طراحی داخلی پیش دبستانی وانک / dot Architects

طراحی داخلی پیش دبستانی وانک / dot Architects

طراحی داخلی پیش دبستانی

معمار: dot Architects

موقعیت: کینگدائو، شاندونگ، چین

زیربنا: 600 مترمربع

سال: 2017

شرکت معماری دات یک مرکز یادگیری پیش‌دبستانی را برای کارفرمای چینی، وانک(vanke) طراحی نموده‌است. این پروژه در کینگدائو و در طبقه سوم یک گالری قدیمی واقع است.

از آن‌جا که کاربران اصلی این فضا کودکان مهد کودک هستند، طراحان به دنبال فضایی مابین کلاس درس و اتاق بازی بودند. با در نظرگرفتن سبک زندگی فعال کودکان و سطح ادراک آن‌ها، رویکرد طراحی تمرکز بر خلق فضایی آزاد و سرشار از رنگ بود.

اگرچه این هنوز یک فرضیه است، اما تعامل اجتماعی و بازی بدون چارچوب، از ضروریات رشد کودکان است. برای رخ دادن چنین فعالیت‌هایی، یک فضای آزاد مورد نیاز می‌باشد. به این ترتیب، در این پروژه یک سکو بجای یک کتابخانه بعنوان قسمت مطالعه طراحی و معرفی شده‌است. علاوه بر این، می‌تواند مابین کلاس‌ها بعنوان محل بازی یا هنگام رخدادهای خاص بعنوان سکوی نمایش مورد استفاده قرار گیرد.

یک خانه با مقیاس کوچک و مناسب کودکان در بالای این سکو ساخته شده‌است. این خانه با جعبه‌هایی چوبی محصور شده که می‌توانند بعنوان قفسه کتاب، محل نگهداری گیاهان و سایر اشیاء مورد استفاده قرار گیرند. کودکان می‌توانند در هرجا که تمایل داشته‌باشند، چه روی صندلی و چه روی میزها بنشینند و مطالعه نمایند.

برای خلق پیوستگی در فضا و جلوگیری از برخوردهای احتمالی، ترکیب‌بندی پلان متشکل از منحنی‌های خفیف است. از آن‌جا که پنجره‌های جنوبی ساختمان بخاطر قرارگیری کلاس‌های درس در دسترس نیستند، دو پنجره سقفی بیضی‌شکل برای وارد کردن نور طبیعی به فضا مورد استفاده قرار گرفته‌است.

کلاس‌های درس تحت عنوان نواحی مختلف آب‌وهوایی دسته‌بندی شده‌اند. هر ناحیه با یک تم رنگی و حیوانات شاخص آن ناحیه معرفی شده‌است. این سیستم در مقایسه با روش شماره‌گذاری کلاس‌ها، سیستمی پربازده‌تر برای شناسایی کلاس‌ها توسط کودکان پیش‌دبستانی است.

در فضاهای داخلی کلاس درس از رنگ‌های مشابه اما با شدت کمتر استفاده شده‌است. برای زنده و بانشاط کردن فضا، مبلمان فضا نیز دارای وجوه رنگی هستند.

طراحی داخلی پیش دبستانیاز آن‌جا که بودجه اختصاص یافته به بازسازی و نوسازی نمای ساختمان محدود بود، دیوار پرده‌ای اصلی باقی مانده‌است و برخی از پنل‌های آن با پنل‌های رنگی تعویض شده‌است. ورودی این مرکز یادگیری توسط یک لوگوی نورپردازی شده تعریف می‌شود.

این تیم طراحی در طراحی فضا برای کودکان، اشکال هندسی انتزاعی و زبان بصری ساده را ترجیح می‌دهند. باور آن‌ها این است که خیالپردازی کودکان پیچیده‌تر از هر فرم طراحی‌‌شده می‌باشد، بنابراین بهتر است طراحان کمتر طراحی نمایند تا فضایی با امکان پرورش خلاقیت بیشتر بوجود آید.

 

 

طراحی داخلی پیش دبستانی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily