طراحی رستوران چینی با الهام از سبک آرت دکو دهه 1920 شانگهای/ گروه معماری Sarah Ward

طراحی داخلی رستوران چینی

طراحی رستوران چینی با الهام از سبک آرت دکو دهه 1920 شانگهای/ گروه معماری Sarah Ward

استودیوی طراحی داخلی کانادایی «سارا وارد» (Sarah Ward) برای این طراحی رستوران چینی و کافه زیرزمینی در کالگری، از رنگ‌ها و نقوش هنر آرت دکوی چینی الهام گرفته‌است.

از این تیم طراحی خواسته‌شد که دکوراسیون رستوران «تو پنی چاینیز» (Two Penny Chinese) را طراحی نماید. این رستوران در محله ویکتوریا پارک این شهر واقع شده‌است، درست در جنوب منطقه تجاری شهر.

طراحی داخلی رستوران چینی

تیم طراحی طرحی را بکار گرفت که بر اساس هنر دهه 1920 در شانگهای شکل گرفته‌است. در این دوره جنبش آرت دکو با نقوش سنتی چینی ترکیب شد تا سبکی ترکیبی را به وجود آورد.

موسس این استودیو، سارا وارد (Sarah Ward.) گفت: «دوره آرت دکوی چینی الهام‌بخش چنین طرح غنی‌ای برای این فضای تاریخی بوده‌است، و ما شیفته خلق جزییاتی بودیم که داستان این فضا را بازگو می‌کردند.»

طراحی رستوران چینی

در این طراحی رستوران چینی بر روی روکش چرمی صندلی‌ها، پنل‌های دیواری و آینه‌های فلزی در سرتاسر این فضا رنگ‌های کله‌غازی و صورتی چرک در نقش اشاره به این دوره تاریخی مشاهده می‌شود. رنگ سفالی بکار رفته بر روی کوسن‌‌ها و دستمال سفره، رنگ پایه این ترکیب رنگی را کامل می‌کند.

بازدیدکنندگان از طریق یک «درگاه ماه» وارد فضا می‌شوند. این درگاه یک بازشوی متداول در معماری سنتی چینی است که از چوب بلوط رنگ شده به رنگ مشکی ساخته شده‌است.

طراحی رستوران چینی

در توضیح پروژه طراحی رستوران چینی گفته‌شده: «این درگاه در عین آن که در طراحی‌اش مدرن است، با استفاده از سبک سنتی مفصل‌بندی و کاملا با دست ساخته شده‌است.»

میزها با ابعاد گوناگون در سرتاسر فضای اصلی رستوران چیده شده‌ و با صندلی‌ها و نیمکت‌های چوبی منحنی همراه شده‌اند.

طراحی رستوران چینی

بخش جلویی فضای مشتریان با استفاده از ترکه‌های چوب و کاشی‌هایی که با دست به رنگ سبز رنگ‌آمیزی شده‌اند و به فرم‌های متداول سبک آرت دکو درآمده‌اند، به یک فضای ویژه تبدیل شده‌است.

سطوح گچی دیوارها با کتیبه‌هایی تزیین شده که در بردارنده تصاویری از ماسک‌های چینی است که از پشت جعبه‌های سیگار استخراج و بزرگنمایی شده‌اند.

طراحی رستوران چینی

در بخش عقبی فضا، یک پیشخوان با کاشی‌های بتنی حلزونی پوشانده شده‌است. این کاشی‌ها به فرمی اند که تداعی‌کننده اشکال اژدها و زره باشند. لامپ‌های کروی در بالای چهارپایه‌های پیشخوان که به رنگ آبی کله‌غزی هستند این بخش را محاط می‌کنند.

لوسترهای پارچه‌ای حاشیه‌دار فضا منقش به تصویز برگ گیاهان اند و با گیاهانی که آن‌ها نیز از سقف بصورت آویخته قرار دارند مطابق اند.

طراحی رستوران چینی

مشتریانی که به طبقه پایین در زیرزمین برای بازدید از کافه «خانه چای» می‌روند با حس و حالی متقاوت مواجه می‌شوند که تداعی‌کننده کوچه‌های تاریک است. گذشته از راه‌پله این فضا که با لامپ‌های نئون روشن شده، این فضای تاریک با فانوس‌های سنتی قرمز رنگ در بالای پیشخوان نورپردازی شده‌است.

چوب تیره، بتن و دیواری که با تبلیغات و پوستر های وینتج پوشانده شده حس و حال کافه‌های زیرزمینی را القا می‌کند.

چوب تیره، بتن و دیواری که با تبلیغات و پوسترهای وینتج پوشانده شده حس و حال کافه‌های زیرزمینی را القا می‌کند

وارد گفت: «هنگامی که «کدی ویلیس» (Cody Willis)، صاحب رستوران تو پنی اولین بار با این کانسپت نزد ما آمد بسیار خوشحال شدیم. پیشنهاد این نوع پروژه زیاد پیش نمی‌آید و به ما بعنوان طراح این شانس را می‌دهد که چیزی واقعا منحصربفرد را تجربه و کشف کنیم.»

از میان مینیمال‌ترین رستوران‌های این دسته می‌توان به آشپزخانه «جونزی» (Junzi) در نیویرک اشاره کرد

خوراک چینی یکی از پرطرفدارترین غذاها در سرتاسر جهان استف و رستوران‌هایی که این نوع غذا را ارائه می‌دهند دارای فضاهای داخلی با طراحی‌های بسیار متنوع –از سنتی گرفته تا امروزی- هستند.

از میان مینیمال‌ترین رستوران‌های این دسته می‌توان به آشپزخانه «جونزی» (Junzi) در نیویرک اشاره کرد که پالت رنگی‌اش مبتنی بر رنگ‌های طبیعت در اول بهار است. رستوران «نودل راک» (Noodle Rack) نیز در چانگشا نمونه دیگری است که در آن لامپ‌ها تک تک با سیم از سقف آویخته شده‌اند و تداعی‌کننده مرحله خشک‌کردن مواد غذایی اند.

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: www.dezeen.com