20 نکته مهم در طراحی دکوراسیون اتاق کودک

20 نکته مهم در طراحی دکوراسیون اتاق کودک

20 نکته مهم در طراحی دکوراسیون اتاق کودک

دکوراسیون اتاق کودک روی روحیه او خیلی تاثیر دارد. اگر طراحی داخلی اتاق کودک درست انجام نشود، روند شکل گیری شخصیت وی با مشکل مواجه می شود. محیط اتاق کودک باید به گونه ای طراحی شود که باعث شکوفایی و پرورش استعدادهای او شود و از انزوا و پرخاشگری او جلوگیری کند.. این فضا باید در عین داشتن یک فضای استاندارد، محیطی شاد داشته باشد. استانداردهای خاصی برای طراحی اتاق کودک به کار می روند که شاید برخی والدین به آن توجه کمی داشته باشند. چیزی که باید در طراحی دکوراسیون اتاق کودک مورد توجه قرار دهید، استفاده از رنگ های شاد است. برای طراحی دکوراسیون اتاق کودکان باید مثل خود آن ها فکر کنید و کودکانه تصمیم بگیرید.

همان طور که برای طراحی داخلی فضاهای دیگر منزل، مثل پذیرایی، نشیمن و آشپزخانه از نظر شما استفاده می شود، خوب است برای طراحی داخلی اتاق کودک با توجه به سلیقه کودکتان تصمیم بگیرید. بچه ها خودشان بهتر می توانند بگویند چه طرح و رنگی را برای دکوراسیون اتاقشان ترجیح می دهند. به هر حال، کسی که قرار است بیش ترین زمان خود را در این اتاق سپری کند، کودک شماست. ممکن است نحوه دکوراسیون اتاق کودک از نظر خیلی ها یک امر سلیقه ای باشد، اما نمی توان استانداردها و اصول طراحی آن را نادیده گرفت. برای آشنایی با 20 نکته طراحی دکوراسیون اتاق کودک با پویانو همراه شوید.

دکوراسیون اتاق کودک

سعی کنید در طراحی داخلی اتاق کودک از طرح ها و ایده هایی که باعث ایجاد آلودگی بصری می شوند، استفاده نکنید. مثلا عروکس های بیش از حد به کار نبرید. شلوغ بودن فضای اتاق کودکان روی روحیه آن ها تاثیر بدی دارد و آرامششان را می گیرد. خود شما هم نمی توانید در چنین فضایی آرامش داشته باشید یا استراحت کنید. یادتان نرود که اتاق خواب، فضایی برای استراحت و خوابیدن است و اگر دکوراسیون آن بیش از حد شلوغ باشد، عملکرد خود را از دست می دهد. بنابراین، تا حد امکان سعی خود را به کار بگیرید تا فضایی که طراحی می کنید، آرامش بخش باشد.

در طراحی داخلی اتاق کودک از طرح ها و ایده هایی که باعث ایجاد آلودگی بصری می شوند، استفاده نکنید.

شاید این موضوع کم تر بین والدین شناخته شده باشد، اما سلامت اتاق خواب کودک از نکات مهمی است که باید در طراحی داخلی آن منظور شود. همان طور که برای خرید مبلمان و وسایل اتاق کودک وسواس به خرج می دهید، باید روی سلامت اتاق نیز حساس باشید. کاغذ دیواری های نا مناسب باعث می شوند گرده های ریز در فضا پخش شوند. این گرده ها برای ریه کودکان مضر هستند. سعی کنید به کیفیت کاغذ دیواری اتاق کودک توجه کنید. در چیدمان این اتاق از الیاف طبیعی استفاده کنید، زیرا این الیاف باعث ایجاد حساسیت در کودکان نمی شوند. پس ایجاد یک فضای سالم از ایجاد فضایی زیبا مهم تر است.

استفاده از رنگ لیمویی، سبز روشن، آبی آسمانی و دیگر رنگ های ملایم برای این فضا مناسب است.

