طراحی دفتر های کار در مرکز رادیویی سابق المپیک / گروه معماری Hawkins-Brown

طراحی دفتر های کار

طراحی دفتر های کار در مرکز رادیویی سابق المپیک / گروه معماری Hawkins-Brown

طراحی دفتر های کار : گروه معماری «هاوکینز/براون» (Hawkins\Brown) بیست و یک واحد مدولار را بعنوان فضای کار در ساختمان «هیر ایست» (Here East) طراحی کرده‌است. این ساختمان قبلا به مرکز رادیو در المپیک پارک ملکه الیزابت در لندن اختصاص داشت.

این دفاتر کار که «گرانتی» (Granty) نامیده شده‌اند، در طول فضای خارجی این مرکز رادیویی المپیک به طول 240 متر سازمان یافته‌اند. این فضاها بر روی سازه‌ای فولادی استقرار یافته‌اند، سازه‌ای که قبلا واحدهای تنظیم هوایی بر روی آن سوار بوده و برای اداره این مرکز رادیویی در طول بازی‌های المپیک 2012 لندن مورد استفاده قرار داشته‌است.

طراحی دفتر های کار

این پروژه آخرین مرحله از پروژه پنج‌ساله تغییر کاربری این ساختمان عظیم توسط هاوکینز/براون به دفاتر و فضاهای کاری است. این ساختمان در ابتدا توسط شرکت معماری آلیس اند موریسون طراحی شد.

هر یک از این استودیوها که مشرف بر المپیک پارک ملکه الیزابت هستند، به فرم خانه طراحی شده‌اند. همه آن‌ها با رنگ‌های روشن تزیین شده‌اند تا نمای این ساختمان بزرگ را جانی تازه ببخشند.

طراحی دفاتر کاری

«نیک گاسکل» (Nick Gaskell) یکی از همکاران شرکت هاوکینز/براون گفت: «گاهی اوقات یک فضا برای عملکردی کمی عجیب یا غیرمعقول است. تمرکز ما بشدت بر روی انسانی کردن چیزی بود که می‌توانست یک سازه بسیار زمخت و خشن باشد.»

وی افزود: «ما علاقه‌مند به این ایده بودیم که می‌توانیم چیزی غافلگیرکننده و خارج از عرف بسازیم.»

طراحی دفاتر کاری

این واحدها که توسط «ترامپری» (Trampery)، اپراتور واحدهای کاری اشتراکی اداره می‌شود، در طبقات همکف و اول این سازه فولادی اولیه قرار گرفته‌اند و با دو راه‌پله به رنگ نارنجی روشن به یکدیگر مرتبط گشته‌اند.

هریک از این فضاهای کاری در خارج از سایت و با استفاده از یک سیستم ساخت کامپیوتری به نام «ویکی‌هاوس» (WikiHouse) تولید شده‌اند. ویکی‌هاوس یک مجموعه اپن‌سورس است که بواسطه معماری توسعه یافته‌است.

طراحی دفاتر کاری

این استودیوها از تخته‌های چوبی ساخته شده‌اند که خارج از محدوده پروژه با استفاده از ماشین CNC بصورت قطعات مجزا تولید شده و سپس در محل سرهم شده‌اند.

گاسکل گفت: «محدودیت‌های فضایی و سازه‌ای مانع از سرهم کردن کامل قطعات در خارج از سایت و حمل آن‌ها به محل پروژه می‌شد.»

«این یکی از دلایلی بود که ویکی‌هاوس تبدیل به سیستم ایده‌آل ما شد –سیستمی که در آن اجزای مدول در محل سر هم می‌شوند و به همین خاطر یک فرآیند سریع برای ساخت و ساز است.»

طراحی دفاتر کاری

چیدمان این استودیوها بر اساس محدودیت‌های سازه‌ای قاب فولادی تعریف و تعیین شد.

از آن‌جا که نیمه بیرونی نما نسبت به ساختمان کنسول شده‌است، یک چیدمان شطرنجی از استودیوها با فضاهای آزاد در میانشان انتخاب شد. در پشت آن‌ها واحدهای سنگین‌تر دوطبقه‌ای قرار گرفت که مانع از پیچش شوند..

گاسکل در ادامه گفت: «این چالش‌ها بخشی از چیزی بود که پروژه گانتری را غیرمعمول می‌کرد –هیچکس از اجزای در دسترس چنین چیزی نمی‌سازد!»

طراحی دفاتر کاری

پروژه تغییر کاربری پنج ساله این مرکز رادیویی توسط هاوکینز/براون منجر به ساخت یک مرکز اطلاعاتی در مرکز ساختمان، به همراه دفترها و فضاهای کاری متعددی در فضاهای حول آن شده‌است. در سال جاری، پیش از این معماران یک آزمایشگاه رباتیک برای مدرسه معماری «بارتلت» (Bartlett) در این بنا ساختند.

گاسکل گفت: «این مرکز مخابراتی بعنوان یک کل، یک چالش پیش پای ما گذاشت، چرا که یک فضای بدون پنجره به طول 240 متر بود.»

«پیش از آن که چنین طرحی برای هیر ایست انتخاب شود، یک نگرانی کلی وجود داشت که این بنا می‌تواند یک میراث سازه‌ای دردسرآفرین باشد و ایده واضحی درباره این که چه کاری می‌توان با آن انجام داد نداشتیم. با در نظر داشتن این، دو کار برای این ساختمان قابل اجرا بود.»

طراحی دفاتر کاری

«اول، یک زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی قوی در این بنا وجود داشت. این ویژگی چنین ساختمانی را بعنوان مجموعه دفاتر مرتبط با تکنولوژی ایده‌آل می‌کرد.»

«دوم، گشودگی فضایی و سازه‌ای بود که شما در بسیاری از مکان‌ها در لندن مرکزی نمی‌بینید. دهانه‌های طولانی و فضاهای با سقف ده متری به ما این امکان را داد که طیفی از فضاها را از طریق بریدن و قرار دادن کف‌های جدید ایجاد کنیم.»

طراحی دفاتر کاری

پارک ملکه الیزابت بطور رسمی در سال 2014، یعنی دو سال پس از بازی‌های المپیک لندن افتتاح شد.

 

 

 

طراحی دفتر های کار

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com