طراحی داخلی کافی شاپ با دیوارهای بتنی و اجزای سازه‌ای نمایان در شهر کوبه / معماری Yusuke Seki

طراحی داخلی کافی شاپ با دیوار بتنی

طراحی داخلی کافی شاپ با دیوارهای بتنی و اجزای سازه‌ای نمایان در شهر کوبه / معماری Yusuke Seki

طراحی داخلی کافی شاپ با دیوارهای بتنی : کافی‌شاپ «وویس آو کافی» که در محل یک نانوایی سابق در شهر کوبه در ژاپن ساخته‌شده، با طراحی ساده شده‌اش تیرهای نمایان چوبی و دیوارهای بدون نازک‌کاری‌اش را به نمایش می‌گذارد.

وویس آو کافی که توسط شرکت توکیویی «یوسوک سکی» (Yusuke Seki) طراحی شده، در کنار یک محله پرصروصدا و شلوغ در شهر کوبه قرار دارد.

طراحی داخلی کافی شاپ با دیوار بتنی

فضای داخلی این کافه تعمدا خام مانده‌است. این ویژگی با دیوارهای زبر بتنی، یک قاب چوبی نمایان باربر در سقف  و قطعات ساده شیشه‌ای حاصل شده‌است.

 

تیم معماری در این رابطه گفت: «تقریبا تمام اجزای سازه‌ای به همان صورتی که در جریان روند تخریب فضای داخلی قبلی پدیدار می‌شدند بصورت نمایان باقی ماندند.»

طراحی داخلی کافی شاپ با دیوار بتنی

از اجزای بنای اولیه که معماران تصمیم به حفظ آن‌ها گرفتند یک صفحه چوبی بود که در حین جریان نوسازی در پشت مقداری  از تخته‌های گچی پیدا کردند.

 

این صفحه چوبی که سقف معلق فروشگاه را در کاربری قبلی آن نگه می‌داشت در زیر سقف کاذب فضا قرار داشت.

صفحه چوبی که سقف معلق فروشگاه

کارگران در حین پروسه‌ تخریب، پوشش دیوارهای فروشگاه را نیز برداشتند و حتی سه حرف A در بالای ورودی کافه نیز از بقایای کاربری سابق این فضا است.

 

تیم طراحی در این ارتباط افزود: «به شکلی متناقض، این رویکرد کاهشی تاثیری افزایشی دارد: تمام جرییات به چشم می‌آیند، هر اثر بجا مانده از کارگری در یک نسل پیش برای آشکار کردن تاریخچه بنا بکار گرفته‌می‌شود، و به حس گذر زمان می‌افزاید.»

 

در ادامه تاکید فروشگاه بر گذر زمان، معماران از یک مستطیل ظریف ساخته شده از ورق نقره در دیوار نزدیک به انتهای فروشگاه استفاده کردند. با گذر زمان این نقره اکسید مس‌شود و رنگ آن از نقره‌ای به طلایی گرم تغییر خواهدیافت.

گذر زمان این نقره اکسید مس‌شود و رنگ آن از نقره‌ای به طلایی گرم

برای بیان تعمد طراحی داخلی کافی شاپ با دیوارهای بتنی در نپرداختن به نازک‌کاری، نما –که تا لبه مجاز پیاده‌رو ادامه داشت- عقب‌نشینی کرده و یک نمای شیشه‌ای در انتهای این عقب‌نشینی جایگزین نمای قبلی شده‌است.

 

این تغییر در فروشگاه یک «اینگاوا» خلق می‌کند. این لغت ژاپنی اشاره به یک فضای آستان در معماری سنتی ژاپن دارد که میان خیابان و فضای داخلی فروشگاه قرار دارد. در این فضا مشتریان می‌توانند در فضایی باز بنشینند، از صرف نوشیدنی خود لذت ببرند و در عین حال زیر یک سقف از عوامل جوی محافظت شوند.

تیم طراحی در رابطه با این عقب‌نشینی گفت: «با وجود آن که این عقب‌نشینی از فضای مفید داخل کافه می‌کاهد، اضافه‌شدن یک لایه فضایی دید بین فضای داخلی و خیابان منجر به این می‌شود که عمق فروشگاه بیشتر از آنچه که هست درک شود و به این ترتیب جادارتر از آنچه که قبل بود احساس شود.»

معماری سنتی ژاپن دارد که میان خیابان و فضای داخلی فروشگاه

طراحان شماری از اجزای غیرمعمول را وارد طراحی این کافی‌شاپ کردند که معتقدند منجر به جلب توجه لحظه‌ای عابرین می‌شود، آن‌ها را اندکی متوقف می‌کند و شانسی برای میل آن‌ها به نزدیکتر آمدن و نگاه دقیق‌تر ایجاد می‌کند.

 

این جزییات شامل استفاده از آجرهای شیشه‌ای در نیمه پایینی نمای فروشگاه می‌شود.

 

معماران در مورد این آجرهای شیشه‌ای گفتند: «در حالیکه آجرهای شیشه‌ای معمولا در محلی با یک قاب فلزی کلی نگه داشته می‌شوند، در اینجا این آجرها تنها از طریق چسبیدن به بتن در کنار یکدیگر نگه داشته‌ شده‌اند. این ویژگی در معماری ژاپن بی‌سابقه است.»

بعلاوه، دستگیره درب جلویی فروشگاه از دو قطعه شیشه ساخته شده و این قطعات با استفاده از یک چسب بخصوص در دو طرف درب شیشه‌ای به هم متصل شده‌اند به گونه‌ای که درب فروشگاه کاملا شفاف باقی بماند.

 

در داخل، معماران از یک قفسه شیشه‌ای با قاب فولادی استفاده کردند که با مکانیزمی خاص اختصاصا برای این کافی‌شاپ طراحی شده‌است.

معماران از یک قفسه شیشه‌ای با قاب فولادی

از معماران دیگری که تمعدا از فضاهای داخلی بدون نازک‌کاری استقبال می‌کنند می‌توان به معمار ژاپنی، «ناگاساکا» اشاره نمود که نازک‌کاری دیوارهای یک خانه موروثی را در توکیو حذف نمود و ترکیبی از ستون‌های چوبی آن را نمایان نمود.

 

 

 

 

طراحی داخلی کافی شاپ با دیوارهای بتنی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com