در انتخاب رنگ برای دکوراسیون اتاق کودک، علاوه بر به کار بردن رنگ های شاد سعی داشته باشید بیش تر به سراغ تم های ملایم تر بروید. برخی رنگ ها برای اتاق خواب کودکان مناسب نیستند. مثلا برخی رنگ های تیره و کدر باعث افسردگی بچه ها می شوند و برخی رنگ های تند سبب پرخاشگری آن ها می گردند. استفاده از رنگ لیمویی، سبز روشن، آبی آسمانی و دیگر رنگ های ملایم برای این فضا مناسب است. یادتان باشد لزومی ندارد رنگ دکوراسیون اتاق کودک را با دیگر فضاهای منزل ست کنید. می توانید در این فضا از رنگ های شاد و زنده استفاده کنید. اگر دوست دارید از کاغذ دیواری طرح دار استفاه کنید، فقط یک جبهه را به آن اختصاص دهید.

نور طبیعی در طراحی داخلی اتاق کودک خیلی اهمیت دارد.

نور طبیعی در طراحی داخلی اتاق کودک خیلی اهمیت دارد. سعی کنید اتاقی را به کودکتان اختصاص دهید که نور مناسبی دارد. شاید بپرسید علت اهمیت نور طبیعی چیست؟ نور طبیعی در رشد بچه ها تاثیر خیلی زیادی دارد. اگر اتاق کودکتان نور طبیعی دارد، باید به هر نحو که شده، حداکثر استفاده را از آن ببرید. انتخاب پرده نیز در این رابطه خیلی مهم است. شما باید پرده اتاق کودک را از میان انواع کرکره انتخاب کنید.

با این پرده ها می توان نور اتاق را راحت تنظیم کرد. در صورتی که می خواهید از پرده های پارچه ای بهره بگیرید، مدلی را انتخاب کنید که الیافش طبیعی است. بهتر است برای پرده های پارچه ای آستر هم در نظر بگیرید تا در طول روز آن را کنار بزنید. نور طبیعی کمک می کند کودکان برای کارهای خود روشنایی مناسبی در اختیار داشته باشند. فراموش نکنید جلوی پنجره ها توری بزنید تا حشرات وارد نشوند.

برای انتخاب مبلمان باید اول مساحت اتاق را در نظر بگیرید. با توجه مقدار فضایی که در اختیار دارید،

برای انتخاب مبلمان باید اول مساحت اتاق را در نظر بگیرید. با توجه مقدار فضایی که در اختیار دارید، اقدام به خرید وسایل کنید. اگر یک اتاق کوچک را با وسایل زیاد دکوراسیون کنید، ظاهرش آشفته و شلوغ می شود و مرتب کردنش دشوار. از این هم که بگذریم، بچه ها بیش تر از ما به فضای خالی نیاز دارند، زیرا مدام مشغول حرکت و بازی هستند. سعی کنید مبلمانی انتخاب کنید که نرم هستند و گوشه های منحنی شکل دارند. این مبلمان باعث می شود فضای اتاق کودک آرامش بخش باشد و در حین بازی کردن کودک، آسیبی به او نرسد. سعی کنید مبلمانی انتخاب کنید که با بزرگ شدن کودک هنوز قابل استفاده باشند.

در انتخاب کفپوش اتاق کودک نیز نکاتی وجود دارد که باید به آن ها دقت کنید.

در انتخاب کفپوش اتاق کودک نیز نکاتی وجود دارد که باید به آن ها دقت کنید. کفپوش اتاق کودک را بهتر است روشن انتخاب کنید تا فضای اتاق دلباز باشد. این کفپوش باید نرم باشد تا بچه ها موقع بازی کردن روی آن آسیب نبینند. همچنین از آن جایی که اکثر کودکان، اتاق خود را کثیف می کنند، بهتر است کفپوش هایی را انتخاب کنید که قابلیت شتسشو داشته باشند.

جدا از نوع تخت خوابی که برای بچه ها انتخاب می کنید، محلی که برای قرار دادن آن در نظر می گیرید نیز مهم است.

جدا از نوع تخت خوابی که برای بچه ها انتخاب می کنید، محلی که برای قرار دادن آن در نظر می گیرید نیز مهم است. به هیچ وجه، تخت خواب را زیر پنجره اتاق نگذارید. شکستن شیشه پنجره به هر علتی ممکن است باعث آسیب دیدن فرزندتان شود. در ضمن باید تخت خواب را جایی قرار دهید که از وسایل گرمازا فاصله مناسبی داشته باشد.

