طراحی داخلی گلخانه با الهام از رنگ‌های یک تصویر در اینستاگرام

طراحی داخلی گلخانه با الهام از رنگ‌های یک تصویر در اینستاگرام

طراحی داخلی گلخانه : مالک این مغازه گل و گیاه در جنوب لندن از تصویری تصادفی در اینستاگرام ایده گرفته‌است تا مجموعه رنگی فضای داخلی فروشگاه خود را انتخاب نماید. این اولین فروشگاه گلخانه‌ای در لندن است که ظروف پر شده با گیاهان را برای مشتریان خصوصی‌اش تولید می‌کند. موسس آن، «اما سیبلی» طراحی آن را بر اساس کانسپتی که از روی یک تصویر انتخاب نموده، انجام داده و شرکای سابق شرکت خود به نام «ایرابل و هلن» را برای انجام این طراحی به کمک فراخوانده‌است.

پیش از آن، این شرکت از ابتدای تاسیسش در 2014 انحصارا از استودیویی در «برموندزی» فعالیت می‌کرد و سیبلی با سفر در شهر کارگاه‌های گلخانه‌ای را میزبانی می‌نمود.

 

سیبلی در توضیح علت ضرورت تاسیس این فروشگاه گفت: « استودیوی برموندزی عالی بود، از این جهت که ما قادر به ساخت تمام گلخانه‌ها بودیم و در همان فضای محدود امکان انجام فعالیت‌هایمان را داشتیم.» «اما این بدان معنا بود که ما هیج‌ محلی از آن خودمان برای برگزاری کارگاه‌هایمان نداشتیم، و افرادی از مشتریانمان وجود داشتند که به استودیو مراجعه می‌کردند با این توقع که با یک فروشگاه مواجه شوند.»

 

حالا این شرکت در جاده اصلی «نیوکراس» واقع شده و به پناهگاهی کوچک و دور از همهمه  وشلوغی‌ها  شبیه است.

سیبلی برای طراحی این استودیو به همکاری خلاقانه‌ «ایرابل و هلن» و کسی که استودیوی قبلی را با اون به اشتراک گذاشته‌بود مراجعه نمود.

 

سیلی جرقه این طراحی را چنین توضیح می‌دهد: «من مطمئن بودم که چیزی بیش از یک طراحی سرد و مینیمال می‌خواهم.» «روزی هنگامی که مشغول تماشای پست‌های اینستاگرام بودم به تصویری از یک زن برخوردم.»

 

«او یک ژاکت یشمی‌رنگ و پولیور زردرنگ به تن داشت و گوشواره‌های طلایی درخشانی بر گوش‌های او به چشم می‌خورد و پس‌زمینه به رنگ مرجانی زنگ‌زده بود. من از این تصویر برای طراحی فروشگاهم الهام گرفتم.»

گروه «ایرابل و هلن» همین رنگ‌ها را در طراحی فروشگاه بکار بردند. رنگ صورتی زنگ‌زده به دیوارها، سبز اقیانوسی به کف و لکه‌هایی از رنگ زرد به جعبه‌های نگهداری لوازم اختصاص یافت.

 

دیوار عقبی فروشگاه با یک ورقه پلاستیکی مواج و رنگ شده با اسپری پوشانده شد تا چیزی بیش از یک فضای مسطح را بوجود آورد.

 

قفسه‌ها نیز بطور خاص از کفی‌های منفذدار ساخته شده‌اند تا هنگام آبیاری گیاهان، آب بطور طبیعی طبقه به طبقه پایین ریخته و در نهایت وارد یک سینی در پایین‌ترین طبقه بشود که بعلت وجود خزه در آن بایستی همواره مرطوب بماند.

طراحی داخلی گلخانهیکی از اهداف دیگری که سیبلی در طراحی مد نظر داشت، انعطاف‌پذیری این فروشگاه بود، تا بتواند در صورت نیاز بعنوان چیزی بیش از یک مغازه کاربرد داشته‌باشد.

 

سیبلی درباره این انعطاف‌پذیری چنین توضیح می‌دهد: «من می‌دانستم که این فضا بایستی عملکردی و قابل تبدیل باشد و در کنار ایفای نقش بعنوان مغازه‌ای زیبا مانند یک استودیو بتوان در آن کار کرد و همچنین فضایی برای برگزاری کارگاه‌ها باشد.»

 

برای دستیابی به این هدف، «ایرابل و هلن» هر واحد نگهداری لوازم را روی چرخ‌های تعبیه نمودند تا در صورت نیاز بتوان آن‌ها را جابجا نمود. میزهای کار می‌توانند به دو قطعه تقسیم شوند تا مساحت بیشتری برای نمایش محصولات مهیا نمایند، و یا به یکدیگر متصل گشته و یک میز کارگاهی ده نفره را شکل دهند.

قفسه‌های چوبی قابل بیرون‌آوردن نیز در نمای مغازه ادغام شده‌اند تا بتوان گیاهان را در بیرون مغازه نیز به نمایش گذاشت.

 

فروشگاه‌های دیگری نیز وجود دارند که از رنگ‌ها برای چشمگیر کردن فضایشان استفاده نموده‌اند. بعنوان مثال، برند Acne یک فروشگاه در ایتالیا تاسیس نموده که در آن سقف‌ها به رنگ صورتی هستند. یک فروشگاه تارت پنیر در توکیو نیز رنگ مرکبات همچون لیمویی، نارنجی و زرد را بکار برده تا حس غروب خورشید را در پیشخوانش تداعی کند.

 

 

طراحی داخلی گلخانه

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen