طراحی ساختمان آرشیو ملی قطر با معماری بومی / Allies and Morrison

ساختمان آرشیو ملی قطر با معماری بومی

طراحی ساختمان آرشیو ملی قطر با معماری بومی / Allies and Morrison

شرکت معماری «آلیز اند موریسون» (Allies and Morrison) طراحی ساختمان آرشیو ملی را در دوحه قطر را انجام داده است و ویژگی بارز آن مصالح و ترکیب‌بندی آن است که شبیه به معماری بومی کشورهای شرقی می‌باشد. ساختمان آرشیو بعنوان بخشی از مستر پلان «مشیرب» در مرکز شهر دوحه ساخته‌شد. این مستر پلان توسط آلیز و موریسون در همکاری با شرکت‌های معماری Arup و Aecom طراحی شد.

طراحی ساختمان ملی

ساختمان آرشیو ملی هم در نقش ساختمانی برای نگهداری آرشیو قطر با عملکرد بالا و هم بعنوان یک ساختمان عمومی پذیرای مردم در موقعیتی برجسته در گوشه شمال شرقی مجموعه «مشیرب» طراحی شد.

 

معماری این ساختمان دربرگیرنده مجموعه‌ای قطعه قطعه از احجام معماری است، از جمله یک بلوک مرکزی که به منظور ایجاد یادبودی بصری از قلعه‌های نگهبانی ساحلی متداول آن کشور طراحی شده‌است.

ساختمان آرشیو ملی قطر با معماری بومی

برج مرکزی شامل مجموعه آرشیو است و دارای یک بال به سمت شمال می‌باشد که ورودی اصلی و سالن‌های مطالعه را در خود جای می‌دهد. بال دیگر مجموعه که رو به جنوب است شامل دفاتر و فضاهای خدماتی حفاظت می‌شود.

این حجم‌ها حول گروهی از خانه‌های حیاط‌‌دار قرار گرفته‌اند که اکنون تبدیل به موزه گشته‌اند. ترکیب‌بندی فضاها منجر به شبکه‌ای از راه‌های باریک و میدان‌های کوچک می‌شود که در بافت شهری تاریخی قطر متداول بوده‌است.

ساختمان آرشیو ملی قطر با معماری بومی

«سیمون گدرکول»، یکی از اعضای شرکت آلیز و موریسون گفت: «طراحی آرشیو ملی از میان تحقیق ما درباره تاریخ معماری و فرهنگی قطر و یک گفتگوی پویا با تیم مجموعه مشیرب و بنگاه قطر تکامل یافت و بدست آمد.»

وی افزود: «زبان معماری آن، که بعنوان بخشی ذاتی از مستر پلان بزرگتر طراحی شده، نه تنها به آینده نگاه می‌کند بلکه در گذشته نیز ریشه دارد و پاسخی به یک چالش برای هویتی شهری است که با برج‌های شیشه‌ای هواشناسی متداول که از ویژگی‌های شاخص شهرهای خلیجی هستند در تضاد است.»

 

«فضاهای در هم بافته هم سطح خیابان در این مجموعه یک نمونه کوچک از محله جدید هستند: پلانی ارگانیک، از لحاظ بافت مصالح غنی، از لحاظ مقیاس متنوع، سایه‌دار و مناسب برای عابر پیاده.»

ساختمان آرشیو بطور کامل با پنل‌های سنگی‌ای پوشانده شده و لایه‌های افقی نما به منظور شکستن یکنواختی نما و همچنین کمک به تمایز احجام مختلف در نما بکار رفته‌اند.

نماهای ساختمان توسط پنجره‎های فرورفته و بازشوهای کنده‌کاری شده بصورت زاویه دار در این نمای سنگی آن را از یکنواختی در آورده و ورود نور و همچنین میزان نفوذ دید را به فضاهای داخل تعدیل کرده‌است.

شرکت آلیز و موریسون همچنین زمین سر باز نماز عید را در سمت جنوب ساختمان آرشیو طراحی نمود، که برای تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در جشن‌های اعیاد ملی در نظر گرفته شده‌است.

 

زمین نماز عید بعنوان محوطه‌ای نمادین برای نخستین بستر خنک‌کننده پایدار طراحی شد که در پایین میدان عمومی قرار دارد.

 

پلکان دسترسی و مسیرهای تهویه برای فضاهای زیرزمینی، به همراه امکانات دیگری از جمله فواره‌های آب و فضاهای وضو و شستشو در دیواری جای گرفته‌اند که در فضای خارجی کشیده شده‌است.

این شرکت معماری که در لندن واقع است، 30 ساختمان از نزدیک به صد ساختمانی را طراحی کرده‌است که این منطقه 35 هکتاری چندمنظوره را در قلب تاریخی دوحه تشکیل می‌دهند. از میان کل چهار فاز این پروژه که قرار است تا سال 2022 تکمیل شوند، فاز اول آن رو به اتمام است.

 

این مسترپلان قصد دارد تیپ‌شناسی ساختمان‌های سنتی شهر را به شیوه معاصر از نو تفسیر کند و فضاهایی سایه‌دار و کاربرپسند را خلق کند که به ساکنین آن فرصت لذت بردن از حضور در فضای خارجی را بدهد.

 

این استودیو که توسط «باب آلیز» و «گراهام موریسون» مدیریت می‌شود اخیرا در بسیاری از پروژه‌های مسترپلان شرکت داشته‌است، از جمله یک طرح پیشنهادی برای شهری جدید در یک دره بیابانی در عمان، و یک محله فرهنگی در المپیک پارک در کویینز الیزابت لندن.

 

 

 

 

طراحی ساختمان آرشیو ملی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen