50 عکس طراحی دکوراسیون مطب مدرن و زیبا برای پزشکان خوش سلیقه

دکوراسیون مطب

50 عکس طراحی دکوراسیون مطب مدرن و زیبا برای پزشکان خوش سلیقه

آیا شما پزشک خوش سلیقه ای هستید؟ اگر برای ایده پیدا کردن در رابطه با طراحی داخلی و دکوراسیون مطب خود به این مطلب سر زده اید، حتما همین طور است. اگر به تازگی توانسته اید حرفه خود را آغاز کنید و برای طراحی مطب تخصصیتان نیاز به ایده های نو و جذاب دارید یا حتی می خواهید دستی به سر و روی مطب فعلیتان بکشید تا ظاهری جدید پیدا کند، به خواندن ادامه دهید.

طراحی دکوراسیون مطب و 50 ایده مدرن و زیبا برای پزشکان خوش سلیقه

طراحی سقف فضای مطب

دکوراسیون داخلی مطب

گذشته از این که نام و آوازه یک پزشک تا چه حد بر سر زبان ها افتاده و تخصص او چقدر مورد اعتماد بیماران است، عوامل دیگری نیز هستند که رفت و آمد به یک مطب را تحت تاثیر خود قرار می دهند. این عوامل ممکن است به صورت مستقیم روی نظر بیماران اثر نگذارند، چرا که هیچ کس در وهله اول به جای کیفیت خدمات یک کلینیک یا تخصص پرسنل آن از زیبایی مطبی که به آن سر زده صحبت نمی کند، اما حتی اگر در این رابطه چیزی هم گفته نشود، تصویری که از مطب شما در ذهن بیمار باقی می ماند، دید کلی او را تحت تاثیر دارد. خودتان تصور کنید در یک کلینیک شلوغ، نامرتب، بدون تهویه مناسب، تنگ و خسته کننده نشسته اید.

چه احساس خواهید داشت؟ حال تصور کنید در یک مطب زیبا با طراحی فوق العاده، تهویه مناسب، نظم مشخص و فضای انتظار کافی و دلچسب نشسته اید و منتظر ویزیت از طرف پزشک هستید. طبیعتا چنین فضایی بسیار مطلوب تر خواهد بود و شکی در آن نیست. بحث در رابطه با این که چرا یک مطب به طراحی داخلی حرفه ای نیاز دارد تا همین حد کافی است. در ادامه قرار است به شما بگوییم چگونه چنین مطبی طراحی کنید و 55 نمونه مطب با طراحی مدرن و زیبا را به شما نشان دهیم. همراه پویانو باشید.

اولین چیزی که در طراحی داخلی مطب باید به آن توجه کنید، انتخاب رنگ است. رنگ ها از تاثیرگذارترین عوامل در طراحی داخلی مطب به شمار می آیند. انتخاب رنگ های مناسب برای دکوراسیون داخلی مطب به وسواس و احتیاط نیاز دارد. از هر رنگی نمی توان به این منظور استفاده کرد. برای مثال، رنگ های تند و تیز در طراحی داخلی مطب اصلا مناسب نیستند. سعی کنید از رنگ های مثل سفید، سبز، آبی، کرمی و شیری استفاده کنید، زیرا این رنگ ها آرامش بخش هستند.

دومین موردی که باید مد نظر قرار دهید، نحوه نورپردازی فضاست. استفاده از نور مناسب برای روشنایی فضای داخل مطب نیز خیلی مهم است. شدت و نحوه تابش نور نیز اهمیت به خصوصی دارد. همان طور که کم نور بودن یک فضا باعث اذیت شدن چشم پرسنل می شود، پرنور بودن آن نیز خوب نیست. رنگ نوری که برای روشنایی فضا به کار می رود نیز تاثیر روانی دارد. بهتر است در مطب ها از نورهایی با تم سفید و زرد استفاده شود. همچنین خوب است از نورپردازی موضعی در چنین فضاهایی بهره گرفته شود.

در طراحی داخلی مطب ها می توان از ترکیب دو یا سه متریال و نه بیش تر استفاده کرد. البته باید توجه داشت که این ترکیب ها سبب از بین رفتن خوانایی و خالصی فضا نگردد. به کار بردن مصالح بیش از حد درخور فضایی چون مطب نیست. ترکیب متریال ها باید به گونه ای انجام شود که حس یکنواختی و خسته کنندگی فضا را کم کند و نباید به شکلی باشد که فضا را بیش از حد شلوغ کند. یک فضای شلوغ باعث می شود استرس و نا آرامی بیماران حاضر در مطب افزایش پیدا کند.

پذیرش یک مطب یا همان بخشی که بیماران برای رزرو نوبت و پرداخت هزینه ویزیت به آن مراجعه می کنند، می تواند تاثیر مهمی روی دکوراسیون مطب داشته باشد. وجود یک پذیرش زیبا و جلب کننده، شرطی لازم برای داشتن مطبی ایده آل است. برای شاخص کردن پذیرش و تمایز دادن آن از دیگر بخش های می توان از یک متریال یا رنگ مختلف استفاده کرد و نورپردازی خاصی نیز به کار گرفت.

تفکیک فضا تقریبا در هر فضایی با هر عملکردی لازم است. مطب ها هم معمولا بخش های گوناگونی دارند که باید از هم جدا باشند. گاهی لازم است این بخش های جداگانه به یکدیگر مرتبط نیز باشند تا رفت و آمد بین آن ها به راحتی صورت بگیرد. برای این منظور می توان از پارتیشن وال یا همان دیوار جدا کننده در طراحی داخلی مطب استفاده نمود.

از رمز و رازهای ایجاد هر فضای ایده آلی می توان به تهویه مناسب اشاره کرد. تهویه مناسب در مطب به این خاطر مهم است که هم پزشک و پرسنلی که زیر نظر او کار می کنند و هم افرادی که به عنوان بیمار یا همراه بیمار به مطب مراجعه می کنند، نیاز دارند هوای مطبوع با دمای مناسبی را تجربه کنند.

ممکن است طراحی مطب شما قبلا صورت گرفته باشد و به دلیل وجود اتاق های مختلف، وجود راهروهای بلند در آن اجتناب ناپذیر باشد. در چنین شرایطی می توان دیوارهای غیر سازه ای را حذف کرده و آن ها را با پارتیشن های شیشه ای جایگزین نمود. شیشه از کشیده و دلگیر به نظر رسیدن راهرو جلوگیری می کند و فضای آن را دلبازتر نشان می دهد.

یکی از نکات بسیار مهم در طراحی مطب توجه به استاندارد بودن فضاهای مختلف آن است. فضاهایی که پزشک و پرسنل در آن ها کار می کنند باید اندازه مناسبی داشته باشند. یونیت ها و تجهیزات مطب باید به گونه ای در فضا قرار بگیرند که برای رفت و آمد پرسنل و بیماران مزاحمتی ایجاد نکنند.

انتخاب کفپوش برای مطب نیز خیلی مهم است. کفپوشی که برای فضاهای درمانی و بهداشتی توصیه می شود، کفپوشی است که به راحتی تمیز شود. برخلاف چیزی که اکثریت فکر می کنند، استفاده از کفپوش های تیره به خاطر این که آلودگی را کم تر نشان می دهند، اصلا خوب نیست. مطب ها باید همیشه تمیز باشند و یک کفپوش روشن که به راحتی پاک می شود، گزینه خوبی برای تمیز نگه داشتن فضاست.

این روزها برای این که بیماران در حالت درازکش خسته نشوند از نمایشگرهایی استفاده می شود که دقیقا بالای صندلی بیمار یا تخت وی قرار می گیرند. وجود چنین نمایشگرهایی باعث می شود بیمار در زمانی که پزشک مشغول معاینه یا درمان او است، دچار خستگی نشود.

سالن انتظار یک مطب، همان فضایی است که اگر به درستی طراحی نشود، هزاران مشکل به وجود خواهد آورد. سالن انتظاری که فضای کافی برای نشستن ندارد، خسته کننده است و محیط کوچکی هم دارد برای بیماران خوشایند نیست. بهتر است بخش قابل توجهی از مطب را به این قسمت اختصاص دهید و برای بهتر شدن عملکرد و زیبایی آن از مبل های راحت و دکوراسیون جذاب استفاده کنید. برای این که فضا خسته کننده نباشد، تعدادی مجله و کتاب در اختیار بیماران قرار دهید یا تلویزیون در نظر بگیرید.

وجود قفسه کتاب در مطب ها جزو ارکان اصلی طراحی داخلی نیست، اما به کار بردن آن یک امتیاز خواهد بود. حتما شما هم دیده اید که در اکثر مطب ها فضای روی میزی که در سالن انتظار قرار دارد پر از مجلات گوناگون است. این بی نظمی را می توان با یک راه حل ساده از بین برد. کافی است از یک یا چند قفسه کوچک در سالن انتظار مطب استفاده کنید و مجلات را داخل آن ها جای دهید. افراد می توانند برای برداشتن مجله به این قسمت سر بزنند.

کار دیگری که می توان برای زیباتر کردن مطب و افزایش حس آرامش در آن انجام داد، به کار بردن فضای سبز است. البته این یک گزینه است و شما می توانید به دلخواه خود از آن استفاده کنید یا نکنید. برای تلطیف کردن فضای مطب، پیشنهاد ما این است که از گل و گیاهان سرسبز و با طراوت بهره بگیرید. گیاهان با ایجاد اکسیژن به بهتر شدن هوای داخل کلینیک کمک می کنند و حضور آن ها سرشار از انرژی مثبت است.

 

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری

 

 

نظرات (1)

ahmad.rajabi

سلام . خیلی جالب بود . من مایل به طراحی و اجرای مطب هستم. چطور باید باهاتون تماس بگیرم؟