می‌دهد که در تمام طول این نما امتداد دارد.

سقف ساختمان در نمای جنوبی به صورت پیش آمده

ارتباط نزدیک میان این ساختمان و طبیعت اطرافش به کمک فضاهای بازی که در زیر سقف ساختمان تعبیه شده، تقویت می‌گردد. در این فضاها باغچه‌ها و درختان بزرگ نیز به چشم می‌خورد.

 

این باغچه‌ها سهمی کلیدی در تجربه زیست محیطی و آموزشی این مجموعه دارند. این باغچه‌ها به تصفیه آب تخلیه شده از بام کمک می‌کنند و فرصتی برای یادگیری نحوه مدیریت آب باران اند. در عین حال، معرفی گیاهان بومی‌ای که در این باغچه‌ها به چشم می‌خورد می‌تواند اساس آموزش زیست محیطی قرار بگیرد.

مصالح این ساختمان شامل بتن، فولاد و شیشه است

مصالح این ساختمان شامل بتن، فولاد و شیشه است، که به نحو خام مورد استفاده قرار گرفته‌اند تا بر رویکرد طبیعت‌دوستانه اصول طراحی این ساختمان تاکید گردد. بتن بکار رفته در این ساختمان بطور خاص پرداخت‌های متفاوتی را به نمایش می‌گذارد و به سطوح ساختمان بافت و تنوعی طبیعی می‌بخشد.

 

از دیگر ویژگی‌های کلیدی این ساختمان که منجر به کاهش مصرف انرژی آن می‌شود می‌توان به 1200 پنل فوتوولتاییک اشاره کرد که در بام آن جای گرفته‌اند.

گروه معماری سری آرکیتکتز و گروه معماری مولتیپلای آرکیتکتز در پروژه‌های متعددی در سنگاپور همکاری کرده‌اند

گروه معماری سری آرکیتکتز و گروه معماری مولتیپلای آرکیتکتز در پروژه‌های متعددی در سنگاپور همکاری کرده‌اند. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به ارائه طرحی برای یک دادگاه حقوقی  و یک مرکز همسایگی اشاره نمود که حول یک باغچه مشترک ساخته شده‌است.

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

www.dezeen.com