طراحی دکوراسیون منزل به سبک روستیک : مفاهیم و خصوصیات

طراحی دکوراسیون منزل به سبک روستیک : مفاهیم و خصوصیات

طراحی دکوراسیون منزل به سبک روستیک ؛ سبک روستیک یکی از سبک هایی است که قدمت زیادی داشته، اما می توان گفت به تازگی جایگاه خود را در میان شیوه های طراحی داخلی پیدا کرده است. این سبک که در ساده ترین تعریف خود نمودی از زندگی ساده روستایی می باشد، خصوصیات منحصر به فرد و خاص زندگی به این سبک را عرضه می کند. شاید شما هم با حس و حال خوبی که کلبه های جنگلی و خانه های روستایی دارند، مواجه شده باشید. این حس و حال دقیقا همان چیزی است که در سبک روستیک مورد نظر قرار گرفته شده است.

سبک روستیک را می توان تلاشی دانست برای تزریق حس و حال مذکور به فضای خانه های مدرنی که رنگ و روی زندگی در بسیاری از آن ها دیده نمی شود. فضاهایی که ما امروزه برای زندگی خود ساخته و خودمان را در آن ها محبوس می کنیم، آن قدر عملکردی و صرفا کاربرد گرایانه طراحی می شوند که شاید بتوان گفت کمترین توجهی به احوالات افرادی که قرار است در آن ها زندگی کنند، نشده و لطافتی در طراحی آن ها دیده نمی شود. چنین فضاهایی نیازمند این هستند که با به کارگیری ترفندهای دکوراسیون و چیدمان مناسب کمی با روحیات ما و معیارهای فراموش شده مان هماهنگی پیدا کنند. روستیک نیز با تمرکز بر همین اصل می تواند راهکار مناسبی برای این مشکل باشد.

طراحی دکوراسیون منزل به سبک روستیک را معمولا با مصالح و فرم های طبیعی می شناسند. اشکالی که در دکوراسیون روستیک می بینیم، ساده و گاهی تراش نخورده و بدون تزیین هستند. این همان نکته ای است که نشان می دهد ماهیت طبیعی این عناصر حفظ شده است. اگر احساس می کنید به حضور این سبک و جذابیت هایش در طراحی دکوراسیون خود علاقه مندید، با پویانو و مفاهیم گردآوری شده در رابطه با این سبک همراه باشید.

ارگانیک و طبیعی

شاید اولین اصلی که طراحی دکوراسیون منزل به سبک روستیک شامل می شود را بتوان ارگانیک بودن فرم ها و طبیعی بودن مصالحی دانست که در این سبک به کار برده می شوند. سبک روستیک عموما با متریال هایی سر و کار دارد که به صورت دست نخورده و طبیعی از دل طبیعت خارج شده اند و معمولا نیز یا به همان شکل مورد استفاده قرار می گیرند و یا اگر قرار باشد تغییراتی روی ان ها صورت گیرد، این تغییرات بسیار جزیی هستند، به نحوی که شکل اصلی متریال و به عبارتی ماهیت آن حفظ شود. فرم هایی که این متریال ها در قالب آن عرضه شده و به عملکرد مورد نظر در می آیند نیز ارگانیک و برگرفته از عناصر طبیعی هستند که در همین راستا یعنی حفظ شکل واقعی و طبیعی عناصر شکل می گیرد.

آنتیک و قدیمی

اگر به عناصر تشکیل دهنده سبک روستیک دقت کرده باشید، احتمالا متوجه شده اید که بسیاری از این عناصر قدیمی و حتی دارای ظاهر رنگ و رو رفته هستند که شاید در نگاه اول مناسب به نظر نرسند، اما می توانند در ترکیب با سایر قسمت های تشکیل دهنده این سبک هارمونی زیبا و جالبی ایجاد کنند و در نهایت خواهید دید که این وسایل قدیمی، آنتیک که بعضا زنگ زده و رنگ و رو رفته هستند و شاید هر لحظه دور انداخته شوند، می توانند به اجزای خاص دکوراسیون شما تبدیل شوند. در سبک روستیک، دقیقا از لوازمی استفاده می شود که آن جلا و بی نقصی مورد نظر را ندارند و ظاهرشان در عین سادگی زیبا و دلنشین است.