بچه ها در برابر گرما و سرما مقاومت کمی دارند و به همین خاطر باید دمای اتاق آن ها متعادل باشد

از دیگر نکات مهمی که باید در طراحی داخلی اتاق کودک به آن توجه شود، تنظیم درجه حرارت اتاق است. بچه ها در برابر گرما و سرما مقاومت کمی دارند و به همین خاطر باید دمای اتاق آن ها متعادل باشد. برای این که دمای اتاق کودک را بفهمید، می توانید از دماسنج کمک بگیرید.

نور مهتابی برای روشن کردن اتاق کودک مناسب تر است.

شاید این را ندانید، اما اتاق هایی که نور کافی و مناسب دارند، به کودک شما حس امنیت بیش تری می دهند. نور مهتابی برای روشن کردن اتاق کودک مناسب تر است. سعی کنید برای نورپردازی اتاق کودک از چراغ هایی استفاده کنید که نورشان شبیه نور مهتاب باشد. می توانید از رقص نور نیز برای زیباتر کردن دکوراسیون اتاق استفاده کنید.

پوشش های پارچه ای مورد استفاده در دکوراسیون اتاق کودک، مثل ملحفه و روتختی نیز باید با دقت انتخاب شوند.

پوشش های پارچه ای مورد استفاده در دکوراسیون اتاق کودک، مثل ملحفه و روتختی نیز باید با دقت انتخاب شوند. اولا توجه کنید که از پارچه هایی استفاده کنید که حساسیت زا نباشند. برای انتخاب طرح و رنگ روتختی نیز بهتر است نظر خود کودک را پرسیده و بر اساس آن عمل کنید. می توانید طرح روتختی را با پرده نیز ست کنید.

کاغذ دیواری ها در طراحی داخلی اتاق کودکان خیلی پر کاربرد هستند،

حالا به سراغ کاغذ دیواری می رویم. کاغذ دیواری ها در طراحی داخلی اتاق کودکان خیلی پر کاربرد هستند، زیرا طرح و نقش های متنوعی دارند و رنگ های بسیاری نیز برای انتخاب در اختیار شما می گذارند. کودک شما می تواند هر طرحی که دوست دارد را برای کاغذ دیواری اتاق خود انتخاب کند. کاغذ دیواری های جذاب می توانند علاوه بر زیباتر کردن دکوراسیون، باعث افزایش خلاقیت کودکان نیز بشوند.

اسباب بازی های مورد علاقه اش را انتخاب کرده و در قفسه های اتاقش قرار دهد.

بچه ها عاشق اسباب بازی هایشان هستند و مسلما دوست دارند آن ها را در چیدمان اتاق خود نیز به کار ببرند. استفاده از اسباب بازی ها، عروسک ها و لوازم مورد علاقه کودکتان در دکوراسیون اتاق خواب او می تواند حس آرامش و نشاط را در آن ها به وجود بیاورد. از کودکتان بخواهید اسباب بازی های مورد علاقه اش را انتخاب کرده و در قفسه های اتاقش قرار دهد.

توجه به امنیت کودکان در اتاق خوابشان خیلی مهم است.

توجه به امنیت کودکان در اتاق خوابشان خیلی مهم است. این نکته ای است که نباید از ان غفلت کنید. از آن جایی که بچه ها مدت زیادی را در اتاق خود تنها هستند، ما باید فضای امنی برای آن ها ایجاد کنیم. از به کار بردن اشیاء نوک تیز و قابل اشتعال در اتاق کودک پرهیز کنید تا امنیت کودکتان به خطر نیفتد.

ببینید چه رنگی را دوست دارد و دلش می خواهد در اتاقش چه کارهایی کند.

برای این که بفهمید چگونه بهتر تصمیم گیری کنید، با کودکتان درباره دکوراسیون اتاقش مشورت کنید. ببینید چه رنگی را دوست دارد و دلش می خواهد در اتاقش چه کارهایی کند. خصوصیات روحی فرزندتان را پیدا کرده و ببینید دوت دارد محیط اتاقش چگونه باشد. اگر از خود بچه ها برای طراحی داخلی اتاقشان کمک بگیرید، هم اعتماد به نفسشان را افزایش می دهید و هم به آن ها یاد می دهید مسئولیت پذیر باشند.

طراحی فضایی مناسب کودکان تا حد زیادی به شناخت ما از ویژگی های رشد آن ها بستگی دارد.

