طراحی دفتر کار منزل : قدم به قدم تا داشتن فضای ایده آل کار و مطالعه

طراحی دفتر کار منزل : قدم به قدم تا داشتن فضای ایده آل کار و مطالعه

طراحی دفتر کار منزل ؛ محل کار شخصی در منزل یکی از فضاهایی است که در بسیاری از خانه ها وجود دارد. این فضا معمولا قسمت کوچکی از اتاق خواب فرد را به خود اختصاص می دهد و یا به صورت مجزا در یک اتاق دیگر منظور می شود. به هر حال، نکته ای که اهمیت دارد، این است که چنین فضایی را نیز باید مانند دیگر قسمت های خانه در طراحی مورد توجه قرار داد؛ چرا که کار و مطالعه به عنوان بخش مهمی از زندگی ما میزان قابل توجهی از اوقات روزانه مان را به خود اختصاص می دهند و اگر انجام آن ها در محلی ایده آل و با کیفیتی مناسب صورت نگیرد، می توانند باعث خستگی مفرط و دل زدگی ما از کار شوند. دقیقا به همین دلیل است که باید طراحی فضای کار را جدی بگیرید.

در این مطلب قرار است به نکاتی بپردازیم که در طراحی و چیدمان فضای کار و مطالعه شخصی در منزل به کار می آیند. بسیاری از این نکات، ساده و پیش پا افتاده هستند؛ اما این موضوع چیزی از اهمیت و تاثیر آن ها نمی کاهد. اگر شما نیز یک محل کار مخصوص به خود در خانه دارید، پیشنهاد می کنم این نکات را برای تبدیل آن به فضایی ایده آل تر به کار بگیرید.

از همه فضا برای قرار دادن وسایل استفاده کنید

این خیلی مهم است که در فضایی مثل دفتر کار منزل تان از همه فضای موجود بهره بگیرید. این که بتوانید از همه قسمت ها به خوبی استفاده کنید، باعث می شود همه وسایلتان محل مناسبی برای خود داشته باشند و در نتیجه از آشفتگی و به هم ریختگی محل کارتان جلوگیری شود. اگر احساس می کنید فضا برای تعبیه کمدهای مورد نیاز کافی نیست، می توانید به سراغ قسمت هایی بروید که شاید اول فکرشان را نکرده بودید. به خاطر بیاورید که قفسه ها و کمدهای شما نباید حتما روی زمین قرار گرفته باشند. آن ها می توانند به صورت عمودی نیز روی سطح دیوار تعبیه شوند و به این طریق فضای موجود را به بهترین شکل ساماندهی کنند. سعی کنید وسایلی را که بیشتر مورد استفاده قرار می دهید، در کمدهای پایینی قرار دهید.

از یک رنگ جذاب در پس زمینه فضا بهره بگیرید

برای این که یک فضای کار مناسب و ایده آل داشته باشید، نباید فقط به عملکرد آن بسنده کنید. به هر حال، فضای کار شما حتی اگر فقط صرف انجام کار یا پرداختن به مطالعه شود، باز هم نیازمند طراحی جذابی خواهد بود که بتواند از خستگی و کسالت شما جلوگیری کرده و محیط را برایتان مطلوب سازد. به همین خاطر است که توصیه می کنم در پس زمینه فضایی که به کار خود اختصاص داده اید، از یک رنگ خاص و جذب کننده استفاده کنید. این رنگ می تواند رنگ محبوب شما باشد. البته، باید به خاطر داشته باشید که هر رنگی برای استفاده در محل کار و مطالعه مناسب نیست و بهتر است از رنگ هایی استفاده کنید که موجب حواس پرتی شما نمی شوند.

در صورت امکان از چشم انداز در طراحی دفتر کار منزل بهره بگیرید

یکی از بهترین ایده ها برای داشتن یک فضای کار ایده آل در منزل، استفاده از چشم اندازهای فوق العاده ای است که برخی مواقع حضورشان نادیده گرفته می شود. اگر اتاق کار شما امتیاز بهره مندی از یک چشم انداز زیبا را داراست، آن را دست کم نگیرید و تا جایی که امکان دارد از آن استفاده کنید. سعی کنید میز کار خود را در محلی قرار دهید که با نشستن پشت آن بتوانید از منظره رو به روی خود لذت ببرید. این منظره زیبا کمک خواهد کرد برای دقایقی که مایل به استراحت هستید، از خیره شدن به آن چه رو به روی خود می بینید، لذت ببرید و محل کارتان را از شکل خسته کننده اش در می آورد.

روشنایی فضا را در اولویت های خود قرار دهید

روشنایی محلی که شما به فضای کار خود اختصاص می دهید، جزو مهم ترین فاکتورهایی است که باید در طراحی و چیدمان آن مد نظر قرار دهید. یک فضای تاریک به هیچ وجه نمی تواند محل مناسبی برای انجام کار یا مطالعه باشد. به همین خاطر است که باید پیش از انجام هر کاری به فکر پیدا کردن روشن ترین نقطه اتاق برای قرار دادن میز و سایر وسایل کار خود باشید. اگر یک پنجره در اتاق خود دارید، هر چقدر هم که کوچک و کم نور باشد، می توانید برای تامین روشنایی محل کار خود روی آن حساب کنید. در صورتی که نور پنجره در طول روز هم کفایت نمی کند، به فکر یک لامپ با نور مناسب و کافی باشید که فقط مخصوص قسمت کار باشد.

فضا را مطابق سلیقه خودتان طراحی کنید

شاید این مورد کمی به نظر شما نامربوط به نظر برسد و حتی پیش خود این طور فکر کنید که محل کار جایی نیست که سلیقه شخصی شما در طراحی آن نقش چندان مهمی داشته باشد. در نظر بسیاری از افراد نیز همین طور است و محل کار جایی است که تنها به عملکرد آن اهمیت داده می شود. شاید به همین خاطر است که بسیاری از ما در هنگام کار خسته و دل زده می شویم و به دنبال بهانه ای می گردیم تا هر چه زودتر از آن جا فرار کنیم. برای این که چنین فضای خسته کننده ای را در هنگام کار تجربه نکنید، سعی کنید در طراحی آن به علایق خودتان نیز اهمیت بدهید و آن چه برایتان اهمیت دارد یا شما را سر ذوق می آورد، در طراحی و چیدمان به کار بگیرید.

در طراحی دفتر کار منزل همه لوازمتان را طبقه بندی و مرتب کنید

یک محل کار ایده آل، جدا از این که در چه فضایی قرار دارد و به چه نحو طراحی شده است، نیازمند نظم و ترتیب است. این نظم و ترتیب، صرفا به خود شما بستگی دارد. این یعنی هر چقدر هم که فضا به خوبی طراحی و سازماندهی شده باشد، اگر هر چیز را در جای درستش قرار ندهید و محیط کار خود را در آشفتگی رها کنید، نهایتا باید با محل کار ایده آل خود خداحافظی کنید. یک محل کار آشفته و شلوغ که هیچ چیز در آن جای مشخصی ندارد، فکر شما را نیز به هم ریخته و نا آرام می کند و به همین خاطر نباید اجازه دهید آشفتگی به فضای کار و مطالعه شخصی شما راه پیدا کند. سعی کنید وسایلتان را با توجه به کاربرد و اولویت نیاز به در دسترس بودنشان در دسته های مجزا تقسیم بندی کنید و در قسمت های مشخصی قرار دهید تا نظم برقرار شود.

وسایل مورد نیاز را در دسترس خود قرار دهید

این اصل شاید چندان بارز به نظر نرسد، اما به نوبه خود نقش مهمی در طراحی و چیدمان محل کار شما ایفا می کند. این که چه چیزی در دسترس باشد و چه چیزی نباشد، اهمیت زیادی دارد؛ خصوصا اگر شما از افرادی باشید که در حین کار، مدام به لوازم مختلفی احتیاج پیدا می کنید. سعی کنید همان اول کار وسایلی را که بیشتر با آن ها سر و کار دارید و ترجیح می دهید همیشه در دسترس قرار داشته باشند را در کشوهای پایینی و یا قفسه های قابل دسترس و در نزدیکی میز خود قرار دهید. سایر وسایل را که کمتر به آن ها نیاز پیدا می کنید را می توانید در قفسه های بالایی یا حتی جایی دورتر از میز کار خود قرار دهید و با قرار دادن آن ها در نزدیکی یا روی میز، محیط کار خود را شلوغ نکنید.

یک صندلی راحت برای خود تهیه کنید

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در حین طراحی محل کار و مطالعه خود به یاد داشته باشید، صندلی کار است. صندلی مناسب برای فضایی که قرار است مدت زیادی را در آن به کار یا مطالعه بپردازید، باید از همه لحاظ برای نشستن ایده آل باشد. این صندلی باید با قد شما همخوانی داشته باشد، حتما دارای تکیه گاه بوده و علاوه بر آن تکیه گاه راحت و دارای زاویه مناسبی داشته باشد. بهتر است صندلی کار قابلیت تنظیم ارتفاع را نیز داشته باشد. سعی کنید از صندلی های استاندارد که مخصوص کار و مطالعه پشت میز طراحی شده اند، استفاده کنید تا در هنگام کار دچار خستگی و ناراحتی نشوید.

طراحی دفتر کار منزلیک گلدان کوچک روی میز خود داشته باشید

برای این که محل کارتان را به محیط دلچسب تر و دوست داشتنی تری تبدیل کنید، می توانید از گیاهان کمک بگیرید. یک گلدان کوچک به خوبی می تواند چنین حس و حالی را به فضای کار شما القا کند. شاید حضور این عنصر زنده و سرسبز کوچک به چشم نیاید، اما مطمئن باشید که تاثیر خود را بر کیفیت اوقاتی که در حین کار سپری می کنید، خواهد گذاشت. گیاهان قابلیت این را دارند که با تصفیه هوا و خواص روحیه بخش و درمان کننده خود، زندگی را برای ما آرامش بخش تر و دلپذیر تر کنند. همین خواص می توانند در هنگام کار نیز به کمک شما آمده و تمرکز بیشتری برایتان ایجاد نمایند. به همین خاطر است که این ایده کوچک، ارزش اجرا شدن را دارد.

 

 

 

طراحی دفتر کار منزل

تحریریه پویانو