خاص و نوآورانه

یکی دیگر از ویژگی های این سبک، استفاده از وسایلی است که شاید شکل و شمایل آن ها برای شما عجیب و جدید باشد. این وسایل ممکن است با یک طرح مبتکرانه ایجاد شده باشند و یا از تغییر دادن کاربری لوازم قدیمی تر که شاید دیگر استفاده ای نداشته باشند، به وجود آمده باشند. برای مثال برخی فرم ها که شاید در ذهن ما دور از تصور باشند، در سبک روستیک به شکل عناصر تشکیل دهنده دکوراسیون تبدیل می شوند. بسیاری از اوقات نیز یک شیء قدیمی که با خراب شدن یا از مد افتادن کاربرد خود را از دست داده، می تواند با یک تغییر کاربری مناسب و نوآورانه به شکلی درآید که کاربری جدید و جذابی پیدا کند. بنابراین می توان گفت هر وسیله ای، هر چند معمولی، قدیمی و یا بدون استفاده به نظر بیاید، می تواند پتانسیل تبدیل شدن به یک عنصر دکوراتیو یا عملکرد روستیک را داشته باشد.

ساده و بی آلایش

در طراحی دکوراسیون منزل به سبک روستیک از تجمل و شکوهی که در برخی سبک های طراحی داخلی دیده می شود، خبری نیست. سبک روستیک یک سبک ساده و خودمانی با بهره گیری از خصوصیت بی آلایشی می باشد. زمانی که پا به یک فضای طراحی شده به شیوه روستیک می گذارید، خاکی بودن محیط را بلافاصله متوجه خواهید شد. به همین خاطر است که ارتباط برقرار کردن با چنین فضاهایی بسیار راحت تر است و عموما در یک چنین محیطی می توان آسودگی را به تمام معنا احساس کرد. یک فضای طراحی شده به سبک روستیک می تواند بسیار دلخواه و دوست داشتنی باشد، به خصوص در رابطه با کاربری های مثل منزل که افراد به راحتی خود در آن اهمیت زیادی می دهند.

دنج و دلباز

یکی از خصوصیات فضاهایی که طراحی داخلی آن ها به سبک روستیک صورت می گیرد، دنج بودن آن هاست. جالب است بدانید که عناصری که از آن ها به عنوان اجزای اصلی این سبک نام برده شد، می توانند دنج ترین فضای ممکن را برای قسمت های مختلف یک منزل به وجود بیاورند و این یکی از ویژگی های بارز سبک روستیک است. فضاهایی با دکوراسیون روستیک، در عین دنج بودن می توانند بسیار دلباز و روشن باشند. اصولا در طراحی روستیک، ارتباط فضای درونی با محیط بیرونی به عنوان یک اصل در نظر گرفته شده و همواره تلاش می شود تا محیط بیرونی به عنوان جزیی از فضای داخلی در طراحی دکوراسیون شریک شود. همین موضوع باعث می شود فضاهای روستیک در عین دنج و خصوصی بودن بسیار دلباز به نظر آیند.

گرم و صمیمی

از آن جا که متریال های مورد استفاده در سبک روستیک عموما متریال های طبیعی هستند، ارتباط برقرار کردن انسان ها با این متریال ها بسیار ساده و راحت است. اگر بخواهیم نگاه عمیق تری به ریشه سبک روستیک و خاستگاه آن بیندازیم، شاید بتوان گفت سبک روستیک پاسخی به تاثیرات ناشی از کناره گیری انسان از طبیعت و موهبت هایش بوده که به او کمک می کند چیزی را که از دست داده دوباره به فضای زندگی خود بازگرداند و به نحوی این خلا بزرگ را هر چند در مقیاس کوچک پر کند. حضور عناصر طبیعی و متریال هایی که حال و هوای خاستگاهشان، یعنی طبیعت را با خود به فضای خانه می آورند، می تواند فضا را گرم و صمیمی کند. رنگ طبیعی این متریال ها و ظاهرشان باعث می شود حس صمیمیت خاصی در سبک روستیک به وجود آید که مشابه آن را در عناصر ایجاد شده به شیوه صنعتی نمی بینیم.

آرام و ملایم

همان طور که پیش تر نیز گفته شد، عناصر سبک روستیک طبیعی بوده و با فرم ساده و اولیه خود، بدون ایجاد تغییرات برجسته به خانه ها راه پیدا می کنند. همین موضوع است که باعث می شود روح طبیعت و حس و حال فضای آن در جسم و جان این عناصر باقی مانده و به فضای منازل ما تزریق شود. رنگ های طبیعی، فرم های ارگانیک و به طور کلی همه آن چیزی که سبک روستیک را شکل می دهد، صورتی از آرامش را در فضا منعکس می کند که همان تاثیرات طبیعت است. روستیک را می توان زنده کردن روح طبیعت در قالب خانه های ساخت بشر دانست و آن را تلاشی برای جبران کاستی های زندگی توصیف کرد. یک فضای روستیک می تواند با اجزای طبیعی خود بسیار آرامش بخش و ملایم باشد و این حس آرامش را به ساکنین خود نیز منتقل کند.

طراحی دکوراسیون منزل به سبک روستیک

 

 

 

 

طراحی دکوراسیون منزل به سبک روستیک

تحریریه پویانو