طراحی داخلی کلینیک جراحی پلاستیک با تم شبیه به خانه

طراحی داخلی کلینیک

طراحی داخلی کلینیک جراحی پلاستیک با تم شبیه به خانه

فضاهای این مرکز جراحی پلاستیک در تل‌آویوبیشتر از آن که شبیه یک مطب پزشکی باشد، مانند یک آپارتمان مسکونی مینیمال به نظر می‌رسد. این ویژگی طراحی داخلی کلینیک به خاطر بکارگیری رنگ‌های صورتی چرک و رسی که توسط «مایان زاسمن» (Maayan Zusman )، طراحی داخلی و «امیر نووان» (Amir Navon) معمار برای فضای داخلی این مطب انتخاب شده بوجود آمده‌است.

کلینیک «راوه» (raveh) که به نام موسسش دکتر «آوری راوه» (Avry Raveh) ناگذاری شده، در میان «ها مدینا» در بخش شمالی این شهر واقع شده‌است. این مطب با مجموعه مساحت نود و پنج متر مربع تنها دارای سه اتاق مجزا می‌باشد.

طراحی داخلی کلینیک جراحی پلاستیک

زاسمن، طراح داخلی‌ای که در این شهر مشغول به کار است در همکاری با امیر نووان و «اوریت هومسکی» (Orit Homsky ) معمار، سرپرست نوسازی فضای داخلی این مطب بود.

زاسمن گفت: «فرآیند نوسازی و برنامه‌ریزی دو ماه به طول انجامید و پیچیدگی داشت، زیرا این فضا پیش از این یک دفتر وکالت قدیمی با سقف‌هایی کوتاه بود و فضا به خودی خود چندان بزرگ نبود.»

پلان فضا تغییر کرد تا به حالتی دربیاید که شامل یک اتاق انتظار، دو اتاق معاینه و یک دفتر مدیریت باشد.

طراحی داخلی کلینیک جراحی پلاستیک

لکه‌هایی از رنگ‌های سبز کله‌غازی و صورتی چرک در مجموعه دکوراسیون مینیمال و تک‌رنگ این فضا به آن نشاط بخشیده و با سطوح سفید دیوارها و سطوح مشکی کف، به شکل بارزی تضاد برقرار کرده‌است.

زاسمن افزود :«ما نمی‌خواستیم این کلینیک مانند کلینیک‌های متداول سرد و خسته‌کننده باشد. ما به دنبال این بودیم که فضای این کلینیک حس خانه دوم را به جراحان و پزشکان مشغول در آن بدهد و در عین حال در نگاه مراجعین شیک و آرامشبخش به نظر برسد.»

 

دربی شیشه‌ای با فریمی فولادی با تناسبات شبیه به نقاشی موندریان ورودی این کلینیک را شکل می‌دهد. این درب تعیین‌کننده بسیاری دیگر ازابعاد طراحی این فضای داخلی از زاویه دید مایان بود، و تمام مصالح و اجزای بکار رفته در فضای داخلی به صورت یک تکرار از همین درب به رنگ‌های سیاه و سفید و از جنس‌های شفاف به چشم می‌خورند.

طراحی داخلی کلینیک جراحی پلاستیک

فضای این مطب دارای قاب پنجره‌های مشکی، پرده‌های سفید و بلند، تجهیزات برنجی و دیگر اجزای سفید سیمانی است.

مبلمان در سرتاسر این کلینیک نقاط متمرکز مختلفی را بوجود آورده‌اند، بعنوان مثال می‌توان به یک قطعه مبل چندمنظوره مشکی‌رنگ دو طرفه در میانه سالن انتظار اشاره نمود.

 دارای قاب پنجره‌های مشکی، پرده‌های سفید و بلند، تجهیزات برنجی و دیگر اجزای سفید سیمانی

این مبل جایگاه‌های نشستن را به گونه‌ای تامین می‌کند که مراجعین در معرض تماس چشمی قرار نگیرند و احساس راحتی بیشتری داشته‌باشند، و همچنین گوشه‌های فرورفته‌ای در آن تعبیه شده که می‌تواند محل نگهداری مجله و کتاب باشد.

دورتر از میز جلویی، فضایی وجود دارد که بیشتر شبیه یک سالن به نظر می‌رسد و با یک مبل پارچه‌ای بنفش، یک قالی طرح‌دار، یک گلدان و یک میز عسلی پوشانده شده‌است.

مبل جایگاه‌های نشستن را به گونه‌ای تامین می‌کند که مراجعین در معرض تماس چشمی قرار نگیرند

این فضای نشیمن برای کسانی در نظر گرفته شده که ترجیح می‌دهند در فضا خصوصی‌تری به انتظار بنشینند، و همچنین نقش یک فضای استراحت را برای کارکنان بازی می‌کند.

یک دیوار شیشه‌ای و درب آن، این فضا را از اتاق مدیریت جدا می‌کند. اتاق مدیریت با پرده‌های کشیده سفیدرنگ تلطیف شده‌است.

کمدهای توکاری که در طول یکی از دیوارهای جانبی این فضا به طور اختصاصی طراحی و ساخته شده‌است

کمدهای توکاری که در طول یکی از دیوارهای جانبی این فضا به طور اختصاصی طراحی و ساخته شده‌است، به رنگ سفید رنگ‌آمیزی شده تا با دیوارهای مجاور همخوان باشد.

در پشت، دو اتاق معاینه قرار گرفته که به تجهیزات پزشکی همچون صندلی‌های معاینه سفیدرنگ، میزهای سبز کله‌غازی که با خم شدن از دیوار بیرون می‌آیند و واحدهای سینک صورتی‌رنگی که دارای آینه‌های دو طرفه هستند، مجهز اند.

دو اتاق معاینه و اتاق مدیریت به هم مرتبط اند

پرده‌های جداکننده سفیدرنگ اتاق‌های معاینه را محصور می‌کنند و برای تلطیف فضای کلینیک، این پرده‌ها مشابه پرده‌های متدوال فضای کلینیک‌ها نیستند.

علاوه بر این، دو اتاق معاینه و اتاق مدیریت به هم مرتبط اند و این ویژگی به مشاور کمک می‌کند که بدون آن که وارد سالن انتظار شود بتواند در میان این سه فضا حرکت کند.

خانه‌ای با رنگ مکمل آبی کاربنی، آپارتمانی به سبک باوهاوس با کاشی‌های حفاظت‌شده در کف و خانه‌ای با کفپوش چوبی زیگراگی اشاره نمود.

زاسمن تعداد زیادی از پروژه‌های مسکونی را در این شهر نوسازی کرده‌است. از میان این پروژه‌های می‌توان به خانه‌ای با رنگ مکمل آبی کاربنی، آپارتمانی به سبک باوهاوس با کاشی‌های حفاظت‌شده در کف و خانه‌ای با کفپوش چوبی زیگراگی اشاره نمود.

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

dezeen.com