طراحی داخلی مینیمال فروشگاه پوشاک Jil Sander در توکیو

طراحی داخلی فروشگاه پوشاک

طراحی داخلی مینیمال فروشگاه پوشاک Jil Sander در توکیو

طراح لندنی، «جان پاوسون» (John Pawson) در طراحی داخلی مینیمال فروشگاه ، یک فضای مینیمالیستی را برای شعبه جدید برند ژاپنی مد و لباس «جیل ساندر» (Jil Sander) طراحی کرده‌است که در آن کف و دیوارهای روشن گچی با قطعات از جنس چوب گیلاس همراه شده‌اند.

 

این مغازه پوشاک که در «اوموتساندو» (Omotesando) -محله لوکس تجاری در توکیو- قرار دارد، دارای مبلمان بسیار مختصری است. تنها رنگی که در فضا وجود دارد رنگ چوب مایل به نارنجی است. این بدان معنا است که خود لباس‌ها و اکسسوری‌ها می‌توانند در مرکز توجه قرار گیرند.

طراحی داخلی مینیمال فروشگاه پوشاک

پاوسون در طراحی داخلی مینیمال فروشگاه گفت: «روشن است که جیل ساندر در رویکردش به لباس و حساسیتش بر طراحی فضاهای داخلی شعبش سابقه دارد- و البته این سابقه گویای آن بود که رویکرد جیل ساندر به سادگی تمایل داشت.»

 

«اما دلیل آن که ما تلاش بر ساده نگه داشتن طراحی کردیم این بود که نحصولات و لباس‌ها بهتر به چشم بیایند. این سادگی پس‌زمینه خوبی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. و حتی مهم‌تر از آن این که مردم احساس خوبی به این ویژگی دارند.»

طراحی داخلی مینیمال فروشگاه پوشاک

لوسی و لوک میر (Lucie and Luke Meier)، زوجی که موسس جیل ساندر هستند از پاوسون خواسته‌بودند فروشگاهی با طراحی «خالص، گرم، ساده و با روح» را برای آن‌ها طراحی کند.

 

پاوسون در این زمینه طراحی داخلی مینیمال فروشگاه توضیح داد: «بعد از آن که تماسی از سوی آن‌ها دریافت کردم به ملاقات آن‌ها در میلان رفتم و در آنجا با من تعدادی کتاب به اشتراک گذاشتند. این ترکیب واقعا جمع جالبی از کتاب‌هایی در مورد موضوعاتی بود که آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده‌بود. این اتفاق جالبی بود زیرا اغلب اوقات مشتریان منتظرند تا شما برای آن‌ها تصمیم بگیرید»

 

«بسیاری از ایده‌های آن‌ها بسیار اصیل بود و حتی ایده‌هایی بود که من می‌توانستم کنار هم بچینم. به همین خاطر به من ثابت شد که در طرز فکرمان بسیار به هم شبیه هستیم.»

طراحی داخلی مینیمال فروشگاه پوشاک

نمای خارجی فروشگاه با کاشی‌های باریک خاکستری پوشانده شده‌است. یک پنجره طویل این نما را رو به داخل گشوده تا عابرین بتوانند نیم‌نگاهی به فضای داخلی داشته‌باشند.

 

بازدیدکنندگان از طریق پلکانی، یک اختلاف ارتفاع اندک با خیابان را پشت سر می‌گذارند تا وارد فضای اصلی فروشگاه شوند، جایی که در آن لباس‌ها از میله‌های ساده استیل آویخته شده‌اند.

 

قطعاتی از جنس سنگ آهک در مقابل یک دیوار جداکننده منحنی قرار دارند و فضاهایی اضافه برای به نمایش گذاشتن محصولات را فراهم می‌کنند. کفپوش این فضا نیز از همین متریال فراهم شده‌است.

طراحی داخلی مینیمال فروشگاه پوشاک

در طبقه زیرزمین که غالبا با سبک مشابهی طراحی شده و تنها در دو اتاق آن دیوارها با ورق‌های چوب گیلاس پوشانده شده‌اند، لباس‌های بیشتری به نمایش گذاشته می‌شود.

 

مرکز بصری این فضا یک درخت انجیر هندی بلند است که در یک ووید در گوشه فضا کاشته شده‌است و در امتداد راه‌پله رشد می‌یابد.

طراحی داخلی مینیمال فروشگاه پوشاک

پاوسون برای برندهای مد و لباس متعددی طراحی فضای داخلی انجام داده‌است. او فروشگاهی در دهه 1990 برای برند «جیگسا» (Jigsaw) در لندن و اخیرا نیز اولین فروشگاه حقیقی (فیزیکی) طراح مد، «کریستوفر کین» (Christopher Kane’s) را طراحی نمود.

 

او معتقد است که برخلاف رشد فروشگاه‌های آنلاین، همچنان فروشگاه‌های واقعی طرفدار دارند، چرا که تجربه‌ای متفاوت را ارائه می‌دهند.

 

پاوسون در این زمینه گفت: «مردم وارد این فضاها می‌شوند و نهایتا با چیزی در دستشان خارج می‌شوند که فکر نمی‌کردند به دنبال آن بوده‌اند.»

طراحی داخلی مینیمال فروشگاه پوشاک

رویکرد مینیمالیستی پاوسون با گرایش اخیرا رو به رشد فضاهای داخلی «اینستاگرامی» همخوانی دارد. بسیاری از معماران و طراحان فضاها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که تضمین کننده پخش تصویر آن فضا در شبکه اجتماعی باشد.

 

اما به گفته خود طراح، اگرچه خودش کاربری فعال در اینستاگرام است، حین طراحی فضاها توجهی به این ندارد که فضای مورد نظر در تصاویر چگونه به نظر می‌رسد.

 

او گفت: «این یک پاسخ صادقانه است. این فروشگاه و لباس‌های آن کاملا خوش‌عکس اند. اما من هرگز چیزی را برای آسان‌کردنش طراحی نمی‌کنم.»

 

 

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen.com