طراحی فضایی مناسب کودکان تا حد زیادی به شناخت ما از ویژگی های رشد آن ها بستگی دارد. ویژگی های جسمی و روحی کودکان در مرحله های گوناکون رشد آن ها روی برنامه ریزی و طراحی دکوراسیون اتاقشان تاثیر زیادی دارد. اندازه مبلمان اتاق کودک، از جمله میز، صندلی و کمد و همچنین ارتفاع مناسب دستگیره ها، آینه و دیگر وسایل باید در نظر گرفته شود.

در صورتی که فضا را مطابق قد و قواره کودک طراحی کنید، وی به سادگی خواهد توانست از وسایل مختلف استفاده کند و دیگر برای هر کاری از شما کمک نخواهد خواست. خوشبختانه این روزها صندلی ها، میزها، قفسه ها و همه وسایل برای کودکان با اندازه مناسبی ساخته می شوند و این موضوع در انتخاب کردن به شما کمک زیادی می کند.

طراحی داخلی اتاق کودک باید به شکلی صورت گیرد که فضای آن را برای انجام کارهای مختلف، مناسب سازد.

طراحی داخلی اتاق کودک باید به شکلی صورت گیرد که فضای آن را برای انجام کارهای مختلف، مناسب سازد. به عبارت دیگر، اتاق کودک باید چند عملکردی باشد. بچه ها اتاق خود را برای کارهای مختلفی، مثل خواب، بازی و انجام تکالیف، مورد استفاده قرار می دهند. تفکیک فضا و ایجاد بخش های مختلف در این زمینه کمک زیادی می کند. شما باید فضایی برای مطالعه در نظر بگیرید. همچنین باید فضای دیگری را به بازی و سرگرمی کودک اختصاص دهید. در نظر گرفتن یک فضای مناسب برای خواب و استراحت نیز لازم است. در صورت لزوم می توانید فضاهای دیگری نیز اضافه کنید.

جدا از کفپوشی که انتخاب می کنید، پهن کردن فرش در اتاق نیز مهم است.

جدا از کفپوشی که انتخاب می کنید، پهن کردن فرش در اتاق نیز مهم است. بچه ها وقت زیادی را روی کف اتاق می گذرانند و اکثرشان دوست دارند آزادانه روی زمین به سرگرمی مورد علاقه خود بپردازند. موکت و فرش می توانند برای نشستن بچه ها روی زمین، گزینه های خوبی باشند. سعی کنید تا حد امکان، هیچ فضایی را خالی نگذارید و بیش تر قسمت ها را با فرش پوشش دهید.

کودکان در دورانی از زندگی خود قرار دارند که بی نهایت کنجکاو می باشند و دلشان می خواهد از همه چیز سر در بیاورند.

کودکان در دورانی از زندگی خود قرار دارند که بی نهایت کنجکاو می باشند و دلشان می خواهد از همه چیز سر در بیاورند. آن ها نمی دانند چه چیزهایی برایشان خطرناک است. شما باید این نکته مهم را در نظر گرفته و قفسه های در نظر بگیرید که ارتفاع زیادی دارند تا بتوانید مواردی مثل داروها و وسایل خطرناک را دور از دسترس کودک قرار دهید.

کاغذ دیواری هایی را انتخاب کنید که با روحیه لطیف دختر بچه ها سازگار هستند.

برای طراحی داخلی اتاق دختر بچه ها می توانید از رنگ هایی مثل صورتی کم رنگ، کرمی، لیمویی، نارنجی روشن و یاسی استفاده کنید. سعی کنید کاغذ دیواری هایی را انتخاب کنید که با روحیه لطیف دختر بچه ها سازگار هستند. برای روتختی و پرده ها می توانید از طرح های گل دار استفاده کنید و با استفاده از چند کوسن خوش رنگ، دکوراسیون را تکمیل کنید.

برای اتاق پسر بچه ها به سراغ رنگ هایی مثل آبی روشن و سبز روشن بروید.

برای اتاق خواب پسر بچه ها به سراغ رنگ هایی مثل آبی روشن و سبز روشن بروید. اکثر بچه ها تم های ورزشی و ماجراجویانه را دوست دارند، پس بهتر است از چنین تم هایی برای چیدمان اتاق آن ها استفاده کنید. اگر کودکتان به اتومبیل ها یا ورزشکاران علاقه دارد، پوسترهایی از آن ها تهیه کرده و به در و دیوار بزنید تا فضای مهیجی ایجاد کنید.

 

 

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو / اکبری