طراحی دفتر کار B:Hive / معماری BVN + Jasmax

کانسپت طراحی دفتر کار B:Hive برای تبدیل یک دفتر کار مربوط به قرن 20 به یک فضای مرکزی در قرن 21، در ابتدا از Smales Farm گرفته شد و از این رو در مدل جدید این دفتر کار،

طراحی دفتر کار B:Hive / معماری BVN + Jasmax

ساختمان های سازمانی، طراحی دفتر کار B:Hive ، آوکلند، نیوزیلند

معماران: BVN, Jasmax

مساحت: 18680 متر مربع

سال ساخت: 2018

عکسبرداری: John Gollings

تامین کنندگان: Artek, Autex, Dimond, HAY, Herman Miller, Jardan, RC+D, Regupol America, Schiavello, Tarkett, Wilkhahn, Resene, Simon James Design, Mokum, Robert McNeel & Associates, Astra Walker, Portugal Cork, InStyle, Artedomus, Kvdrat Maharam, Autodesk undefined

سرپرستان معماری:  BVN in association with Jasmax

کارفرمایان: Smales Farm Corporate Services Limited

مهندس نرم افزار: WSP

مهندس سازه: BGT Structures

مهندس مکانیک: eCubed

مهندس نما: Lautrec

مهندس عمران: Harrison Grierson

مشاور ساخت شرکت: Leighs Construction

مشاور نقشه برداری: White Associates

مشاور مدیریت پروژه: Xigo

کانسپت طراحی دفتر کار B:Hive برای تبدیل یک دفتر کار مربوط به قرن 20 به یک فضای مرکزی در قرن 21، در ابتدا از Smales Farm گرفته شد و از این رو در مدل جدید این دفتر کار، شما شاهد فضایی هستید که انعطاف پذیر است و محلی می باشد برای همکاری و کار گروهی استارت آپ ها، شرکت های کوچک و افراد. در حال حاضر، 100 شرکت در B:Hive مشغول به کار هستند.

پنج طبقه این ساختمان به وسیله یک بخش که طراحی آن را Izzard انجام داده است، با هم در ارتباط هستند. این بخش به صورت یکپارچه با طبقه همکف B:Hive در آمیخته و یک جریان پر انرژی از محدوده عمومی به سمت داخل ساختمان ایجاد می کند. طبقه همکف به صورت یک فضای مخصوص برای ایونت ها طراحی شده که یک فروم بزرگ و تعدادی اتاق جلسه دارد که در دسترس عموم قرار دارند.

آتریوم، عنصری است که به شکوفایی گروه های تازه کار کمک می کند. پلکان ارتباط دهنده فضاها در نزدیکی ورودی قرار گرفته تا مردم را تشویق کند به جای استفاده از آسانسور که در گوشه فضا جای دارد، در فضای ساختمان قدم بزنند.

این موضوع باعث ایجاد فضای مناسبی برای ملاقات و رو در رو شدن می شود. طبقات با قرار دادن دیوارهای جابجا شونده در بخش های مختلف محیط به صورتی طراحی شده اند که انعطاف پذیری کاملی ایجاد کنند. این امر نیز باعث شده تا سوئیت های ایجاد شده در تعامل با هم باشند و یک جریان حول آتریوم ایجاد گردد.

ایجاد حس مطبوع، نکته ای بوده که با در نظر گرفتن سیستم تهویه از طریق لوله های نما و کشیده شدن هوا به درون آتریوم، مد نظر قرار داده شده است. وجود یک نورگیر بزرگ شفاف در بالای آتریوم باعث می شود نور خورشید به صورت مستقیم به فضای داخلی ساختمان نفوذ پیدا کند. از طرفی پلکان نیز باعث حرکت راحت و جریان پیدا کردن انرژی در ساختمان در طول روز می شود.

در طراحی این دفتر کار نیز مانند بسیاری از دفاتر مدرن و امروزی به سمت از میان برداشتن مرزها گام برداشته شده است، چه مرز میان داخل و خارج ساختمان و چه مرز بین بخش های مختلف فضا. چنین رویکردی در طراحی دفتر کار می تواند حس خسته کننده و سردی که در محیط های کار حاکم است را از میان برده و آن را با حس نشاط و انرژی زیاد جایگزین کند.

این تعامل و ارتباط با محیط بیرون که کاملا تازگی دارد، همان چیزی است که این روزها با توجه به شرایط دشوار کاری و ساعات طولانی زندگی ما که در محیط های بسته و پر تشنج سپری می شود، واقعا مورد نیاز می باشد و چه بهتر که جزو اصول طراحی دفاتر قرار گیرد. وجود آتریوم، نور خورشید و هوای مناسب در فضای کار نیز فاکتور مثبتی است که روی عملکرد بهتر و بهره وری کارکنان تاثیر دارد و از فضای کار، یک فضای مطلوب می سازد.

 

 

منبع: Archdaily

معماری و دکوراسیون داخلی پویانو