طراحی ساختمان اداری تجاری فرمانیه / معماری علیدوست و همکاران

طراحی ساختمان اداری تجاری فرمانیه / معماری علیدوست و همکاران

طراحی ساختمان اداری تجاری فرمانیه

معماری : دفتر معماری علیدوست و همکاران

مکان: تهران، فرمانیه

مساحت: 3000 مترمربع

سال پروژه: 2017

از زبان معمار: وضعیت پروژه در بافت یکی از خیابان های اصلی تهران از لحاظ عملکرد اداری و تجاری شکل گرفته است. یکی از نگرانی ‌های طراحی این پروژه ایجاد تعادل بین نمای طبقه تجاری و طبقات اداری می باشد، و همچنین توجه به بافت شهری و طبیعت سبز و متفاوت این ناحیه از شهر تهران.

از آنجا که ارزش اموال تجاری در این منطقه از تهران بالا می باشد، به منظور به حداکثر رساندن مساحت و میدان دید ساختمان، تمام نما جلویی آن برای واحد تجاری طراحی شد و در پشت ساختمان لابی ورودی اداری با دسترسی جداگانه، به طبقات اداری اختصاص داده شد. با توجه به این که دو واحد با مساحتی تقریبا یکسان در هر طبقه طراحی شده اند، ترکیب بندی آسانسور و راه پله به گونه ای طراحی شد که هر یک از دو واحد هم از سمت شمال و هم جنوب روشنایی و دید به بیرون داشته باشد.

کاربرد های مجزای این ساختمان نیازمند نوعی از سیستم های خنک کننده و حرارت زا بود که به طور کامل از یکدیگر جدا باشند. با این پیش‌فرض و پس از مشاوره با مشاوران مربوطه، سیستم خنک کننده این مجموعه با ترکیبی از چیلرهای هوای فشرده و سیستم گرمایشی با موتور حرارتی مرکزی در نظر گرفته شد.

با توجه به طراحی پروژه و با در نظر گرفتن کاربرد فضای تجاری در طبقه همکف و نیاز ضروری برای شفافیت و حفظ تداوم دید از داخل به خارج و بالعکس، تصمیم گرفته شد که این شفافیت به طبقات اداری نیز گسترش یابد. از این رو نمای اصلی این پروژه توسط پنجره های گسترده ای که با چارچوب هایی در دور تا دور آن ها احاطه شده اند، تشکیل شده است. با توجه به فریم های گسترده در نمای جنوبی واحدهای اداری و میزان نورگیری آن ها و با در نظر گرفتن شدت نفوذ نور خورشید به واحدها، سعی شد از صفحات آلومینیومی جدا از هم برای تنظیم نور و ایجاد سایه، و همچنین ایجاد تنوع در فضاهای داخلی استفاده شود. این صفحات متحرک بوده و می‌ توان برای کاهش نور آفتاب در روز و همچنین استفاده از سایه اندازی آن ها، برای ایجاد یک محیط دلپذیر و متنوع برای کاربران داخلی، آن ها را جابه جا کرد.

حضور درختان در خیابان فرمانیه و زمین های اطراف پروژه، منجر به ایده استفاده از تصویر درختان به شکلی انتزاعی در صفحات آلومینیومی شد، و بخش بندی و تکه تکه کردن صفحات به گونه‌ ای انجام شد که وقتی بخش‌ های کنار هم به یکدیگر نزدیک می شوند، فضاهای خالی بین آن ها تصویری از برگ ها و تنه درختان را در ذهن بیننده مجسم کند.

طبق اطلاعات فوق، ساختمان تجاری و اداری فرمانیه به شکلی یکپارچه، شفاف، آمیخته شده با محیط اطراف خود، و همچنین با الهام از محیط و استفاده از تصاویر آن در پوسته دوم نما، طراحی شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طراحی ساختمان اداری تجاری فرمانیه

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily