طراحی داخلی کافه با رنگ های صورتی و آبی در اودسا، تداعی رنگ گرم نان

طراحی داخلی کافه با رنگ های صورتی و آبی

طراحی داخلی کافه با رنگ های صورتی و آبی در اودسا، تداعی رنگ گرم نان

یک مجموعه رنگی روشن و مبلمان اختصاصی و منحصر به فرد، فضای و طراحی داخلی کافه و نانوایی را در کشور اوکراین تشکیل می‌دهند. این فضا توسط دو طراح، «لرا برومینا» (Lera Brumina) و «آرتم تریگوبچاک» (Artem Trigubchak) طراحی شده‌است.

نانوایی «بریدوی» (Breadway) که در بخش تاریخی شهر «اودسا» (Odessa) واقع است، دارای یک فضای داخلی متشکل از کف‌ بتنی، سقف‌های بلند و پنجره‌های بزرگ در کنار ترکیبی از رنگ‌های طیف صورتی و آبی می‌باشد.

طراحی داخلی کافه با رنگ های صورتی و آبی

این فضا که پیش از این و در ابتدا یک کلینیک دندان پزشکی بوده‌است، در طبقه همکف یک ساختمان با نمایی قرار گرفته و مجموعا مساحتی به اندازه 85 متر مربع را اشغال می‌کند.

دو طراح این فضا، لرا برومینا و آرتم تریگوبچاک که به طور مستقل در شهر «کیو» -پایتخت کشور اوکراین- مستقر هستند، دندان پزشکی سابق را به یک کافه و نانوایی با تمی شاداب و سرزنده تبدیل نمودند.

طراحی داخلی کافه با رنگ های صورتی و آبی

ترکیب‌بندی این فضا شامل یک پیشخوان و فضای پیش‌ورودی در یک سمت و یک کافه در سمت دیگر آن می‌باشد. یک مکعب صورتی‌رنگ که به صورت مستقل در فضا قرار گرفته یک راهرو را شکل می‌دهد که دو بخش مذکور را به هم مرتبط می‌کند و میزها و صندلی‌های دیگر را نیز در خود جای می‌دهد.

تریگوبچاک در ارتباط با تقسیم‌بندی فضای این کافه گفت: «این فضا مطابق عملکردها به سه بخش تقسیم شده‌است. قسمت بیرون‌بر فضا که به رنگ آّبی تیره است و یک فضای انتپار را در مرکز فضا و در مکعب صورتی‌رنگی مهیا می‌کند که اختصاصا به این منظور طراحی شده‌است؛ و یک ناحیه به رنگ خاکستری که مشتریان می‌توانند در آن توقف کنند و منتظر دریافت یک نان کروسان و فنجان کاپوچینویشان باشند.»

طراحی داخلی کافه با رنگ های صورتی و آبی

لوسترهای بزرگ مرجانی‌رنگ در بالای فضای هر دو بخش نصب شده‌اند که طراحی اختصاصی آن‌ها جهت تاکیر بر ارتفاع سقف بوده‌است. در طراحی آن، بیست چراغ حبابی مات  روی آن نصب شده که به صورت دایره‌ای چیده شده‌اند.

دیگر سطوح رنگی، ظاهری شاداب‌تر را به قسمت غذاخوری می‌بخشند. در کنار آن، مجموعه متنوعی از مبلمان به طور اختصاصی برای قسمت نان‌پزی طراحی شده‌اند.

تریگوبچاک گفت: «مسئولیت انتخاب رنگ‌ها بر عهده لرا بود، در حالی که بخش سازه‌ای کار در میان ما تقسیم شده‌بود. منطق انتخاب رنگ‌های این فضا بر اساس سایه‌های صورتی-آبی و خاکستری است، که بر رنگ گرم نان تاکید دارند.»

یک نیمکت به رنگ‌های صورتی و زنگاری در طول یکی از دیوارها امتداد یافته تا فضای نشستن در کافه را مهیا کند و پشتی آن تعمدا بلند طراحی شده تا دید بیننده را به سمت بالا بکشد و بر ارتفاع سقف تاکید کند. این قسمت همچنین با میزهای سفیدرنگ کوچک مخصوص کافه و صندلی‌های آبی‌رنگ مبله شده‌است.

پوشش دیوار کاشی‌های براق آبی-خاکستری

در این قسمت، پوشش دیوار کاشی‌های براق آبی-خاکستری هستند که توسط «سرامیکا باردلی» (Ceramica Bardelli) تولید شده و با ملات صورتی‌رنگ اجرا شده‌است. این سطوح براق که با یک نوار ممتد و عریض طلایی رنگ همراه شده، نور طبیعی وارد شده به فضا را از طریق بازتاب آن بیشتر نشان می‌دهد.

برای فضای انتظار، یک پیشخوان هلویی‌رنگ در مقابل دیواری به رنگ آبی تیره قرار گرفته و یک تضاد بصری قوی ایجاد کرده‌است. در پشت آ، آشپزخانه و نان‌پزی قراردارد.

یک پیشخوان هلویی‌رنگ در مقابل دیواری به رنگ آبی تیره قرار گرفته

دو سرویس بهداشتی این کافه دارای کابینت‌هایی به رنگ لاجوردی و سینک صورتی‌رنگ است تا با سایر بخش‌های این مجموعه هماهنگ باشد. فضای سرویس‌های بهداشتی با کاشی‌های نارنجی بر روی دیوارها و پیشخوان‌ها و ملات‌های صورتی‌رنگشان پوشانده شده‌است.

در سرتاسر جهان، رنگ صورتی یک رنگ پرطرفدار برای طراحی داخلی کافه ها است، همانطور که در پروژه‌های اخیرا انجام شده در تل آویو، مونترال، پاریس و دونگووان مشاهده می‌شود.

از این رنگ در کنار سبز یشمی و آبی در پروژه نوسازی یک آپارتمان

لرا برومینا از این رنگ در کنار سبز یشمی و آبی در پروژه نوسازی یک آپارتمان در مینسک در شهر بلاروس نیز استفاده نمود.

 

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com