طراحی داخلی و معماری اصطبل Polo / استودیو Ramos

طراحی داخلی و معماری اصطبل Polo / استودیو Ramos

طراحی داخلی و معماری اصطبل : یک پلکان مارپیچ بتنی از همکف به سمت سقف چمنی این ساختمان که مشرف به یک استخر و زمین بازی پولو می باشد، بالا رفته است؛ ساختمان اصطبلی در نزدیکی بوئنوس آیرس که توسط شرکت بومی Ramos و برای یک بازیکن حرفه ای پولو طراحی شده است.

استودیو Ramos این اصطبل را برای ستاره پولو Nacho Figueras و در دشت های La Pampa در نزدیکی General Rodriguez طراحی کرده است؛ شهری داخل منطقه بزرگ تر بوئنوس آیرس.

دشت های پهناور و باز و چشم اندازهای وسیع به افق دوردست همگی در آن چه معمار به عنوان “سادگی و افقی گرایی عناصر” در طراحی ساختمان این اصطبل بیان کرده است، منعکس شده اند.

اصطبل Figueras Polo دارای جایگاه اصطبل کافی برای 44 اسب پولو می باشد؛ این جایگاه ها داخل یک جفت حجم مرتفع و طویل که به شکل موازی با یکدیگر در سایت قرار گرفته اند، جای داده شده اند. حجم ها یک بازشو به سمت زمین های بازی پولو و بازشوی دیگری به سمت پشت ملک دارند.

آرایش قرارگیری این دو سازه و دیوارهای مختلف و جداگانه موجود، به ترکیبی از فضاها منتهی شده است که دارای ویژگی های مختلفی بوده که با عملکردهای برنامه ریزی شده شان متناسب می باشند.

حجمی که در مقابل زمین پولو قرار گرفته است، علاوه بر یک ردیف جایگاه نگهداری اسب، فضاهای عمومی و اجتماعی اصلی را نیز در خود جای داده است، از جمله یک سالن مخصوص مدال ها و جوایز، زین ها و دیگر وسایل سوارکاری که در قفسه های باز و در معرض دید قرار داده شده اند.

حجم دومی که عقب تر قرار گرفته است، اصطبل ها و امکانات بیشتری را ارائه می دهد، مانند یک واحد خصوصی برای صاحب ملک. سقفی بتنی که با گیاهان بومی وحشی پوشیده شده است، تمامی فضاها را به یکدیگر متصل کرده و با شیب به سمت زمین بازی پایین آمده است.

به گفته معماران: ” حجم هایی که رو به زمین قرار گرفته اند، در بخش هایی پشت دیوارهای بلند و زمین های وسیع و شیبدار گیاهکاری شده، پنهان شده اند؛ این امر نه تنها باعث ایجاد نوعی حریم خصوصی برای فضا شده، بلکه همچنین به شکل ماهرانه ای تأثیر حضور ساختمان در میان زمین طبیعی و چشم انداز موجود را کاهش داده است. ”

همچنین افزودند: ” تنها بخش مرکزی ساختمان باز گذاشته شده است؛ جایی که یک حوضچه بزرگ آب در کنار تراس خارجی سرپوشیده و انبار اصطبل واقع شده است. ”

سقف با ستون های I شکل ساده ای پشتیبانی می شود و به سایه اندازی فضاهای باز مختلف نیز کمک می کند، مانند پاسیویی که به حوضچه و باغ محصور کنار آن مشرف می باشد.

گیاهانی که سقف ساختمان را پوشانده اند، به گونه ای انتخاب شده اند که با حضور طبیعی و وحشی خود کنتراستی در مقایسه با چمن پیرایش شده زمین بازی مجاور ایجاد کنند.

مسیر شیب داری که به سمت سقف وجود دارد، هم برای افراد و هم برای اسب ها قابل دسترسی می باشد و همچنین به عنوان فضای نشستن برای تماشای بازی پولو در زمین مجاور نیز کاربرد دارد.

در سراسر پروژه از پالت متریال ساده بتن و چوب سخت بومی استفاده شده است، و در نتیجه آن سازه هایی پدید آمده اند که نیاز کمی به نگهداری و رسیدگی داشته و در طول زمان نیز زیبایی خود را حفظ خواهند کرد.

برای ساخت صفحات کرکره ای نیز از فولاد هوا دیده استفاده شده است. این صفحات مسیرهای پیاده رو اطراف اصطبل را پوشانده اند و باعث به وجود آمدن الگوهایی خطی از نور و سایه در سراسر سطح کف این فضاها می شوند.

سقف ساختمان که دو حجم موازی اصطبل ها را به یکدیگر وصل کرده است، دارای فضای باز دایره ای شکلی است که یک پلکان مستقل بتنی به شکل مارپیچ داخل آن قرار گرفته است. این پلکان سقف را به پاسیو کنار استخر در همکف مرتبط کرده است.

طراحی داخلی و معماری اصطبل

 

 

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: dezeen